[DATABASE] NL Stadler GTW in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] NL Stadler GTW in N

Bericht door WilcoV »

De Gelenktriebwagen (GTW) van Stadler is een modulair concept waarbij een x aantal rijtuigen, gecombineerd met een elektrisch of diesel aangedreven module een treinstel vormen. Het concept is speciaal gemaakt voor regionale lijnen. De basis van de treinstellen wordt gevormd door een aandrijfmodule met aan beide zijden een stuurstandrijtuig. Naar de wens van de vervoerder kunnen er meerdere rijtuigen tussen worden geplaatst. De rijtuigen zijn "zwevend geleed" uitgevoerd waarbij ieder rijtuig aan één zijde een draaistel heeft, terwijl de andere zijde aan de aandrijfmodule of een volgens rijtuig 'zwevend' is gekoppeld. De aandrijving vind alleen plaats bij de aandrijfmodule, de overige draaistellen zijn loopdraaistellen.

In Nederland zijn de treinstellen in dieselvariant (GTW-DMU) en Electrisch aangedreven variant (GTW-EMU) en dan in zowel twee wagenstellen met aandrijfmodule (2/6) als driewagenstellen met aandrijfmodule (2/8). Hierbij staat de 2 voor het aantal aangedreven assen en de 6 of 8 voor het totaal aantal assen. De stellen reden of rijden in Nederland bij Arriva, Veolia, Breng, Qbuzz en Connexxion. Hierbij is het de gewoonte dat indien een concessie over gaat naar een andere vervoerder, de GTW stellen overgenomen worden door die nieuwe vervoerder.
De GTW stellen in Nederland hebben, behoudens het verschil tussen de aandrijfmodule, allen hetzelfde uiterlijk. In het buitenland rijden tevens GTW stellen rond met een ander uiterlijk waarbij veelal een andere cabineopbouw het uiterlijk bepaald.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NL Stadler GTW in N

Bericht door WilcoV »

De GTW stellen zijn in N geproduceerd door Piko.

Piko

40222 (2012)
GTW EMU 2/6 Veolia 7502

40223 (2012)
GTW EMU 2/8 Arriva 10502

40227 (2013)
GTW DMU 2/8 Veolia 230

40228 (2013)
GTW DMU 2/6 Arriva 239

40231 (2014)
GTW DMU 2/8 Breng 5045

40232 (2014)
GTW EMU 2/8 Arriva 517

40235 (2015)
GTW EMU 2/8 Connexion Valleilijn 5037

40236 (2022)
GTW DMU 2/6 Arriva


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NL Stadler GTW in N

Bericht door WilcoV »

Nieuwe Piko GTW toegevoegd


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie