Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door JacZ »

Afbeelding

Zoals beloofd geef ik hier mijn ervaringen weer met de Speedbox voor het meten van de snelheden van locs per decoderstap. Mijn baan bestaat uit blokken met één bezetmelder per blok, waarbij de meldersectie bijna net zo lang is als het blok zelf. Bij het ijken van locs met iTrain leverde dat een ijksectie op van 189cm. Dat is een beetje lang en ik zocht daarom naar een methode met een kortere ijksectie en dat biedt de Speedbox.

De Speedbox is verkrijgbaar in twee modellen, de versie met display en de Light (Lite zou een betere benaming zijn) waarop je niets ziet. Bovendien is er eigen software beschikbaar, maar die is Windows-only en aangezien ik bij voorkeur iTrain draai op mijn MacBook Air had ik daar niet zoveel aan. Ik heb dus in eerste instantie gekozen voor de Speedbox Light.

De Speedbox bevat een ingebouwde serial-to-USB chip waarvoor een driver moet worden geïnstalleerd en daar bleek de documentatie niet helemaal accuraat te zijn. Als de driver via de website van RZTec is gedownload en geinstalleerd is het apparaat volgens de beschrijving zichtbaar als “Vendor specific device” en dat is gewoon onjuist, in de hardware lijst van de Mac staat hij als “USB Serial” genoemd. Daarna moet de Speedbox als interface worden gedefinieerd in iTrain en als seriële poort moet ‘wchusbserialxxxx” worden gekozen (xxxx is daarbij het poortnummer dat per computer kan verschillen). Daarna volgt de uiteindelijke koppeling van de Speedbox met iTrain door het online maken van de box (de interface rechtsonder krijgt dan een groen bolletje).

Hoewel er op Youtube genoeg filmpjes te vinden zijn waarop te zien is dat de combinatie goed werkt had ik even een probleem om een loc op snelheid te krijgen. En toen bleek het grootste nadeel van de Speedbox Light: je ziet helemaal niets en je ben volkomen afhankelijk van iTrain om de gemeten snelheid te registreren. Gelukkig bood RZTec mij de mogelijkheid om de Light om te ruilen voor de Speedbox met Display die eventueel ook “stand-alone” kan worden gebruikt en waarbij de gemeten snelheid handmatig kan worden vastgelegd, in welk programma dan ook.

De conclusie is dat iTrain prima werkt met de Speedbox, maar dat ik altijd zou aanraden om de versie met display te nemen.

Groet,
Jac

Afbeelding


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door maarten »

Bedankt voor het delen van je ervaringen Jac. Misschien kun je melden waar (link) je hem hebt gekocht en wat je er voor hebt betaald?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door piksov »

Hi Jac,

en zo'n ding kost 149 euro ??? best prijzig

Ik heb een tijdje geleden deze in elkaar gesmurft:

https://n-modellbahn.de/moba-speed/

Werkt volgens mij op dezelfde manier, maar heeft volgens mij niet veel meer dan 30 euro gekost.

Guus



Onderwerp starter
JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door JacZ »

Hallo Guus,

Ja, niet goedkoop, maar goedkoper dan de uCon RailSpeed. Maar ik was begonnen met de Light versie en die kostte toen €89 en ik heb het prijsverschil voor de versie met display bijbetaald. Ik zie ondertussen dat de prijzen met een tientje zijn verhoogd. Toch ben ik er best tevreden mee, zeker gezien de negatieve ervaringen van anderen met de Speed-Cat rollenbank van KPF Zeller.

Groet,
Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door shoven »

Ik mis eerlijk gezegd een beetje de toegevoegde waarde.
Waarom ijk je niet gewoon in iTrain? Desnoods met een apart ijkspoortje?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door JacZ »

Steven, die toegevoegde waarde is voor iedereen persoonlijk weer anders. In mijn geval zit de Rautenhaus box met de aansluitingen voor bezetmelders ook vol, dus een apart ijkspoortje valt dan al af. En ik had al verteld dat ik mijn ijksectie in iTrain te lang vond. Verder respecteer ik ieders mening.

Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door piksov »

Hi Jac,

je had ook je ijkspoor secties ook parallel aan je baan secties kunnen maken.

Dan dus een apart plank alleen voor het ijken, en de secties op die plank parallel aansluiten aan bepaalde secties op je baan.

Tijdens het ijken moet je er dan voor zorgen dat die secties op de baan leeg/niet bezet zijn.

(maar dat hoeft allemaal niet ... want je hebt al een betere speedbox)

Zoals altijd leiden er meerdere wegen naar Rome

Guus


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door shoven »

JacZ schreef: 01 apr 2022 16:23 Steven, die toegevoegde waarde is voor iedereen persoonlijk weer anders. In mijn geval zit de Rautenhaus box met de aansluitingen voor bezetmelders ook vol, dus een apart ijkspoortje valt dan al af. En ik had al verteld dat ik mijn ijksectie in iTrain te lang vond. Verder respecteer ik ieders mening.

Jac
Prima natuurlijk hoor Jac, het leek me alleen zo'n dure oplossing voor iets dat al in iTrain zit.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Ervaringen met de Speedbox van RZTec

Bericht door Wim Ros »

Mijn ijkspoor kost minder dan 7 euro, inclusief de melders. En zit gewoon in mijn bestaande baan, speciaal daar met de melders rekening meegehouden.

Je kunt gewoon een meldpunt dubbel aansluiten op je melder en ook dan eventueel via een apart stukje rails, zoals Guus ook aangeeft, dus waar een wil is is een weg.

Mvg
Wim.


Plaats reactie