[DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Top Merijn bedankt voor de aanvullingen weer.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Wilco,
bij deze nog wat foto's ter aanvulling.
Allereerst voor de groep Gesloten goederenwagens Gs, Gls ed (ORE-wagens)
Fleischmann 8316 03: Set Gs (21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin/21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit/21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen)
Minitrix 15154: Gs671 Werkwagen 40 84 959 1 079-1
Roco: 21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post". Volgens mij is dit artikel nummer 02329B, al kan dit ook het oude artikel nummer zijn dat vervolgens is omgenummerd naar 25077.
Arnold 4409: Gs 142, 21 84 120 2 226-9
bij deze nog wat foto's ter aanvulling.
Allereerst voor de groep Gesloten goederenwagens Gs, Gls ed (ORE-wagens)
Fleischmann 8316 03: Set Gs (21 84 120 2 514-8 NS Gs Gesloten wagen Bruin/21 84 120 2 587-4 NS Gs-y Gesloten wagen Wit/21 84 012 0 300-3 NS Gs Gesloten wagen "NEMAG" Wit/groen)
Minitrix 15154: Gs671 Werkwagen 40 84 959 1 079-1
Roco: 21 84 120 2 469-5 NS Gs Gesloten wagen "Post". Volgens mij is dit artikel nummer 02329B, al kan dit ook het oude artikel nummer zijn dat vervolgens is omgenummerd naar 25077.
Arnold 4409: Gs 142, 21 84 120 2 226-9
- Bijlagen
-
- Fleischmann 831603 set van 3 wagons
- Fleischmann 831603.jpg (120 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Minitrix 15154 werkwagon
- Minitrix 15154.jpg (116.7 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Roco 02329B Post
- Roco 02329B.jpg (125.02 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Arnold 4409 Gs
- Arnold 4409.jpg (126.8 KiB) 5235 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
...voor de groep Gbs:
Arnold 4420-10: Gbs 144, 01 84 150 0 831-9
Arnold 4420-10: Gbs 144, 01 84 150 0 831-9
- Bijlagen
-
- Arnold 4420-10 Gbs
- Arnold 4420-10.jpg (123.73 KiB) 5235 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
... en voor de groep CHR/Gs Luikenwagens in N spoor
Fleischmann 8333 01: Gs-v 21 84 121 0 802-7
Fleischmann 8333 02: CHR 552 421 (Frico)
Fleischmann 8333 01: Gs-v 21 84 121 0 802-7
Fleischmann 8333 02: CHR 552 421 (Frico)
- Bijlagen
-
- Fleischmann 833301.jpg (121.87 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Fleischmann 833302.jpg (123.06 KiB) 5235 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
... en als laatste, ook van de groep CHR/Gs Luikenwagens, de Roco modellen:
25008: CHR 30 84 980 0 570-8
25008: CHR 20 84 122 0 177-3
25008: CHR 20 84 122 0 571-6
25437: CHR 30 84 980 0 500-5
ik mis in mijn verzameling helaas alleen 25008: CHR 30 84 980 0 017-3. Ik kan deze maar nergens vinden, dus krijg het idee dat die maar in kleine aantallen is geproduceerd.
Groetjes, Sander
25008: CHR 30 84 980 0 570-8
25008: CHR 20 84 122 0 177-3
25008: CHR 20 84 122 0 571-6
25437: CHR 30 84 980 0 500-5
ik mis in mijn verzameling helaas alleen 25008: CHR 30 84 980 0 017-3. Ik kan deze maar nergens vinden, dus krijg het idee dat die maar in kleine aantallen is geproduceerd.
Groetjes, Sander
- Bijlagen
-
- Roco 25008 - 30 84 980 0 570 8.jpg (119.67 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Roco 25008 - 20 84 122 0 177 3.jpg (117.35 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Roco 25008 - 20 84 122 0 571 6.jpg (125.91 KiB) 5235 keer bekeken
-
- Roco 25437 - 30 84 980 0 500 5.jpg (127.67 KiB) 5235 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Bedankt weer voor de mooie illustraties.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Mooie foto’s Sander! Is een aardig complete serie beelden zo. En ik zie dat ik nog wat Roco CHR’s te verzamelen heb
Grt, Merijn
Grt, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Dank je Merijn! jaja, Roco geeft je als verzamelaar een flinke uitdaging
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Aanvulling voor de puristen onder ons
Arnold 4409 is een beetje een buitenbeentje. De meeste modellen in de CHR / Gs categorie hebben een lengte over buffer van 66-68mm, wat redelijk dicht bij de 10-11 meter uitkomt. Op basis van de website automatic-rock.nl waar tekening van bepaalde modellen zijn gedeeld, was de lengte van deze wagons zo'n 10.58m.
