Zhaomeng (Evemodel) RENFE Ealos

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Zhaomeng (Evemodel) RENFE Ealos

Bericht door MarcoTrix »

Zhaomeng (Evemodel) RENFE Ealos

Ik ben zelf een grote liefhebber van Eaos, Eanos (langere uitvoering) en Ealos (6 i.p.v. 4 deuren aan de zijkant) wagens. Deze grote open wagens met hoge boorden worden voor allerlei zaken gebruikt, en dat maakt dit type zo interessant. Kolen, erts, schroot, hout, stortgoed en in noodgevallen zelfs 40 feet containers wordt allemaal vervoerd in deze wagens. Niet alleen de grote Europesche spoorwegmaatschappijen bezitten deze wagens, maar ook lease- en verhuurbedrijven bieden dit type wagen aan, waardoor er een grote variëteit aan kleurvarianten bestaat.

Ook het aanbod van dit type wagen in N-schaal is ruim voldoende. O.a. bij Fleischmann en Roco, en zelfs in het assortiment van het voormalige Lima N is het terug te vinden.
Op eBay kwam ik regelmatig een aanbod tegen van Zhaomeng, die dit type wagen in 5 varianten aanbied. Ondanks dat de advertentie aangeeft dat het een Eaos van de SBB is, betreft het hier een Ealos van doorgaans Spaanse afkomst. De wagens worden aangeboden voor 17,39 Euro per stuk + 2 Euro verzendkosten. Voor elke extra wagen worden geen verdere verzendkosten berekend.
Zowaar geen slecht aanbod, maar ik had zo mijn twijfels over de aanbieder die ik op Google nauwelijks terug kan vinden. Hoogstens dat de modellen ook onder de naam Evemodel worden aangeboden op o.a. Amazon.
Anderzijds zijn de waarderingen op eBay gewoon goed (99,8%).

Mijn nieuwsgierigheid won het, en ik heb twee wagentjes aangeschaft. Een lichtblauwe van Rail Sider en een groene van de RENFE. Wel effe geduld hebben, want het verzenden kost ruim een maand. Je kan de spullen ook per koerier laten verzenden, maar dan ben je je voordeel kwijt.
Uiteindelijk lagen de twee wagens 10 december in mijn brieven bus, keurig netjes verpakt in een luchtkussen envelop, met daarin een stevige naamloze plastic doos, en daarin de twee wagentjes gewikkeld in foam met twee zakjes voor extra details op de wagens (ik kom er op terug).


Modelbespreking

Okay, wat krijg je dan voor dat geld?
De constructie van de wagentjes is wat gedateerd, maar de uitvoering is goed en netjes. Het wagentje bestaat uit een plastic bak van goede kwaliteit en het schijnt amper door (een klein beetje bij de naadjes van de deurtjes). Gravering is goed en scherp. Buffers zijn apart ingezet en gemaakt van plastic. Het onderstel (van mijn wagens) is van zwart plastic met detaillering van het remwerk. Pasvorm is goed en zonder grote naden. Aan dit onderstel zijn twee draaistellen gemonteerd van grijs plastic met de bekende Rapido koppelingen. Wieltjes zijn van metaal, net zoals het schroefje en het ringetje waarmee het draaistel is bevestigd. Dit valt mij reuze mee, want men had hierop kunnen bezuinigen door de draaistellen vast te klemmen en plastic wieltjes te gebruiken, doch men heeft hier van af gezien. Er zit geen gewicht tussen het onderstel en de bak.
Beschrifting is scherp en leesbaar met een loupe. Deze beschrifting bevestigd inderdaad dat het wagens van het type Ealos zijn. Zover ik kan nagaan betreft het geen fantasie modellen, want met Google kan ik zowel de groene variant van de RENFE terug vinden, als ook de firma Rail Sider.


Samenvatting

Zhaomeng
Changxi Road 128
Shang Hai
Shang Hai 201612
China
Phone 18616846459

Model Freight Car (C15013PLa-1)
Model Freight Car (C15013PLv-1)

— Gedateerde uitvoering, maar goed en vakkundig geproduceerd.
— Goede kwaliteit plastic.
— Metalen wielen en bevestigingsmateriaal.
— Naamloze verpakking zonder inzet van het wagonnetje. Het is gewoon algemeen verpakkingsmateriaal.
— Extra details in apart zakje bijgevoegd, echter geen instructies.
— Rapido koppelingen, geen NEM schacht.
— Geen gewichtje tussen wagenbak en onderstel.
— Goed leesbare beschriftingen.
— Geen fantasiemodellen.
— Helaas geen website o.i.d., niet bekend of er meerdere producten gemaakt worden.
— Lage verzendkosten, lange verzendtijd (wordt duidelijk gecommuniceerd).
— N schaal 40 feet container past er in!


Afbeelding

Zhaomeng biedt de Ealos in vijf varianten aan.

Afbeelding

Mijn twee wagens van Zhaomeng, een blauwe van Rail Sider en een groene van de RENFE.

Afbeelding

Kijkje op het draaistel. Constructie is wat gedateerd, maar de uitvoering is goed gedaan.

Afbeelding

Het betreft zeker geen fantasie wagens, een Ealos van Rail Sider in Spanje.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zhaomeng (Evemodel) RENFE Ealos

Bericht door FidOo »

Grappig. Ik heb deze wagons ook regelmatig op aliexpress zien staan. Die bruine en donker blauwe zijn best leuk om eens een keer flink onder handen te nemen met poeders en verf.

Dank voor je bericht, zou nog wel zo interessant zijn om rijeigenschappen te vermelden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Zhaomeng (Evemodel) RENFE Ealos

Bericht door Rick »

Van de donkerblauwe Benet-versie kon ik ook nog foto's vinden op Google, ingeschreven bij de ZSSK. Die zou (theoretisch) ook inzetbaar zijn op een NL-baan.
Eve-Model verkoopt trouwens ook containers, te vinden in hun shop op Ebay naast deze wagens.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Zhaomeng (Evemodel) RENFE Ealos

Bericht door MarcoTrix »

FidOo schreef: 13 dec 2020 17:37 ....Dank voor je bericht, zou nog wel zo interessant zijn om rijeigenschappen te vermelden....
Dank je, effe niet aan gedacht ;)

Rijeigenschappen

De rolweerstand is laag, en iets minder soepel dan de Fleischmann Eaos’en, echter de draaistellen zijn wat stugger en de vering moet uit de speling van de wieltjes komen.
De wagentjes kennen geen NEM schacht, echter de wagentjes staan redelijk dicht aan elkaar gekoppeld. De minimum boogstraal is 216 mm (Kato rails), waarbij de buffers elkaar dan net niet raken. Bij zo’n krappe bocht is aan- en afkoppelen bijna niet mogelijk. Koppelen met wagentjes van andere merken gaat probleemloos.
Rijgedrag over Kato rails en wissels is prima. Ik bezit geen andere rails, dus dat kan ik niet controleren.
Radius 216 mm direct gevolgd door een #4 wissel gaat niet altijd goed. Ik denk dat dit komt door het lichte gewicht van de wagonnetjes. Het helpt ook als je het schroefje van het draaistel ietsjes los draait, dan bewegen de draaistellen ook beter. Voor de rest kan ik geen gekke dingen ontdekken. Hou in je achterhoofd dat dit geen Fleischmann of Minitrix is.

Afbeelding

Radius 216 mm gaat nog net. Koppelen van de wagens gaat beter op rechte rails.


Plaats reactie