Fleischmann BR44

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Johan160 »

Ik heb dit weekend ook een BR44 aangeschaft in Houten en ben er erg blij mee. Het geluid is fraai te noemen. Gelukkig hebben ze er een dynamische soundfile ingezet die aanvoelt of er kracht gezet moet worden of niet. Ik heb via de Sprog nog een beetje gefinetuned zodat hij bij vaart minderen langer stil blijft. Ik heb nooit begrepen waarom al die dure locs tot de laatse mm een volle exhaust slag laten horen. Deze doet dat prachtig vind ik. Het probleem van de haperende drijfwielen herken ik maar naarmate ik hem meer laat rijden lijkt het af te nemen. Hij heeft ook geen moeite met een sleep van 18 ketelwagentjes dus dat is ook ok.Moest wel de wielen snel schoonmaken want in het begin waren er nogal wat contactproblemen. Kennelijk wat vet of olie vanuit de productie. De losse onderdelen moet ik nog aanbrengen en weatheren. Maar dat is voor later!

Groeten, Johan.



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

En rijdt jouw loc soepel over de wat minder mooi gelegde delen van de baan?
Ik heb gisteren toch de ingekorte bocht vervangen door een vers ingekort exemplaar, en ook
2 lange railstukken. De loc laat me zo wel zien dat die stukken niet helemaal fijn zijn, dus dat laat ik
me geen 2 keer zeggen en de boel dus vervangen.
Groet, Collin



erwin1z
Berichten: 145
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Fleischmann BR44

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Heeft de nieuwe BR 38 van Fleischmann de zelfde problemen?

Erwin


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 652
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Erwin, ik heb de nieuwe BR38 (DRG versie) in januari aangeschaft en het rijd goed. Goede trekkracht, rijd soepel door R2 bochten (ik heb geen R1).


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Johan160 »

Mijn 44er gaat door R1 bochten maar niet van harte. Maar ik denk als ik de zuigerstangbeschermers (3x woordwaarde, 6x letterwaarde 😅) gaat dat denk ik niet meer. Maar hij rijdt verder soepel en ik geniet er nog steeds van. Mijn 38er doet het ook al jaren soepel!

Groeten, Johan.



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Wat bedoel je precies met "niet van harte"?
Wat gebeurt er dan?

Mijn 44 loopt inmiddels niet meer de baan uit, maar er is nog steeds een deel waar wat R2 ligt, en
daar wipt de voorste as (de eerste achter het voorloopwiel) van de rail om even later weer op zijn
plek te springen, dus eigenlijk een bijna-ontsporing. Ik verdenk het veermechanisme van het voorloopwiel.

Binnenkort weer wat tijd om dit eens beter te bekijken.

Collin



Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Johan160 »

Met “niet van harte” bedoel ik eigenlijk ook bijna-ontsporingen. Maar R1 is natuurlijk ook wel erg krap voor zo’n vijfasser.....



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR44

Bericht door Nijboer »

Inmiddels denk ik wel te kunnen stellen dat ik de oorzaak weet van de ontsporingen.
Mijn baan ligt op de 3mm blauwe ondervloerplaat van de gamma. De rails die er voornamelijk
op liggen zijn de piccolo rails met bedding. Ik heb nu de diverse plekken waar het nog wel eens mis
ging even beter bekeken. En het blijkt dat het in alle gevallen gaat om de overgang van railstuk naar railstuk,
en wel van recht naar bocht, of van bocht naar bocht. Wat is er nu aan de hand, als je een railspijker in de uiterste
spijkergaten gebruikt, in combinatie met die schuimplaat, dan kan er als het ware een kuil ontstaan op de plek
van de railverbinders. Het is echt minimaal, maar dat vindt deze loc niet leuk. En dat komt denk ik door
de 3 middelste assen met die rare flenzen. Die schieten op zo'n kuil gelijk over de binnenrail van de bocht.
En hij schiet vaak niet meer terug waardoor er verderop een ontsporing plaats vindt.

Dus ik heb die spijkertjes bij de kuilen iets losgewipt, kuil is dan weg, en nu gaat het veel beter.

Betekent ook dat je wellicht problemen kunt krijgen met bochtwissels (heb ik zelf niet).
Ik zie ook dat de loc echt over de piccolo wisselstraten hobbelt (deze wissels zijn qua hoogte niet mooi ivm
de metalen onderplaat)

Dus conclusie: loc is gevoelig voor lichte onregelmatigheden in de baan, met name in de hoogte.
Tezamen met het voorloopwiel dat de wielen net te ver uit elkaar had staan, kreeg ik hele rare effecten.
En niet te vergeten dat plastic onderdeel aan het voorloopwiel dat railspijker-koppen vangt.

Nu wordt het tijd om eens wat plezier van deze loc te krijgen!

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Fleischmann BR44

Bericht door MarcoTrix »

Märklin bouwt deze loks als 1-B-C, m.a.w., de 5 assen worden verdeeld over twee draaistellen, dat opgevangen wordt door enige speling in de koppelstangen. Zover ik weet heeft Märklin daar patent op, en wordt het daardoor niet door andere modelspoorfabrikanten toegepast.
Snap niet waarom de lok als volgt opgebouwd wordt: 1 loopas met flensen, 1ste aangedreven as met flensen, 2de en 3de as zonder flensen, 4de as met flensen en de 5de zonder. Dat geeft mijn inziens betere loopeigenschappen.

Het niet op juiste spoorbreedte bevestigen van wielen vind ik echt een doodzonde van Fleischmann (of wie dan ook).


Plaats reactie