Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
geulwijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2019 10:59

Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Bericht door geulwijk »

Hallo!

Ik heb inmiddels een aantal nieuw aangeschafte Piko locs. Het valt me op dat deze analoge locs niet langzaam kunnen rijden. Met mijn oude trouwe Minitrix trafo komt elke Piko direct op zo'n beetje halve topsnelheid uit stilstand. Aangezien ze het allemaal zo doen, zal het wel zo horen. Maar waarom is dat eigenlijk? En kan ik er toch wat aan doen?

grt
Vincent


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Bericht door WilcoV »

Digitaal gaan rijden (grapje).
Geen idee of en hoe je dat analoog kan regelen. Heb het zelf nog niet gemerkt omdat ik ze analoog bij inrijden vooral met een goede regelaar aanstuur en ze dan behoorlijk rustig kan stilzetten. Alles staat of valt analoog volgens mij toch met de kwaliteit van de regelaar die je gebruikt of rij je computergestuurd. Misschien toch iets uitleggen hoe je de baan analoog aanstuurt.
Zelf rij ik zelden een lok analoog in, bouw ze meestal direct om tot digitaal en rij ze dan pas in.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Bericht door FidOo »

Tja Wilco zegt het eigenlijk al, je analoge regelaar (trafo) bepaalt alles. En die minitrix Trafo is prima, maar wel een van de minder goed regelende..

ik heb hier zelf ook een trix en een Fleischman MSF trafo en die laatste is echt duidelijk beter in het langzaam aansturen. Overigens gebruik ik die om te testen en verder rij ik digitaal. Ik kan je verder geen advies geven. Ik weet bijvoorbeeld dat Heisswolf https://modellbahn.heisswolf.net/ hele goede analoge besturingen heeft die erg uitgebreidt zijn. Maar ik persoonlijk vind het die prijs niet waard ten opzichte van digitaal rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Bericht door Hube »

In een vorig modelbaanhobby leven heb ik een keer een minitrix trafo omgebouwd om de lokjes te kunnen laten kruipen.

Het probleem is, dat bij gelijkstroom en analoog, meestal de snelheid van de lokjes geregeld wordt door de spanning van de trafo te verlagen of verhogen. Bij een te lage spanning heeft het motortje te weinig kracht om zijn anker door het magneetveld van de permanente magneten heen te trekken.
Ik heb toentertijd de gelijkrichter, die van de wisselstroom gelijkstroom maakt, te “halveren”. De piekspanning wordt dan, bij gelijkblijvend vermogen hoger en het motortje krijgt dan een hogere impuls om te draaien in z’n magneetveld en het lokje kan langzamer rijden. Deze oplossing vindt de andere elektronica, zoals bezet melders, echter niet leuk.

Een betere trafo die de snelheid stuurt met faseaansnijding (sorry ik kan het niet eenvoudiger zeggen) i.p.v. met de spanning zou de Piko lokjes waarschijnlijk wel langzamer kunnen laten rijden. Misschien dat de Fleischmann MSF trafo dit wel doet. Dat weet ik niet.

Ik denk dat in het huidige digitale tijdperk dit effect nog versterkt wordt om dat de motortjes meer geschikt zijn voor digitale aansturing dan analoge aansturing. De snelheid wordt nu direct geregeld door de decoder.

Met vriendelijke groeten,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 14 mar 2019 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
geulwijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2019 10:59

Re: Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Bericht door geulwijk »

Duidelijk. Mijn oudere lokjes rijden wel lekker langzaam op dezelfde trafo, modernere motortjes zullen inderdaad meer voor digitaal bestemd zijn. Ik zal het eens proberen met de impulsgeregelde trafo Arnold die ik ook heb. Verder is dat Heisswulf wel mooi spul zeg, maar te duur voor de enkele keer dat ik het gebruik..

Bedankt voor al jullie hulp!



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Hoe langzaam rijdt een Piko loc?

Bericht door Chris83 »

Hoi ik zal mijn ervaring ook even delen, Ik heb alleen maar annaloog.
Piko en Startrain locs kan ik met de fleischmann trafo perfect laten optrekken en stilzetten zonder aanpassingen.
Met de arnold trafo de startrain 1300 ook, piko had ik toen nog niet.

Intressant verhaal van de trafo's dat wist ik niet eens, nooit bij stilgestaan.


Groeten Chris
Plaats reactie