Arnold 4409 heeft slechts een lengte van 56mm, wat overeenkomt met 8.96m in grootspoor. Dit lijkt dus aanzienlijk korter dan wat er werkelijk in Nederland heeft rond gereden. Komt waarschijnlijk omdat deze Arnold wagon eigenlijk een duits model was ("Gr kassel", met hetzelde artikel nummer) met Nederlandse opdruk.
De Roco 02329B Post wagon is een zelfde type wagon (op basis van de UIC code zijn ze onderdeel van dezelde serie "Gs, Gesloten wagens Code 1420 (ex-NS 7600-8099)" --> zie spoorhistorie.com) en lijkt dus aanzienlijk meer op de werkelijkheid.
Groetjes, Sander
Arnold 4409 is een beetje een buitenbeentje. De meeste modellen in de CHR / Gs categorie hebben een lengte over buffer van 66-68mm, wat redelijk dicht bij de 10-11 meter uitkomt. Op basis van de website automatic-rock.nl waar tekening van bepaalde modellen zijn gedeeld, was de lengte van deze wagons zo'n 10.58m.
Arnold 4409 heeft slechts een lengte van 56mm, wat overeenkomt met 8.96m in grootspoor. Dit lijkt dus aanzienlijk korter dan wat er werkelijk in Nederland heeft rond gereden. Komt waarschijnlijk omdat deze Arnold wagon eigenlijk een duits model was ("Gr kassel", met hetzelde artikel nummer) met Nederlandse opdruk.
De Roco 02329B Post wagon is een zelfde type wagon (op basis van de UIC code zijn ze onderdeel van dezelde serie "Gs, Gesloten wagens Code 1420 (ex-NS 7600-8099)" --> zie spoorhistorie.com) en lijkt dus aanzienlijk meer op de werkelijkheid.
Groetjes, Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Inderdaad Sander, dank voor de interessante aanvulling.
Dit is een 'probleem' waar we, zeker als N spoorders veel mee te maken hebben. Diverse modelspoormerken maken gebruik van wat ik noem het "vernederlandsen" van bestaande modellen. Voor modelbouwpuristen een crime, voor ondernemers de goedkoopste manier om met minder kosten toch de Nederlandse markt trachten te bedienen. Voor het beeld op de modelbaan maakt het niet zo heel veel uit maar met de steeds hoger wordende eisen die de hobbyisten zelf stellen mag je jezelf afvragen of dit wel zo goed is. Hoewel ik vanuit verzamelwaarde ook dergelijke wagens gewoon op mijn baan zet, zijn het wel de eerste die er weer af gaan als er betere modellen uitkomen. Persoonlijk, maar dat is echt persoonlijk, geef ik liever wat meer geld uit aan een echt goed lijkend model, dan minder geld aan een vernederlandst model. Als ik nog H0 zou hebben zou ik ook meer gaan voor de duurdere merken als Artitec, LS Models enzovoorts. Maar aan de andere kant accepteren we ook zonder al te veel morren de Plan W van Fleischmann terwijl deze in detail eigenlijk een vernederlandst Duits model is en in detail wel degelijk afwijkt van de echte Plan W.
Dit is een 'probleem' waar we, zeker als N spoorders veel mee te maken hebben. Diverse modelspoormerken maken gebruik van wat ik noem het "vernederlandsen" van bestaande modellen. Voor modelbouwpuristen een crime, voor ondernemers de goedkoopste manier om met minder kosten toch de Nederlandse markt trachten te bedienen. Voor het beeld op de modelbaan maakt het niet zo heel veel uit maar met de steeds hoger wordende eisen die de hobbyisten zelf stellen mag je jezelf afvragen of dit wel zo goed is. Hoewel ik vanuit verzamelwaarde ook dergelijke wagens gewoon op mijn baan zet, zijn het wel de eerste die er weer af gaan als er betere modellen uitkomen. Persoonlijk, maar dat is echt persoonlijk, geef ik liever wat meer geld uit aan een echt goed lijkend model, dan minder geld aan een vernederlandst model. Als ik nog H0 zou hebben zou ik ook meer gaan voor de duurdere merken als Artitec, LS Models enzovoorts. Maar aan de andere kant accepteren we ook zonder al te veel morren de Plan W van Fleischmann terwijl deze in detail eigenlijk een vernederlandst Duits model is en in detail wel degelijk afwijkt van de echte Plan W.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Helemaal mee eens Wilco! Zolang er geen alternatief is, zijn dat soort modellen leuk, pas als er iets beters is gaat zo'n mod wat sneller van de baan af.
