Minitrix 16185 BR18

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Minitrix 16185 BR18

Bericht door BartenThomas »

Ik heb een Minitrix 16185.
Op mijn vlakke testovaaltje begint hij bij 3 rijtuigen met binnenverlichting in r3 bocht al te slippen en te haperen.
Op mijn baan met hellende r2 houd het bij meer dan 1 rijtuig al op. In een r2 S-bocht met een paar wagonnetjes erachter trekt hij zichzelf uit de rails. Ook loopt hij regelmatig vast op wissels.
De reparateur die ik hem heb laten controleren gaf aan dat de loc te licht is en daardoor te weinig tractie.
Zijn er meer die dergelijke problemen hebben met deze lok, of zijn sound loze voorganger, hebben?
(geluid is wel fantastisch van deze lok)
Groet, Bart



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door FidOo »

Deze lok staat hier wel een beetje bekend om zo ver ik weet. Het is geen geweldige trekker. Wel erg mooi.

Heb helaas geen remedie voor je.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door BartenThomas »

Dat is wel erg droevig voor die hoeveelheid geld dat Mintrix ervoor rekent.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Bart,
Ik heb een DRG versie van deze Lok (16181), welke dezelfde uitdagingen heeft: weinig trek kracht, en moeite met de bochten. Ik ken ook een mede n-spoorden met dezelfde lok en ook hetzelfde probleem. Het probleem lijkt vooral zo te zijn met de recente BR18’s. Ik heb ook oudere modellen (2011 en daarvoor) waarvan er 1 met geluid en die rijden allemaal een stuk beter.
Zoals Joost aangaf: geen remedie helaas…. Op mijn baan trekt de Lok daarom de kortste sleep (4 wagons, zonder verlichting) zodat ie alsnog zonder problemen rond kan gaan. Voor het bedrag viel dat wel een beetje tegen ja…


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door BartenThomas »

Bedankt voor de reacties. Vooral goed om te weten dat eerdere uitvoeringen beter zijn. Ik heb 2e hands (nieuw in doos) aangeschaft en verkoper herkende het trek en ontspoorprobleem niet, zijn BR18 trekt prima.
Hij is overigens zo netjes om de koop ongedaan te maken. Top!



CGdeBrabander
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door CGdeBrabander »

Ik ben ook in het bezit van deze loc maar ik heb geen problemen met zijn trek kracht (BR18 505) hij rijdt bij mij zonder problemen de helling op met 5 rijtuigen (15680) incl verlichting. het enigste wat ik wel heb is dat soms even het geluid weg valt.
Afbeelding

Met vr gr Ron



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door BartenThomas »

Gezien de wisselende ervaringen met hetzelfde model vermoed ik dat het in de productietoleranties zit. BV op de "lagers" van de assen. Als je een model treft waarbij de lagerspeling op de assen met de antislipbandjes kleiner is dan de andere assen, dan worden deze dus steviger op de rails gedrukt en heb je meer tractie.
Kan misschien ook verklaren dat bij die modellen het geluid soms even wegvalt. De stroomopnemende wielen maken immers minder contact. De motor met vliegwiel draait wel even door.
Blijft dat voor dit soort bedragen je wat beters mag verwachten naar mijn bescheiden mening.



WimH
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 aug 2022 10:18

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door WimH »

In juni 2021 kocht ik een Fleischmann BR44 met sound. De loc reed heel slecht door R3 bochten en trok hooguit 2 wagons. Ik heb 'de loc weer snel naar de winkel teruggebracht en geruild voor een Minitrix BR18.6 met sound (16188) Deze trekt op mijn baan, met hele lichte hellingen, 5 Rheingold wagons met verlichting (Arnold) met gemak over de baan. Ook door de eigenlijk te krappe R2 bochten! Wel is een juiste afstelling van de tender-koppeling belangrijk voor de trekkracht!



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Minitrix 16185 BR18

Bericht door BartenThomas »

Bedankt voor de aanvulling.
Ga de lok als de dagen weer korter en kouder worden eens inspecteren/ onder handen nemen. (hoewel in goed overleg de koop helaas toch niet ongedaan gemaakt)


Plaats reactie