Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door MarcoTrix »

De Museumswagen van Minitrix zijn altijd kleine kunststukjes met prachtig aangebrachte beschriftingen en bijgevoegde extraatjes als autootjes, ladinggoed, speldjes of producten die desbetreffende firma's produceren (denk aan een penseel of potlood).
Voor alle Minitrix Museumswagen die ik bezit ben ik nog altijd deze mening toegedaan, behalve wagen 18220 uit 2020.

Mijn twee grootste bezwaren zijn:

1) Het had wat mij betreft net zo goed een Insider model kunnen zijn. Er zijn geen enkele extra's toegevoegd.

2) Mijn grootste bezwaar: de slechte loopeigenschappen. Het model is 3-assig, en de middelste as steekt te ver naar onderen uit, waardoor het model als het ware heen en weer wipt. Of de ophanging van de middelste as is te laag aangebracht, of het middelste wiel is te groot.

Inmiddels heb ik de middelste as verwijderd, waardoor de wagon in ieder geval goed rijdt. Maar ik vind het een beetje knullige oplossing. Zou het kunnen zijn dat bij mijn model een verkeerde as is gemonteerd, of hebben andere gebruikers op dit forum hier ook last van?
Persoonlijk vind ik dat een model moet rijden, en niet in een vitrine moet verstoffen, en ik zou het graag weer in correct in bedrijf willen nemen.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door MarcoTrix »

Inmiddels het middelste asje vervangen door een asje met wielen met een kleinere diameter. Dit asje zat tussen de "sloopspullen", en helaas kan ik de herkomst daarvan niet achterhalen. Loopeigenschappen zijn nu goed, en de wagen wipt niet meer over het midden.
Zou Minitrix bij mijn wagen het verkeerde wieltje in het midden gemonteerd hebben?



erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Ik heb meerdere van deze wagons in diverse uitvoeringen. Allemaal hebben ze de neiging om uit de rails te lopen.
Vaak als ik dan kijk ligt de rails niet goed.
Verder kan het nog wel eens een verschil maken waar de wagon geplaats is in de trein, bij mij is het vaak zo dat als ik hem meteen na de lok zet hij sneller ontspoort dan wanneer ik de wagon aan het eind van de trein zet.

Erwin


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Al mijn 3 assers blijken een zware last te zijn voor de loc door de slechte loop eigenschappen. De middelste as moet heen en weer kunnen bewegen willen de buitenste assen goed door de boog komen. En daar zit dus het verschil, nauwkeurig afstellen kan soms helpen. Het probleem is nu wel dat het model in het echt ook met de regelmaat ontspoorde, ook daar lagen de problemen bij de middenas. Nu niet op spoorbreedte, maar door de geringe as druk van slechts 5 ton en de hoge snelheid (toen 90-100 km/u). Er is toen van alles gedaan, extra gewicht in de wagon, as stand verlenging, zwaarder chassis met extra gewicht in het chassis, maar niets hielp echt. De wagon was eerst een beschermingswagon (deze versie heeft doorlopende treeplanken) en reed dus in de trein mee direct achter de tender of de loc en is later verhuisd naar achterin de trein en nu als bagagewagon. Uiteindelijk is de wagon uit de reizigersdiensten gehaald de toegestane snelheid werd teruggebracht naar die van de andere goederenwagons en is het toegestane laadgewicht verminderd. Het model heeft daardoor verschillende verschijningsvormen en niet van alle verschijningsvormen zijn tekeningen gemaakt. Ook het wel en wee van de treeplanken is schimmig, officieel waren de goederenwagons zonder treeplanken. Soms zie je foto's met een andere waarheid.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door MarcoTrix »

erwin1z schreef: 14 nov 2021 11:12 Hallo,

Ik heb meerdere van deze wagons in diverse uitvoeringen. Allemaal hebben ze de neiging om uit de rails te lopen.
Vaak als ik dan kijk ligt de rails niet goed.
Verder kan het nog wel eens een verschil maken waar de wagon geplaats is in de trein, bij mij is het vaak zo dat als ik hem meteen na de lok zet hij sneller ontspoort dan wanneer ik de wagon aan het eind van de trein zet.

Erwin
Voer de volgende controle eens uit: zet de wagen op een gladde glasplaat, en geef het uiteinde voorzichtig een tikje. Als de wagen dan als een dolle om zijn as draait, is het middelste wieltje te groot van diameter en wipt de wagen als het ware over het midden. Daardoor gaan ook de koppelingen aan het uiteinde op en neer, wat tot ontkoppelen leidt.
Ik gebruik KATO rails met een minimale radius van 216 mm, daarmee heb ik geen problemen ondervonden. Ik weet dat o.a. Minitrix krappere bogen gebruikt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door MarcoTrix »

De beste drie-asser maakte mijn inziens Roco N. Ik heb een 3-assige Umbauwagen voor mijn treinstel, en als de middelste as heen en weer schuift, sturen de buitenste assen mee in de bocht. Dat stukje techniek zal wel wat kosten, maar keerde helaas niet terug bij Fleischmann N.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door MarcoTrix »

Afbeelding

Boven: Minitrix 18220 Museumswagen.

Onder: Roco 24202 Umbauwagen.

Beide assen zijn naar de bovenste stand geplaatst. Bij Minitrix 18220 blijven de buitenste assen in één rechte lijn staan, bij Roco 24202 sturen de buitenste assen mee in de bocht. Dit stukje techniek zal wel wat kosten, maar levert in de bochten veel minder wrijvingsweerstand op, en dus betere loopeigenschappen.



erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Minitrix Museumswagen 18220 is teleurstelling

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Zal het eens proberen.
Zelf rij ik met minitrix rails, r2 en hoger, en
Wat ik wel gedaan heb is bij de middelste as een drupje olie gedaan, waardoor hij soepeler gaat bewegen.

Zelf heb ik een treinstam rond rijden met 4 x een drie assige personenwagons (15771 15772 en 15773) en een drie assige melkwagon van de kon. Bay sts B. en deze rijd overal netjes doorheen zonder problemen.

Erwin


Plaats reactie