Picolo wissel problemen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Picolo wissel problemen

Bericht door HansD »

Ik heb onlangs nog deze startset weten vinden om een nieuwe start te maken met mijn hobby: https://www.fleischmann.de/de/product/2 ... ducts.html.
Maar ik ben geschrokken van de wissel. Als die in de afbuigstand staat, ontspoort 1 op de 2 keer de trein op de wissel. En dat bij een gloedje nieuwe wissel! Dat wil je niet hebben. Heb ik met h0 nog nooit meegemaakt en mijn oudste wissels (Fleischmann) waren nog uit de jaren 50.

Vraag: is dit een bekend fenomeen? Ik zit namelijk te dubben wat voor rails ik definitief ga gebruiken. Op zich voel ik wel voor deze soort, maar als me dat dit soort wisselproblemen op gaat leveren, ga ik liever voor bv de profi-rails.


H.gr,
Hans

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Hans,

Ik heb weliswaar nauwelijks piccolo-wissels in gebruik maar heb van het door jou beschreven probleem nog niet eerder gehoord. Is deze startset splinternieuw of "gebruikt" verworven? In het laatste geval zou het wissel getordeerd kunnen zijn, als het nieuw is aangeschaft is het een gevalletje retour leverancier.

Rob



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door WimR »

Dit probleem heb ik ook bij enkele wissels.

Als je goed naar de wissels kijkt dan ontdek je dat er zijn waar een inkeping in zit waar de wisseltong in valt, deze gaan goed.
Maar er zijn ook wissels in omloop waar geen inkeping inzit en de wisseltong niet helemaal aansluit en dan krijg je ontsporingen.

Zal eens kijken of ik een foto kan maken van beide modellen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door HansD »

Zolderspoor schreef: 12 jan 2021 11:59 Hallo Hans,
Is deze startset splinternieuw of "gebruikt" verworven? In het laatste geval zou het wissel getordeerd kunnen zijn, als het nieuw is aangeschaft is het een gevalletje retour leverancier.

Rob
Hoi Rob, net nieuw gekocht.

Hans


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door HansD »

WimR schreef: 12 jan 2021 12:34 Dit probleem heb ik ook bij enkele wissels.

Als je goed naar de wissels kijkt dan ontdek je dat er zijn waar een inkeping in zit waar de wisseltong in valt, deze gaan goed.
Maar er zijn ook wissels in omloop waar geen inkeping inzit en de wisseltong niet helemaal aansluit en dan krijg je ontsporingen.

Zal eens kijken of ik een foto kan maken van beide modellen.
Win, er is een inkeping, maar hij sluit niet voldoende aan. Het lijkt alsof de veer niet sterk genoeg is. Er blijft steeds net een beetje ruimte over waardoor het zo vaak mis gaat.


H.gr,
Hans

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door WimR »

Ik heb ca. 25 wissels en bij ca. 3 heb ik dit probleem ook.
Deze zet ik op plaatsen waar ze open gereden kunnen worden, dan heb je het probleem niet dat je treinen ontsporen.

Als je wissels heb met een geleidend (metalen) puntstuk dan je ze, ondanks dat ze open gereden kunnen worden, wel zelf omzetten anders krijg je kortsluiting.

Als je nieuwe of gebruikte wissels koop moet je vooraf controleren of ze wel goed omgaan.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door Jantje »

Aan het uiteinde van de wisseltongen zit, ik noem het maar een blokje wat ook mee op en neer schuift, als daar op het einde wat vuil o.i.d.zit gaat de tong ook niet op z'n eind. Als je niet snapt wat ik bedoel ,laat dan maar even weten dan maak ik een foto om aan te wijzen wat ik bedoel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Picolo wissel problemen

Bericht door HansD »

Jantje schreef: 12 jan 2021 18:29 Aan het uiteinde van de wisseltongen zit, ik noem het maar een blokje wat ook mee op en neer schuift, als daar op het einde wat vuil o.i.d.zit gaat de tong ook niet op z'n eind. Als je niet snapt wat ik bedoel ,laat dan maar even weten dan maak ik een foto om aan te wijzen wat ik bedoel.
Ik begrijp wat je bedoelt, ga er naar kijken al lijkt vuil bij een nieuwe wissel me wel vreemd. Maar misschien zit er iets af fabriek?


H.gr,
Hans
Plaats reactie