Duitse InterCityrijtuigen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Duitse InterCityrijtuigen

Bericht door Appie173 »

Afgelopen jaar hebben meerdere merken de DB InterCityrijtuigen (opnieuw) uitgebracht. Fleischmann gold vanouds als te hoogbenig (alhoewel niet iedereen zich daaraan stoorde). Maar ook Fleischmann werkt nu aan lager liggend materieel. De vraag is dan welk merk het beste is. Heu, meestal is er geen beste maar hebben ze allemaal hun eigen voor- en nadelen. Wat zijn jullie ervaringen en/of voorkeuren?

Mvg, Albert



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Duitse InterCityrijtuigen

Bericht door Valéry »

Het hangt mede van het gekozen tijdperk af van welk merk je nog rijtuigen in TEE-rood+crème, oceaanblauw+beige, oriëntrood, IR-blauw, verkeersrood resp. ICE-wit-met-rode-band kunt kopen.
Ervaring heb ik als tijdperk-III-verzamelaar niet, maar afgaande op berichten van 1zu160-forumleden zou mijn voorkeur uitgaan naar Arnold. Met rijtuig HN4264, de sets HN4201, HN 4265 en HN4299 kan een behoorlijke trein van tijdperk IV worden samengesteld.
Succes en groet van
Laatst gewijzigd door Valéry op 29 dec 2020 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duitse InterCityrijtuigen

Bericht door Jeroen »

Hoi Appie,

Het maakt eigenlijk allemaal niet uit. Er worden geen slechte wagons meer gemaakt naar mijn mening. Fleischmann heeft nog wel een soort instap/kinder/elcheapo-lijn met kortere rijtuigen. Die moet je dus niet hebben.

Verder, als je het niet teveel mixt met elkaar vallen die hoogteverschillen eigenlijk niet op. Dus de Trix bij de Trix, Arnold bij Arnold....etc. Succes ermee!


Afbeelding

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Duitse InterCityrijtuigen

Bericht door Rick »

Als je de wagons niet teveel moet mixen maakt het dus wel uit? ;) De kortere rijtuigen zijn van Minitrix toch of heb ik iets gemist bij Fleischmann?

Ik heb dit jaar een aantal Arnold sets gekocht en die zijn prima, ook Minitrix heeft goede rijtuigen en Roco is tweedehands ook nog te vinden maar het hangt af van welke versie je wilt.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duitse InterCityrijtuigen

Bericht door Jeroen »

Als je de wagons niet teveel moet mixen maakt het dus wel uit?
Ja, althans, als je de hoogteverschillen storend vindt. Roco en FLM IC-rijtuigen in een combi vind ik danig minder mooi bijvoorbeeld. Als je natuurlijk exact een bepaalde treincombinatie wil hebben dan zul je toch wat moeten gaan klussen.

J.


Afbeelding
Plaats reactie