Mooi voorbeeld was de NS 2200 van Minitrix. Toen der tijd (jaren 90) hartstikke leuk model bij gebrek aan beter, maar toen Piko kwam met de echt goed lijkende modellen stond het binnen een dag op marktplaats!
Mooi voorbeeld was de NS 2200 van Minitrix. Toen der tijd (jaren 90) hartstikke leuk model bij gebrek aan beter, maar toen Piko kwam met de echt goed lijkende modellen stond het binnen een dag op marktplaats!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Nog een vraagje over de CHR wagons:
De Roco CHR wagons hebben 2 soorten wagon nummers. Sommige hebben 122 als het 5e tot 7e nummer en andere hebben 980 als het 5e tot het 7e nummer in UIC code. Het Nederlandse Spoorwegmuseum heeft een Gs-v wagon (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2287) welke in 1968 (UIC-1 code introductie) een nummer kreeg 20 84 133 0 472, en in 1985 (toen UIC-2 code werd doorgevoerd), werd omgenummerd naar 40 84 980 0 874-2
Is het daarom aannemelijk dat wagons zoals Roco 25008 (CHR 30 84 980 0 570-8), maar ook de aangekondigde Mabartren Gbs 01 84 980 1 538-2 een specifieke UIC-2 code hebben en dus tijdperk vanaf 1985 zijn?
groetjes,
Sander
De Roco CHR wagons hebben 2 soorten wagon nummers. Sommige hebben 122 als het 5e tot 7e nummer en andere hebben 980 als het 5e tot het 7e nummer in UIC code. Het Nederlandse Spoorwegmuseum heeft een Gs-v wagon (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2287) welke in 1968 (UIC-1 code introductie) een nummer kreeg 20 84 133 0 472, en in 1985 (toen UIC-2 code werd doorgevoerd), werd omgenummerd naar 40 84 980 0 874-2
Is het daarom aannemelijk dat wagons zoals Roco 25008 (CHR 30 84 980 0 570-8), maar ook de aangekondigde Mabartren Gbs 01 84 980 1 538-2 een specifieke UIC-2 code hebben en dus tijdperk vanaf 1985 zijn?
groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
De UIC nummering moet je eigenlijk iets anders lezen:
voor bijvoorbeeld: 01 84 980 1 538-2
01=Goederen: RIV-EUROP, 2-3 assen, eigendom van spoorwegmaatschappij
84=Nederland
98=Speciale wagen
01=geeft nadere typering aan voor het soort speciale wagen (snelheid enz)
538-2=exemplaarnummer-controlecijfer
Het grote verschil is dus de typering van het soort wagen. De oude in de 13 (5e en 6e cijfer) bijvoorbeeld waren gewone normale gesloten wagens.
Het 5e t/m 8e nummer geeft het type wagen aan. Veel wagens in de reeksen 98 e.d. waren NS wagens voor eigen transporten enz, maar ook wagens ingericht voor specifieke transporten, kortom Speciale Wagens.
Globaal:
1e en 2e cijfer: Globaal type en aanduiding internationaal gebruik
3e en 4e cijfer: Landencode
5e t/m 8e cijfer: nadere aanduiding materieelsoort
9e t/m 11e cijfer: exemplaarnummer in een seriereeks
12e cijfer: controlecijfer.
Volgens mij is voor wat betreft de nummering bij UIC1 en 2 niet veel verschil, wel bij de wagencodes CHO versus Gs enz.
voor bijvoorbeeld: 01 84 980 1 538-2
01=Goederen: RIV-EUROP, 2-3 assen, eigendom van spoorwegmaatschappij
84=Nederland
98=Speciale wagen
01=geeft nadere typering aan voor het soort speciale wagen (snelheid enz)
538-2=exemplaarnummer-controlecijfer
Het grote verschil is dus de typering van het soort wagen. De oude in de 13 (5e en 6e cijfer) bijvoorbeeld waren gewone normale gesloten wagens.
Het 5e t/m 8e nummer geeft het type wagen aan. Veel wagens in de reeksen 98 e.d. waren NS wagens voor eigen transporten enz, maar ook wagens ingericht voor specifieke transporten, kortom Speciale Wagens.
Globaal:
1e en 2e cijfer: Globaal type en aanduiding internationaal gebruik
3e en 4e cijfer: Landencode
5e t/m 8e cijfer: nadere aanduiding materieelsoort
9e t/m 11e cijfer: exemplaarnummer in een seriereeks
12e cijfer: controlecijfer.
Volgens mij is voor wat betreft de nummering bij UIC1 en 2 niet veel verschil, wel bij de wagencodes CHO versus Gs enz.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Bedankt Wilco voor de verduidelijking
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Nog een vraag met betrekking tot Arnold 4852. Ik had vandaag de hele collectie gesloten goederenwagons op de baan en toen viel het me op dat dit Arnold model van de Gs wagon de enige is van de Gs en CHR wagons waar je niet de structuur aan houten balken ziet en dus meer een 'metalen look' zoals je ook bij de DB versies ziet. Is dit ook weer een gevalletje van een duits model met nederlandse opdruk of hebben er wel degelijk dit soort versies van de Gs wagons in de NS vloot gezeten?
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Denk dat je er van uit kan gaan dat het primair als een vernederlandse wagen is. Ik ken geen gladde Gs'en. MAAR niet is onmogelijk, zeker in museumland
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Bedankt Wilco. En ja, op de baan rijd het best want dat is sowieso al redelijk wat fanrltasie, maar ik ben dan toch al gauw nieuwsgierig hoe het model zich met de werkelijkheid vergelijkt, zeker als je dezelfde wagon van 4 verschillende merken naast mekaar zet.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Wat ook nog zou kunnen is dat het een variant betreft waarbij de wanden uit een soort betonplex/multiplex zijn gemaakt in plaats van planken. Dit zou bijvoorbeeld zeker bij de Gbs van Roco kunnen gelden want deze heeft het opschrift ‘niet geschikt voor paarden’. Die zouden namelijk deze duurdere wandbekleding makkelijk kapottrappen. Geen idee of dat ook voor een Gs is toegepast.
Grt, Merijn
Grt, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Hoi Merijn,
Ja, bij de Gbs wagons zijn er inderdaad multiplex platen toegepast. Er zijn dan ook best veel foto's te vinden waar je dat op ziet. Voor de Gs had ik nog geen foto kunnen ontdekken waar zo'n multiplex oplossing gebruikt was.
Ja, bij de Gbs wagons zijn er inderdaad multiplex platen toegepast. Er zijn dan ook best veel foto's te vinden waar je dat op ziet. Voor de Gs had ik nog geen foto kunnen ontdekken waar zo'n multiplex oplossing gebruikt was.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Het boek van Hans Nahon vermeldt niet dat er Gs'n waren met de multiplex zijwanden en een wijziging na het uitkomen van het boek lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Hoi Rick, ja klopt. Bij uitgave van het boek van Nahon was de inzet van de Gs-en al erg op z’n retour dus een dergelijke wijziging zal niet meer hebben plaatsgevonden bij de NS. Het zal dan inderdaad als basis een vernederlandst wagonnetje zijn geweest.
Haha, geniale foto zo! Het lijkt met die gladde wanden en die glanzende verf wel of ze een 1:160 wagen hebben opgeblazen naar 1:1WilcoV schreef: ↑09 mei 2020 09:35 Denk dat je er van uit kan gaan dat het primair als een vernederlandse wagen is. Ik ken geen gladde Gs'en. MAAR niet is onmogelijk, zeker in museumland
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Aangevuld met de wagentjes van 1/160 Ipharra
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Historische aanvulling over de S-CHO/Gs ORE goederenwagens toegevoegd in eerste post.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL 2-assige Gesloten Goederenwagens
Historische aanvulling over de Hbs/Gbs Grootvolumewagens toegevoegd in de eerste post.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie