[DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door WilcoV »

De standaard ICR rijtuigen werden door Talbot in Aaken voor de NS gebouwd vanaf 1980. Aanvankelijk werden drie typen geproduceerd, het hieronder geplaatste verhaal geeft een heel globaal overzicht. De aan het eind geplaatste links geven veel details.

- ICR-buurland, voor inzet in en tussen Nederland, België, Duitsland en Luxemburg
166 rijtuigen in de series ICR-1 (bouwjaar 1980-1982) en ICR-4 (bouwjaar 1988). Geleverd als A (eerste klas) (45 stuks), B (tweede klas) (70 stuks) en BKD (tweede klas met keuken en bagageafdeling) (51 stuks). De ICR-4 serie was door de aanwezigheid van stuurstroomkabels ook geschikt voor de Beneluxdienst. De buurlandrijtuigen hadden klaptreden, meertalige opschriften en een trienverwarming die zowel op 1500 volt gelijkspanning, als op 3000 volt gelijkspanning en overige Europese spanningen (~ 15 000 volt 162⁄3 Hz en ~ 25 000 volt 50 Hz) kon werken. Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleuren Geel en Blauw.

De buurlandrijtuigen werden tussen 2000 en 2005 gerenoveerd, waarbij de BKD rijtuigen verdwenen. Uit deze rijtuigen werden drie nieuwe typen gerealiseerd, BD (tweede klas met bagageafdeling), Bf (tweede klas met bagageafdeling voor fietsen) en BDs (tweede klas met bagageafdeling en een stuurstand).

Totaal werden 37 rijtuigen overgeheveld naar NS HiSpeed, werden twee rijtuigen gesloopt doordat ze beschadigd waren na ongevallen en werd 1 rijtuig omgebouwd tot Koninklijk Rijtuig. Diverse A rijtuigen werden gedeklasseerd. Hierdoor ontstonden 20 rijtuigen A, 46 rijtuigen B, 7 rijtuigen BD, 21 rijtuigen Bf en 32 rijtuigen BD.

- ICR-binnenland, voor inzet in Binnenlands intercity verkeer
92 rijtuigen in de serie ICR-2 (bouwjaar 1980 - 1982). Geleverd als A (32 stuks) en B (60 stuks). De ICR-2 was alleen bedoeld voor binnenlands verkeer.

Ook de binnenlandse ICR rijtuigen werden tussen 2000 en 2005 gerenoveerd waarna er 36 A rijtuigen en 56 B rijtuigen ontstonden.
Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleuren Geel en Blauw.

- ICR-Benelux, voor inzet in Benelux treinen
59 rijtuigen in de serie ICR-3 (bouwjaar 1986 -1987). Geleverd als A, B, AB, BKD en Bs. Deze serie was speciaal bedoeld voor de Benelux dienst, waarbij een stam werd getrokken door een Belgische locomotief Type HLE 11. De stammen waren uitgevoerd als trek-duw combinatie met aan de ene kant de locomotief en aan de andere kant een stuurrijtuig. Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleur Geel en NMBS kleur Rood, waarbij het NS Blauw vervangen was door NMBS Rood.

Renovaties en verbouwingen/vernieuwingen
In 1986 werd een poging gedaan om de Olympische Spelen van 1992 naar Amsterdam te halen. Ter promotie werden twee ICR Buurland rijtuigen voorzien van een speciale kleurstelling. Dit waren de A rijtuigen 10-70 677 en 10-70 683.

In 1995 werden een aantal ICR rijtuigen voorzien van een andere kleurstelling en inrichting. Deze zijn bekend geworden als IC+ rijtuigen. De proefneming was bedoeld als voorbereiding op een algehele renovatie van het ICR rijtuigenbestand.

Zoals aangegeven werden de rijtuigen tussen 2000 en 2005 gerenoveerd. Deze gerenoveerde rijtuigen werden aangeduid als ICRm. Alleen de Benelux stuurstanden (Bs) werden niet gerenoveerd. Bij de renovatie werd het volledige binnenwerk aangepakt, wijzigde de inrichting en kregen de rijtuigen airconditioning. De Benelux Bs'en werden gesloopt. Analoog aan de ervaringen met de Benelux Bs, werden een aantal Binnenland rijtuigen verbouwd tot nieuwe BDs.

Voor de gelegenheid van het 25e Nederlands Filmfestival werd ICR-rijtuig 50 84 82-70 958-3 omgebouwd tot 'NS Herfstbioscoop'. Het rijtuig reed van 28 september tot 2 oktober 2005 mee in de treindienst.

Vanwege het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix reed in de herfstvakantie van 2005 een speciale trein rond, bestaand uit omgebouwde en opnieuw ingerichte ICR-rijtuigen. De rijtuigen waren tijdelijk uitgevoerd in de kleuren Geel/Blauw/Zilver

Voor de Benelux dienst werden een aantal rijtuigen uitgevoerd in de NS HiSpeed Roze-Rode kleurstelling. Deze rijtuigen werden na het Fyra-debacle weer in de NS kleuren Geel/Blauw teruggebracht.

In 2007 werden de handgrepen waarmee de reizigersdeuren konden worden geopend, vervangen door drukknoppen.

Vanaf 2014 werd gestart met de laatst uitgevoerde grote renovatie waarbij de rijtuigen werden omgebouwd tot ICRmh-rijtuigen. Hiermee werden alle rijtuigen geschikt gemaakt voor gebruik op de HSL.

Koninklijke Rijtuigen
In de jaren 1990 werd de SR 10 ontwikkeld uit een ICR-4 rijtuig, de 50 84 10-70 647-9. Deze kreeg als SR 10 het nummer 61 84 89-70 003-8 en is het basis rijtuig uit de Koninklijke stam. In 1992 werden er twee ICR-A rijtuigen omgebouwd en sinds oktober 2012 weer rijvaardig als begeleidingsrijtuigen voor de SR 10. Deze worden aangeduid als SR 11 en SR 12.

ICR rijtuigen op Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
ICR Rijtuigen op Somda/Railwiki
Laatst gewijzigd door WilcoV op 07 okt 2019 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen

Bericht door WilcoV »

NS ICR in N spoor
De bekendste ICR rijtuigen in N spoor zijn die van Minitrix. Daarnaast hebben Phildie, THS en Bisschop Modelbouw diverse varianten uitgebracht. Ook zijn er 3D modellen van opbouw vie Shapeways verkrijgbaar.

Minitrix

13318
ICR A 50 84 10-77 601-9

13319
ICR B 50 84 20-77 739-5

13333
ICR B 50 84 20-77 735-3

13334
ICR B 50 84 20-77 734-6

13386
ICR Benelux A 50 84 10-77 486-2

13387
ICR Benelux B 50 84 20-70 411-8

13388
ICR Benelux AB 50 84 30-70 066-8

15389 (2019/2020)
NS Rijtuigenset 6-delig ICRm HST PRIO
15389-01:
50 84 20-70 408-8 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)
50 84 20-70 421-7 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)
50 84 82-70 439-9 NS ICRm BD HST Prio (2e klasse/Bagage)
15389-02:
50 84 10-70 361-7 NS ICRm A HST Prio (1e klasse)
50 84 10-70 362-5 NS ICRm A HST Prio (1e klasse)
50 84 20-70 582-6 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)

15901
Set IC+
50 84 20-77 011-9
50 84 82-70 001-2
50 84 18-70 003-7

15914
ICR A 50 84 10-70 565-3

15915
ICR B 50 84 20-70 802-8

15916
ICR BKD 50 84 82-70 918-7

15924
Set IC+
50 84 20-77 012-7
50 84 18-70 002-9


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Phildie

160-092
NS intercity-rijtuig BKD Bioscooprijtuig
50 84 82-70 958-3

160-031
NS IC-stuurstandrijtuig BDs

160-031D
NS IC-stuurstandrijtuig BDs met DCC decoder

160-031DV
NS IC-stuurstandrijtuig BDs met DCC decoder en ingebouwde binnenverlichting

160-031V
NS IC-stuurstandrijtuig BDs met ingebouwde binnenverlichting

160-053
Koningklijk Rijtuig
61 84 89-70 003-8

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

THS

2200
Set IC+ Rijtuigen (THS b.v.)
Naar verluidt is de 2200 uitgebracht als serie van 4 rijtuigen, A-B-B-BKD
Dit zou betekenen dat ieder volgnummer (2218 is dan 18e set) een set voorstelt
Er komen namelijk dezelfde volgnummers voor op doosjes van verschillende rijtuigen
De rijtuigen zijn veelal los als 2e hands in de handel verkrijgbaar.

2300 (1995)
IC Koninklijk rijtuig Blauw 61 84 897 0 003-8

2400
ICR BKD 50 84 827 0 935-1(THS b.v. / Kleinspoor)

2500
Benelux BKD 50 84 827 0 972-4(THS b.v. / Kleinspoor)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bisschop Modelbouw

Benelux ICR Stuurstand

ICR Stuurstand

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Shapeways

Brongergea modeltrains and trainstuf

ICR koninklijk Rijtuig Sr10 schaal N

Spoorobjecten

Benelux ICR Stuurstand (1:160)
Alleen kop

CR Bds (kop / 1:160)
Alleen kop

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

IN2N
Etswerk in N spoor

PR-003
Minitrix ICR traptreden

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

KleiNSpoor

701
Transfers IC rijtuigen
(voor volledig eigenbouw combineren met Kleinspoor transfer nr.708 (zwarte vignetten)
Kleinspoor transfer nr.731 (moderne zwarte en witte klasse nummers)

717
Transfers Koninklijk rijtuig (ICR)

734
Transfers IC+ rijtuigen
Laatst gewijzigd door WilcoV op 29 jun 2020 13:27, 4 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door WilcoV »

IN2N producten toegevoegd


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door Pleun »

15389 (2019/2020)
NS Rijtuigenset 6-delig ICRm HST PRIO zit verdeelt over twee doosjes:
15389-01 bevat:
50 84 20-70 408-8 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)
50 84 20-70 421-7 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)
50 84 82-70 439-9 NS ICRm BD HST Prio (2e klasse/Restauratie)
15389-02 bevat:
50 84 10-70 361-7 NS ICRm A HST Prio (1e klasse)
50 84 10-70 362-5 NS ICRm A HST Prio (1e klasse)
50 84 20-70 582-6 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)

Merkwaardig genoeg kloppen de nummers van 2 rijtuigen niet:
50 84 20-70 408-8 zou 50 84 20-70 408-4 moeten zijn
50 84 82-70 439-9 zou 50 84 82-70 439-4 moeten zijn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door WilcoV »

Pleun schreef: 24 jun 2020 16:08 15389 (2019/2020)
NS Rijtuigenset 6-delig ICRm HST PRIO zit verdeelt over twee doosjes:
15389-01 bevat:
50 84 20-70 408-8 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)
50 84 20-70 421-7 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)
50 84 82-70 439-9 NS ICRm BD HST Prio (2e klasse/Restauratie)
15389-02 bevat:
50 84 10-70 361-7 NS ICRm A HST Prio (1e klasse)
50 84 10-70 362-5 NS ICRm A HST Prio (1e klasse)
50 84 20-70 582-6 NS ICRm B HST Prio (2e klasse)

Merkwaardig genoeg kloppen de nummers van 2 rijtuigen niet:
50 84 20-70 408-8 zou 50 84 20-70 408-4 moeten zijn
50 84 82-70 439-9 zou 50 84 82-70 439-4 moeten zijn
Bedankt, zal ze spoedig toevoegen.
Tsja die foutjes zien we wel vaker.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door Rick »

BD staat voor tweede klasse met bagage-afdeling, daar zit geen restauratie in. ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door WilcoV »

Rick schreef: 28 jun 2020 18:39 BD staat voor tweede klasse met bagage-afdeling, daar zit geen restauratie in. ;)
Helemaal correct


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: [DATABASE] NS ICR rijtuigen in N

Bericht door Valéry »

Ook weer een mooie database van Wilco.
Kleine aanvulling op
De buurlandrijtuigen hadden klaptreden, meertalige opschriften en een tr[ei]nverwarming die zowel op 1500 volt gelijkspanning, als op 3000 volt gelijkspanning en overige Europese spanningen (~ 15 000 volt 162⁄3 Hz en ~ 25 000 volt 50 Hz) kon werken.
Onder de bovenleidingsspanningen van 15 en 25 kV levert de E-loc op de energieleiding spanning van 1000 resp. 1500 volt. De frequentie van de eenfasewisselstroom (16⅔ resp. 50 Hz) wordt daarop gewoon doorgegeven. Zo konden de rijtuigen die in Frankrijk ten zuiden van Parijs (en in Nederland) met 1500 volt verwarmd werden, ook worden ingezet achter E-locs op het wisselstroomnet van Noord- en Oost-Frankrijk. Het achtste cijfer van de UIC-rijtuignummering “7” betekent dat het rijtuig alleen geschikt is voor 1500 volt maar zonder onderscheid tussen gelijk- en wisselstroom.
Groet van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie