Zamac rot Minitrix

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Zamac rot Minitrix

Bericht door CC72000 »

Het komt gelukkig niet zo vaak voor, maar ik was onaangenaam verrast toen ik mijn Minitrix 12136 BB407396 SNCF lok oppakte. De draaistellen bleven staan en de kap was er nauwelijks af te krijgen. Wat beter kijkend zag ik allemaal basten en uitzettingen van het chassis. Zamac rot....
De lok is ca. 10 jaar oud. Gelukkig kon ik een nieuw chassis voor €12,- bemachtigen, maar dit vond ik toch Minitrix onwaardig. Bijzonder is wanneer je een nieuw chassis op de Trix website zou willen bestellen, dat alle onderdelen een nummer hebben behalve het chassis.
In welke mate andere SNCF BB7200/15000/22200 of NS zusjes er ook last van hebben is niet duidelijk. Van de 8 Loks die ik van dit type heb was deze als enige aan het desintegreren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door Ronald2016 »

Dit heb ik nog nooit gezien. :shock:


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door piksov »

Ik heb dit ook nog nooit gezien, maar dit is inderdaad heel rot (hij maakt em gewoon ..... )

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door CC72000 »

Op het franse N spoor forum was hier al eerder melding van gemaakt. De actuele nez-cassées van (Minitrix cat.nrs > 16.xxx) zou daar geen last van hebben. Gevalletje van verkeerde samenstelling van de legering op maandagmorgen???


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door piksov »

Hallo Diederik,

wat ik vaak doe bij fleischmann loks als ik meerdere uitvoeringen heb, dan neem ik 1 goed chassis, stop er een decoder in, en wissel dan de kappen.

Soms heb ik dus een rode br111. soms een lufthansa versie, soms een beige groene enz

Insteek was om geld te besparen door niet overal een decoder in te steken.

Kan jou misschien helpen om toch met je model te rijden, ook al is het chassis in hele slechte staat

Guus



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door FidOo »

Guus. Hoewel ik snap waarom je het doet vindt ik dat persoonlijk behoorlijk risicovol. Vaak vinden die kunststof kappen het toch niet heel tof om vaak gewisseld te worden. En een decoder kost 25,- das praktisch net zo duur als een kapje. Dus naar mijn mening lood om oud ijzer.

@Diederik

Zinkpest. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar wel eens gehoord maar niet bij minitrix. Mooi kut. Je zou er toch haast een mailtje aan wagen naar de firma trix en Co.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door CC72000 »

FidOo schreef: 17 jul 2020 16:16 Zinkpest. Ik heb het nog nooit meegemaakt maar wel eens gehoord maar niet bij minitrix. Mooi kut. Je zou er toch haast een mailtje aan wagen naar de firma trix en Co.
hebben anderen al gedaan: Lok is ca 10 jaar oud: geen garantie. Reparatie? wie weet, doen ze dat: dan gewoon reparatie betalen. Geen oplossing? rekening voor de onderzoekskosten. Coulance? hebben ze tot dusver niet van gehoord. Daarom fijn dat Trains160.com voor de franse markt hier al op geanticipeerd had door een aantal chassis op voorraad te nemen, tegen kostprijs: €12,-.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Zamac rot Minitrix

Bericht door CC72000 »

Restauratie voltooid...

oude rotte chassis ligt ervoor. Nog best een gedoe om het weer op te bouwen: koppelingen, veertjes enzo...
Afbeelding


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Plaats reactie