Minitrix & Railcom

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Minitrix & Railcom

Bericht door Ton Duits »

Weet iemand of Minitrix locomotieven Railcom ondersteunen? Ik heb twee locs van Minitrix, de 16289 BR218 en de 16295 BR290, beide voorzien van fabrieks decoders.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door robert »

Hoi Ton,

Even kijken bij cv 29 of je deze kan in/uitschakelen.

(Zelf even gekeken, en nee, geen bit 3 om aan te passen, dus geen railcom)


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door Ton Duits »

Oké, dat is dan duidelijk. Dat kan ik daar een punt achter zetten.

Bedankt voor je reactie...


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door martindomburg »

Minitrix locomotieven worden digitaal gemaakt de techniek van D&H, maar met eigen firmware.

ALs je RC wilt gebruiken, vervang de decoder dan voor een D&H, zelfde techniek en wel RailCOm beschikbaar.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door Ton Duits »

Oké, dus dat is ook een mogelijkheid! Ik ga deze optie even bekijken.

Zijn dat Doehler & Haass decoders? Ik heb zelf in al mijn loc’s ESU decoders zitten. Op twee na, daar zit een Fleischmann decoder in.

Bedankt...


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door robert »

Hoi Ton,

Al je de soundlocs(16289 en 16295) hebt van minitrix hoef je niet te kijken voor veranderen van decoder. Is een complete printplaat(decoder met sound) die je niet zomaar verwisselt/cq decoder uitwisselt. Minitrix soundlocs ondersteunen geen railcom.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door Ton Duits »

Oké, word ingewikkeld! Tegenstrijdige berichten!


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door martindomburg »

Nee hoor, is niks tegenstrijdig aan Rob zijn bericht.

Er zijn gewoon twee modellen waarbij het niet mogelijk is de decoder te vervangen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door robert »

Hoi Ton,

De meest recente soundlocs van minitrix(De 16...) hebben (voor wat ik gezien heb) een gecombineerde printplaat met daarop verwerkt de soundmodule en decoder. Dit is een geheel. Decoder vervangen is dus hele printplaat vervangen. Ergo, geen mogelijkheid om een decoder te verwisselen.
Er zijn oudere modellen waar een aparte decoder inzit waaraan een soundmodule zit. (bv br18.4), daar is wel mogelijk decoder te ruilen.Helaas heb ik geen plaatje, maakt altijd alles een stuk duidelijker. Martin heeft er denkelijk niet bij stilgestaan dat jij sound locs hebt. Er zijn dus meerdere minitrix soundlocs waar je niets mee kan qua decoder/sound. Bij de analoge versie kan je namelijk wel de decoder zelf kiezen( nou ja , een trix of D&H decoder, meer smaken zijn er niet voor de 14 polige minitrix aansluiting) Ook de recent uitgebrachte V100 heeft zo'n printplaat met decoder en soundmodule. Dus, wil je railcom, dan geen soundlocs van minitrix (laatste modellen)
Als je de kap van je br 216 (welke volgens mij redelijk makkelijk te verwijderen is) even oplicht, dan zie je meteen wat er aan de hand is.
Hoop dat dit verhaal een beetje duidelijkheid schept.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door Ton Duits »

Hoi Rob en Martin,

Bedankt voor jullie toelichting. Ik heb 3 Minitrix loc’s, BR232 is een ouwe met een ESU decoder, de BR290 is nieuw en heeft idd een printplaat, maar geen geluid. De BR218 is ook nieuw, en die heeft wel geluid. Jammer dat er weer een fabrikant is die anders wil dan de rest! Ik heb de optie Railcom uitgezet op mijn ECoS centrale. Dat kan ik dus niet gebruiken.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Minitrix & Railcom

Bericht door Frans III »

Ach, dat fabrikanten 'anders' willen zijn dan de rest is een 'gegeven'. Dat zal echt nooit veranderen. Het vervelende aan 'anders' zijn bij digitale spullen is dat het voor de minder gevorderde allemaal erg moeilijk wordt om uit elkaar te houden (en ook voor gevorderden/experts zijn er genoeg valkuilen). Wat werkt er met wat samen? Hoe toekomstvast is mijn investering? Aan de ene kant wordt er 'genormaliseerd' bij het leven (wielen, koppelingen, digitale 'schnittstellen' en protocollen) Aan de andere kant proberen de fabrikanten hun 'verdienmodel' te beschermen. Soms (of eigenlijk vaak) ten nadele van de (gedane investeringen van de) klant, de gebruiker, jij en ik.


Al meer dan 50 jaar N spoorder.
Plaats reactie