[DATABASE] NS 1000 E loc in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door WilcoV »

Gedurende de Tweede Wereldoorlog, in 1942, bestelde NS 10 electrische locomotieven in Zwitserland bij Maschinen Fabrik Oerlikon. Aangezien er tijdens de oorlog geen locomotieven werden geleverd, werd pas in 1945 het definitieve ontwerp vastgesteld. De locomotieven waren gebaseerd op de serie Ae 4/6 van de SBB. De eerste drie locomotieven werden in Zwitserland bij SLM in Winterthur gebouwd, de rest bij Werkspoor in Utrecht.
De locomotieven werden bij de NS ondergebracht in de serie NS 1001 - NS 1010. De bouw begon pas in 1947 en op 15 april 1948 werd de eerste locomotief afgeleverd.
Bij aflevering werden de locomotieven in groene kleur in dienst genomen en kon een snelheid van maximaal 160 km/u behaald worden. Gedurende de jaren 1950 werden de locomotieven blauw met een gele bies. In 1955 werd besloten dat de locomotieven niet harder dan 100 km/u mogen rijden en worden ze overgeheveld naar de goederendienst. Begin jaren 1980 werden de locomotieven behalve de NS 1010 gesloopt.


Afbeelding
De nog groene NS 1005, Amsterdam CS, 26 november 1948
(Bron: Nationaal Archief)

Afbeelding
Blauwe NS 1004, Amsterdam CS, 9 oktober 1976
(Bron: Jan Oosterhuis)
Laatst gewijzigd door WilcoV op 24 okt 2019 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc

Bericht door WilcoV »

NS 1000 n N spoor:

Atelier Guarniero

nummer?
Metalen kap

T29
NS 1008 (gebouwd)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

PBN Design -Pjotr/Shapeways

Ongenummerd
NS 1000 kap

Ongenummerd
NS 1000 wielen

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Phildie

16-21001
Nummerplaten E-loc 1001

16-21003
Nummerplaten E-loc 1003

16-21005
Nummerplaten E-loc 1005

16-21008
Nummerplaten E-loc 1008

16-21010
Nummerplaten E-loc 1010

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

THS (modellen/kapjes? van Atelier Guarniero uitgebracht door THS)

L 1000 A
Olijfgroen met zilver dak

L 1000 B
Blauw zonder NS Logo

L 1000 C
Blauw met NS Logo

L 1000 D
Blauw met NS Logo en enkelbenige pantografen
Laatst gewijzigd door WilcoV op 17 okt 2019 11:53, 3 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc

Bericht door robert »

Hoi Wilco,

Hoe kom je aan de info van de taco ths 1000? Ths heeft alleen (voor zover mij bekend) de locs van
Atelier Guarniero verkocht. Zoals eerder gememoreerd was daar wat onvrede over daar ths ze verkocht als zijnde ths model. Hr. Strijkers leeft nog steeds trouwens. Ook op de site van taco is niets terug te vinden. In afwachting van je bronnen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc

Bericht door WilcoV »

Rob, folder van THS geeft de nummers. Hoe ze tot stand kwamen doet er in dit geval weinig toe, THS heeft ze aangedragen onder deze nummers.
Uiteraard blijft het interessant hoe dit allemaal tot stand kwam, maar dat is voor dit overzicht van minder belang.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc

Bericht door Heiko »

Wat is precies de reden dat de snelheid van deze loc werd teruggebracht naar 100 km/h?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc

Bericht door WilcoV »

Omdat ze uit ervaring toch niet zo geschikt waren voor de hoge snelheden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door robert »

Wilco,

Er is ook nog een n-specials 1000 geweest. De 1010 op basis van Arnold E18. Als je wat plaatjes wilt, even aangeven. Heb hem nu nog thuis liggen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door WilcoV »

Graag, plaats de afbeeldingen hier, dan kan iedereen er van meegenieten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door robert »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's gemaakt door een vriend. Een echte n-Special 1010 in toepasselijke omgeving


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door JacZ »

Wilco,

Ik heb begrepen dat er meerdere versies van de NS1000 in omloop zijn, door wie dan ook gebouwd. Die van mij is blauw en gemaakt door Atelier Guarniero, heeft nummer 1009 en is met spaakwielen. Guarniero had altijd al een sterke voorkeur voor het merk Arnold en deze NS1000 zal dan ook wel gebaseerd zijn op de E18 van Arnold. Omdat dat model op een gegeven moment schaars werd zijn er ook uitvoeringen op de markt gekomen zonder spaakwielen. Ik heb mijn NS1000 heel lang geleden (het was nog in het gulden tijdperk) gekocht bij De Wapstad in Rijswijk. Later heeft Francis Guarniero zelf die nog voor mij gedigitaliseerd en er een Zimo decoder in gezet. De loc is trouwens knap zwaar en rijdt voortreffelijk.

mvg Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door WilcoV »

Klopt Atelier Guarniero heeft meerdere uitgebracht. Details over locnummers, modelnummers enzovoorts zijn dan ook altijd welkom.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc

Bericht door MarcoTrix »

Heiko schreef: 17 okt 2019 12:11 Wat is precies de reden dat de snelheid van deze loc werd teruggebracht naar 100 km/h?
Verschillende redenen:

1) Bij hogere snelheden traden er problemen op met de spaakwielen (haarscheurtjes/breuk).
2) De locomotieven zijn afgeleid van de Zwitserse SBB Ae 4/6, echter bij de Zwitserse machine zit tussen de middelste 2 aangedreven assen een trafo. Daardoor staan bij de Zwitserse SBB Ae 4/6 de middelste 2 assen verder uit elkaar. Omdat de NS op gelijkstroom rijdt zijn bij de NS serie 1000 de middelste 2 assen dichter bij elkaar gezet, omdat er geen trafo nodig is. Bij een asindeling van (1A)Bo(A1) heeft de locomotief neiging om over de middelste 2 assen te draaien, wat bij hoge snelheden minder stabiliteit geeft. Bij de Baureihe 118 heeft men dit opgelost door het voorste/achterste loopwiel en het eerste/vierde aangedreven wiel onder te brengen is een AEG-Kleinow-Gestell draaistel. Telkens werd het voorste draaistel in de rijrichting vast gezet. Dat leverde een veel betere stabiliteit op.
3) Na de oorlog werd het Nederlandse hoofdnet opgebouwd met zwaardere rails voor snelheden tot 160 km p/u. Dit project is om diverse redenen stop gezet.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS 1000 E loc in N

Bericht door Hoontje »

Afbeelding

Mijn THS/Atelier Guarniero NS 1000, helaas rijdt hij niet, moet er nog altijd mee aan de slag; locnummer is de 1008.


Plaats reactie