[DATABASE] mP3000 in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

Tot begin jaren 1960 werd de post in Nederland vervoerd met reizigerstreinen, speciale rijtuigen toegevoegd aan reizigerstreinen en tot motorpost omgebouwde motorrijtuigen van het type Mat ’24. In die tijd werd besloten speciaal voor het postvervoer 35 motorposten te laten bouwen bij Werkspoor. Deze motorposten werden qua vormgeving afgeleid van het toen nieuwe treinsteltype Mat 64’. De motorposten werden genummerd 3001 t/m 3035.

De motorpost bestond uit een enkel elektrisch aangedreven, gemotoriseerd rijtuig, met twee cabines, twee stroomafnemers en standaard stoot- en trekwerk zoals bij het goederenvervoer de gewoonte was. Er konden maximaal drie motorposten gecombineerd rijden en men had de mogelijkheid een aantal speciale postwagens te trekken.
Een grote laadruimte kon door vier laaddeuren aan beide zijden eenvoudig worden geladen en gelost. Een speciale sorteerruimte en ingebouwde toilet gaf de mogelijkheid aan PTT personeel om tijdens de rit sorteerwerkzaamheden te verrichten.

De motorposten waren eigendom van de PTT en ingeschreven bij de NS. Aanvankelijk werden de motorposten afgeleverd in een roodbruine kleur met geelkleurige balk rond de onderste frontseinen en sluitseinen. Later werd de gehele neus geel geschilderd voor betere zichtbaarheid. Na 1976 werden de motorposten beschilderd in de kleuren NS geel en PTT rood. Deze kleur hebben ze tot het einde van de postdienst behouden waarbij alleen de PTT opdruk nog een keer werd gemoderniseerd.
De 3010 en 3021 waren in 1974 al afgevoerd. Begin jaren 1990 werd het postvervoer per trein afgebouwd en verdwenen de motorposten langzaam maar zeker van het spoor. De mP 3032 werd omgebouwd tot ATB-meetrijtuig “Jules” en kwam uiteindelijk bij Eurailscout terecht. Na 1997 kwamen diverse motorposten bij NS Cargo terecht voor werkplaats vervoer van NS en kleine goederentreinen. De mP 3024, 3029, 3033 em 3034 werden omgebouwd tot ETCS/ERTMS meetrijtuig, waarna de 3024 en 3029 over gingen naar Eurailscout die de 3024 om bouwde tot meetrijtuig “Jim”. De 3029 werd gebruikt voor onderdelen. De motorposten 3027 en 3030 werden ingezet bij Railion.
De 3027, 3030, 3033 en 3034 werden in 2009 gesloopt. De mP 3031 is opgenomein het museumbestand van het Spoorwegmuseum.

Voor nadere details zie het uitstekende artikel op Somda
Bijlagen
De NSM 3031, afbeelding: René van Doorn
De NSM 3031, afbeelding: René van Doorn
Clipboard01.jpg (64.35 KiB) 4167 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 16 dec 2018 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

In N spoor heeft Arnold een goede motorpost van dit type uitgebracht. Naast de standaard uitgaven van Arnold zijn nog diverse omspuit varianten in omloop van particulieren of kleinserie fabrikanten.
Voorbeelden hiervan zijn in deze topic uiteraard welkom.

Arnold

0245 (1992)
3029, Bruin
Gs142 Post, 21 84 120 2 226-9

2335 (1991)
3013, Geel/Rood

2336 (1992)
3032, Bruin/Geel

2337 (1992)
3015, Geel/Rood

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

THS Modelbouw

Motorpost NS Cargo losse kap

Motorpost 3030 losse kap

Motorpost 3013 losse kap
Bijlagen
Arnold 2336, mP3032, afbeelding Alwin de Hoon
Arnold 2336, mP3032, afbeelding Alwin de Hoon
3032.jpg (63.51 KiB) 4167 keer bekeken
Arnold 2335, mP3013, afbeelding Alwin de Hoon
Arnold 2335, mP3013, afbeelding Alwin de Hoon
3013.jpg (59.11 KiB) 4167 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 dec 2018 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

De twee meetwagens van Eurailscout:

Afbeelding
"Jim"

Afbeelding
"Jules"

afbeeldingen: Wilco Vermeer


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door Redskin »

Informatief; leuk Wilco!! :) Vond ze altijd speciaal, mede vanwege (de oorspronkelijke) kleuren en de gelijkenissen met NS-materieel uit die tijd.
Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen... :roll:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

Redskin schreef:Informatief; leuk Wilco!! :) Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen... :roll:
Tsja, dat is een bekend probleem van Arnold modellen uit die tijd. Gelukkig zijn ze eenvoudig te vervangen door messing exemplaren.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door Rick »

De niet door Arnold uitgebrachte rode versie van de mP had deze beschildering:
Afbeelding

Er is ook nog een proefversie geweest met een andere bestickering, hiervan reden er twee rond:
Afbeelding

Toen Jules in dienst kwam als meetrijtuig was deze in deze in een grijs jasje geschilderd. Kleinspoor levert transfers om deze versie te maken, de deurindeling is wel afwijkend ten opzichte van de normale mP's:
Afbeelding

De Railion-uitvoering van de mP, ook bij Kleinspoor verkrijgbaar:
Afbeelding

Twee van de ERMTS motorposten te Sittard, ook bij Kleinspoor te koop:
Afbeelding

Van de NS Cargo 3030 heb ik geen foto van het origineel, wel van mijn model dat is gemaakt met transfers van (heel verrassend) Kleinspoor:
Afbeelding
Redskin schreef:Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen... :roll:
Dat zal Arnold ook niet expres hebben gedaan denk ik. ;) Zoals gezegd is vervangen vrij simpel, zelfs ik kon het doen bij mijn mP.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

Leuk Rick, bedankt. Vind je het goed dat ik je NS Cargo variant met foto opneem in mijn database? Weet je toevallig nog welke Arnold je als basis hebt gebruikt?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door Rick »

Dat is geen probleem. ;)
De basis is een blanco reservekap waar er kennelijk nog tientallen van te koop zijn, aangevuld met de nodige onderdelen van Arnold Ersatzteile. Ik heb zes motorpost-kappen en helaas maar één rijvaardig mP-onderstel, de andere vijf rijden als dummy mee (de Arnold-bodem op Fleischmann draaistellen). Voor de foto staat de NS Cargo op het goede onderstel. Mocht iemand een defect onderstel hebben dan heb ik daar wel interesse in. :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

Bedankt Rick.
Mochten er nog andere liefhebbers hun eigen motorpost willen showen, kom maar op met die foto's. Vermeld er even bij of ik de foto mag gebruiken in de database.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door Merijn »

Hoi Wilco,

Goed bezig met al die databases! Wat een leuk initiatief.
Daar zal vast behoorlijk wat tijd inzitten maar gelukkig krijg je ook hulp van medeforumleden.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

Merijn schreef:Hoi Wilco,

Goed bezig met al die databases! Wat een leuk initiatief.
Daar zal vast behoorlijk wat tijd inzitten maar gelukkig krijg je ook hulp van medeforumleden.

Groet, Merijn
Dat is het mooie van dit soort fora, samen krijg je meer voor mekaar. Ieder kan altijd wel iets aanvullen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door geertvt »

Gaf zeg. Bedankt voor deze posts Wilco. Heel interessant. Die PTT treinen zag ik vroeger elke dag rijden, hoop er ooit één te kunnen aanschaffen.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wilco,
WilcoV schreef:Dat is het mooie van dit soort fora, samen krijg je meer voor mekaar. Ieder kan altijd wel iets aanvullen.
Daar heb je gelijk in, toen ik jaren geleden begon met een database (die staat nu bij Erik Baas) over manuals en onderdelenlijsten, kreeg ik ook scans van allerlei mensen opgestuurd.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] mP3000 in N

Bericht door WilcoV »

THS kappen toegevoegd aan de database
Motorpost NS Cargo losse kap
Motorpost 3030 losse kap
Motorpost 3013 losse kap


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie