Brawa DB BR216 (61209)

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Sibbesuisje »

Brawa is dit jaar met een nieuwe DB BR216 uitgekomen.
Een mooie alt-rode lok die mooi past op mijn NL baan begin jaren zeventig (want het specifieke lok nr is zowaar in Nederland gespot in die jaren).
Nu ben ik niet al te bekend met Brawa loks en dus voordat ik het geld uitgeef probeer ik uit te vinden wat de rij eigenschappen zijn. Belangrijk voor mij met dit model is om een sterke en robuuste lok te hebben die ook nog een beetje degelijke snelheid heeft (de sound decoder vind ik wat minder belangrijk).
Iemand ervaring met dit specifieke model (61209) die hier wat meer over wil delen?

Bedankt,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door erik-n-fan »

Interessant! Zie hier wat info over het huren van deze lok in de jaren 70/80 - met plaatjes:

https://www.frieslandrail.nl/huurloks-noord-nederland/

Ik zet m op de wenslijst nog ongeacht de kwaliteit van de lok.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Sibbesuisje »

Leuke extra info Erik, met mooie plaatjes ook!
Deze website had ik nog niet eerder gezien, maar geeft inspiratie voor wat nieuwe combinaties :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door spoor65 »

Brawa maakt prima locs, heb zelf een V160 uitvoering, uit een eerdere serie, wel met NEM 651 dus inmiddels voorzien van een decoder. Rijeigenschappen ben ik tevreden over, mooie snelheid, geen race kar zoals je ze vroeger van Fleischmann of Minitrix kocht.
Maar sterk genoeg om een leuke sleep aan te hangen.

Als Brawa meer DB tp3 locs zou gaan uitbrengen, zou ik geen moment twijfelen. Ja de E44 staat ook nog op mijn wenslijst, gaat er zeker nog komen.

mvg.

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door FidOo »

Heb zelf geen 216 van brawa. Wel de gravita en ludmilla. Die eerste is niet echt geweldig. Die 2e daarin tegen wel.

Ik heb zelf de 216 van trix in tp3 en 3x 218 van flm. Alle 4 zijn overigens prima loks. Waarbij de trix redelijk luidruchtig kan zijn, zijn de flm zeer stil. Overigens wel allemaal zeer sterk. Achter de trix heb ik pas 25 2 assers gehangen en de flm trekt een sleep van 6 dubbeldekkers en een dummy 218. Die laatste heeft het duidelijk lastiger door het gewicht van de dummy maar beide loks trekken dat gewoon zonder problemen weg. Ik kan ze allebei gewoon aanbevelen, waarbij de flm een lichte voorkeur heeft.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Freddy, dat klinkt zeer bemoedigend. Een race car is niet nodig, maar voor dit soort loks is een beetje vermogen om een redelijke sleep mee te nemen toch wel belangrijk.

Hoi Joost, ik heb wel gekeken naar de BR215 van Minitrix welke ook digitaal is, en dat ziet er uit als een redelijk alternatief maar iets minder strak dan de Brawa wat betreft uiterlijk. Al was mij allereerste lok ooit een BR215 van Roco, dus er zit wel een bepaald nostalgisch gevoel bij de BR215 reeks! :)
Voor Fleischmann zie ik alleen analoge modellen in deze dus dan zou ik hem moeten ombouwen. Het zijn inderdaad sterke loks, maar het lijkt me nu handiger meteen een digitale lok aan te schaffen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door FidOo »

Fleischmann (en ook trix) brengen vandaag de dag gewoon digitale of digitaal voorbereide loks uit. Ombouwen is dan gewoon een kwestie van decoder er in prikken. Overigens zijn de oude types van zowel FLM als Minitrix die niet voorbereid zijn ook echt zeer eenvoudig om te bouwen.

Vond ook nog dit draadje hier op t forum: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=12140

Al met al, als je een moderne uitgave van deze lok koopt ongeacht welk merk dan zit je wel goed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Rick »

De loc rijdt hier op de baan al rond en vergeleken met de Fleischmann 218 die ik ooit had is de Brawa veel fijner uitgevoerd. De Fleischmann is wel sterker en rijdt ook behoorlijk goed maar ik zou voor de Brawa gaan. Op 1zu160 staat ook nog wat over de locs te lezen, ook daar vrij positief.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Rick, mooi om te horen!
Ik zal ook even bij 1zu160 langsgaan voor de verdere info, bedankt voor de tip!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Nijboer »

Ik heb ook 3 Fleischmann BR218's en 1 Brawa BR216.
UIterlijk is de Brawa mooier dan de Fleischmann. Met name de raampartij is mooier.
Technisch is de Fleischmann (naar mijn mening) beter. Is sterker. En sowieso is de aloude
Fleischmann loc constructie zeer goed. Ook tav onderhoud.
Ombouwen naar digitaal is echt een eitje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Sibbesuisje »

na lang wikken en wegen besloten de Brawa aan te schaffen.
Behalve het uiterlijk en de reviews, waren het uiteindelijk wat foto's van en BR216 met Plan E wagons die me over de lijn trokken. Lijkt me een leuke combinatie om op de baan te zetten. Ik hoop hem binnen 2 weken te hebben (hij moet uit duitsland komen)!

Nogmaals bedankt voor de vele tips, en zodra ik de lok heb kunnen proefrijden zal ik nog even een review geven :)

groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Brawa DB BR216 (61209)

Bericht door Marksintpancras »

Hier op Mainz Hbf baan rijden de 61213 (DB cargo) en de 61215 (Wiebe) al enkele weken rond. Deze rijden goederentreinen tot 1,5 mtr met gemaakt rond. Helixen in de baan zijn 2 procent. Geen enkele storing mee gehad. Mooi gedetailleerd, de Minitrix wiebe gaat mooi vervuild worden en als opvulling in locloods staan.

Verder rijdt er op mijn baan verschillende br218 van minitrix en Fleischmann rond. Na volle tevredenheid. Oudere br218 van minitrix vind ik het de cabine niet mooi eruit zien. Deze heb rijden bij mij ook niet meer en zijn dus opvulling op de baan, bij locloodsen of treinstel plaatsen


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie