Sncb nohab

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Sncb nohab

Bericht door Fransderee »

Hoi
Ik heb onlangs de nohab van minitrix gekocht, nr 2019 , volgens spuN datenbank:
Baureihe 204 SNCB Diesellok, Betriebsnummer: 204.007.
Prima goede rijeigenschappen en eigenlijk heel tevreden

Ik had van minitrix al de nohab serie 53 Nr 12739

Echter ik vind van deze loc nergens een afbelding zoals i in het echt is, ik had een beetje de 52 serie verwacht en dus donkergroen met gele band. Mijn model is veel valer groen van kleur, heeft geen serie nr er op staan en ook geen B van belgie of zo.

De vraag is nu wat is het precies voor loc , van wat voor voorbeeld is hij afgeleid.

Groet Frans



Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Sncb nohab

Bericht door Fransderee »

https://i.postimg.cc/4ydRDBN0/image.jpg
Ik heb nog ff een foto van beide loc s er bij


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sncb nohab

Bericht door Michiel »

Welkom in de Belgische modelspoorwereld. Er is niet één Belgisch schaal N model correct, het zijn allemaal omschildermodellen van buitenlandse uitvoeringen. Ook deze 204 van Minitrix is zo. Het is een goede look-alike, maar van ver gezien. Veel moeite en opzoekwerk heeft Minitrix voor dit model niet gedaan. Dit is een Nohab in Belgische kleuren, punt. En een Belgische Nohab bestaat niet, want deze locomotieven werden in België gebouwd bij AFB, ook onder Amerkiaanse lincentie, maar iets anders dan de Nohab locomotieven. Er zijn dus vele afwijkingen aan de kast en het onderstel.

Het schilderwerk van Minitrix is ook maar snel snel gedaan.. Ze hebben het dienstnummer centraal op de zijkant gezet ipv links onderaan voorop en links onderdaan naats de deur. Op deze loc staat geen B, maar een gevleugeld wiel, wat wel correct is voor een model van dit tijdperk.

Afbeelding
(de kleuren op deze foto zijn niet 100%, het groen is hier iets te blauw)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Sncb nohab

Bericht door tv_man »

Ik geloof dat het veranderen van de lichtconfiguratie op de neus misschien nog te doen zou zijn als ombouwproject (ik geloof dat dat toch het meest zichtbare verschil is op de versie op de foto van Michiel, ik zie dat er ook eentje is met driepunts frontseinen én rode sluitseinen maar dat zou meer knutselwerk vereisen.) Het schilderwerk zou dan weer lastiger zijn (zit te kijken naar de neus en hoe dat getaped zou moeten worden voor het verven) Heb eens overwogen om wat oude piko nohabs om te bouwen (de rijeigenschappen van die dingen zijn niet iets om over naar huis te schrijven maar de kap ziet er wel redelijk uit en is gemakkelijker om in te gaan snijden dan eentje van Minitrix of Kato)

Een mooie lok, dat zeker. Misschien dat iemand een 3d print heeft die erop lijkt?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Re: Sncb nohab

Bericht door Fransderee »

Even terug komend op mijn foto. De 5300 die er achterstaat is dan toch wel een redelijke copy ?

Frans


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sncb nohab

Bericht door Michiel »

De schildering en lettering is beter verzorgd, maar het is dezelfde kast: een Nohab met dus verschillen tov een AFB.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Sncb nohab

Bericht door MarcoTrix »

Afbeelding


Plaats reactie