Piko Silberlinge tijdperk4

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

Sinds kort zijn de Silberlinge tijdperk 4 van Piko verkrijgbaar. De nummers: 40644 (B) en 40645 (AB) met ozeanblaue Langsträger, mijn favoriete uitvoering. Geen stuurstand dus, maar dat is voor mijn geen probleem omdat ik treinenpaar 2242/2249 Hildesheim-Hannover-Hengelo v.v. wil nabootsen en wel de korte weekendsamenstelling uit begin jaren tachtig: D+B+AB+B. Meer ruimte is er ook niet... Gisteren de rijtuigen opgehaald, ze zijn ontzettend mooi geworden.

Afbeelding
Hier een plaatje van de AB.

De oude groene D is een Dye van de DB die tot medio 1982 in de trein zat. Roco 2277D met het chassis van Fleischmann 862902 vanwege de kortkoppelmechanieken. Klopt natuurlijk niet, want de Flm is een DR rijtuig, maar dat ziet niemand en de kenmerknotaties van DR en DB lijken op elkaar, dus ik ga niet moeilijk lopen doen. Voor wie dat toch te gortig is: vanaf medio 1982 kwam er een moderne Dms, vaak blauw-beige, in de trein. Elektrische tractie sinds 29 mei 1976 op het kleine stukje Bad Bentheim-Hengelo NS 1100/1200/1300 en vanaf het najaar bijna altijd een 1600 tot dat op 3 juni 1984 deze trein, waar ik mooie herinneringen aan heb (zelfs nog uit de V200 tijd), opgeheven werd. :cry:

Ik zet er echter een V200 (DB 220) voor.

Afbeelding



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Raymond »

Ze zijn idd erg mooi Frank!
Zelf heb ik de rijtuigen met zwarte onderkant.....ik dacht dat deze zo rond de jaren 1980/85 reden?
Maar als ik jou verhaal zo lees kwamen de rijtuigen met oceaan/blauwe onderkant dus al in de jaren 80 voor.
Ik heb ze zelf nooit zien rijden jammer genoeg, wel gezien op plaatjes van de treinboeken en bladen..
Ik heb er van de week een rode DB 216 (Piko met sound) voor gezet, echt een gaaf gezicht die combinatie!
Maar natuurlijk kan bijna alles ervoor...van wat betreft loc's uit die tijd..

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

De 40640 en 40641 die jij hebt zijn te plaatsen in tijdperk 3 (tot 1969) vanwege de 5-cijferige rijtuignummers, UIC-nummering (computernummers) deed vanaf 1968 bij rijtuigen zijn intrede. In tijdperk 4 zullen de Silberlinge met zwart chassis wel zo'n beetje rond 1985 verdwenen zijn. Met donkerblauw chassis zal wel rond 1975, net na de introductie van de nieuwe blauw-beige huisstijl, zijn intrede hebben gedaan, met de moderne klasse-aanduiding een paar jaar later vermoed ik.
De 216 in tijdp. 4 en Silberlinge tijdp. 3 die jij hebt, zijn in 1968/69 te plaatsen. Rode 216 met Silberlinge is een mooie combinatie, de mooiste combi die ik ooit tegenkwam was de 218 217 in TEE-kleuren met twee Silberlinge (B's) in 1996 te Regensburg. Prachtige samenstelling: lekker kort en dan die kleuren...
Afbeelding



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Rick »

Dat zijn fraaie wagons van Piko, ik ben benieuwd of ze een beetje staan in vergelijking met mijn Minitrix Silberlingen; die stam kan wel iets langer.
Een enkeling heeft het tot in de jaren '90 nog gered met zwarte stelbalk, al waren de opschriften natuurlijk wel veranderd.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door FidOo »

Tja ik ben ook wel benieuwd naar een directe vergelijking. Heb zelf de mungsterne Brücke set van trix. Daarvoor had ik die van flm maar die heb ik weg gedaan omdat die zo hoog staan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Ipharra »

Voor diegene die de originele Piko verlichting in willen bouwen, de verlichting wordt geschakeld via A4 op de print, rara hoe weet ik dat. Heb nu een stammetje van drie stuks nog uit te breiden naar vier stuks, gaan bij mij rijden als de BadehoseZug met een 2200 ervoor. Tot aan Leeuwarden stond er vaak een 1100 voor. De zwarte stelbalk is vanaf 1975 gewijzigd naar de ozeanblaue kleur. Heb nu één B met een zwarte en één B met een ozanblaue stelbalk en een AB met zwarte stelbalk, wat deze stam rijtuigen plaatst na 1975 tot begin1980, precies het tijdperk waar ik in rij. Nu nog de sluitseinen voorzien van LED's aan het begin en eind van de stam. Aansluiten is geen probleem er zitten extra soldeerpads op de verlichtingsprint en is enkel een kwestie van twee minuscule gleufjes vijlen aan het eind van het interieurdeel en daar de LED's in verlijmen. Bij het afnemen van dit interieurdeel moet je wel oppassen dat de veertjes van de kortkoppeling niet wegspringen, kon ze nog terugvinden, maar je zoekt je rot.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Peter »

Guus, zijn dit wel de juiste rijtuigen voor de BadehoseZug?
Zijn de juiste rijtuigen niet Piko nr. 40640 en 40641? Deze zijn periode III.
Rijtuigen met Piko nr. 40644 en 40645 zijn periode IV.

Ik kan het helemaal verkeerd hebben natuurlijk!

Grtz.
Peter

EDIT "Nog eens gezocht, BadehoseZug was in 1978 nog actief, dan zou het toch periode IV zijn......".


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Ipharra »

Stam bestaat uit de 40640 en 40641 en voor kleur afwisseling een 40644. In deze combinatie heeft hij nooit kunnen rijden als je helemaal gaat nietentellen, ben niet zo heel erg tijdperk gebonden. Qua kleuren kan hij zo wel hebben gereden, maar wat betreft de nummering van de rijtuigen niet, alleen als je de trein volgt met een vergrootglas zou je het kunnen zien, gaat mij meer om het idee en dat niet alles klopt neem ik maar voor lief. Ik hoop dat Piko ook nog met de Silberling komt met zwarte stelbalk en tijdperk IV nummer.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Ipharra »

Hier nog een foto van het eerste rijtuig met ingebouwde Piko verlichtingset en van LED's voorziene sluitlichten.

Afbeelding

Nu nog opzoek naar wat reizigers om in het rijtuig te plaatsen, heb hier nog wel het een en ander liggen aan afgezaagde mensjes.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

Peter schreef: 08 sep 2022 08:56 EDIT "Nog eens gezocht, BadehoseZug was in 1978 nog actief, dan zou het toch periode IV zijn......".
In het 1100-boek van Uquilair staan foto's van de Badehosezug uit 1979 en 1980 en een foto van een vakantietrein in Krabbendijke uit 1981 waarop Silberlinge met donkerblauwe stelbalk.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

Rick schreef: 05 sep 2022 14:42 Dat zijn fraaie wagons van Piko, ik ben benieuwd of ze een beetje staan in vergelijking met mijn Minitrix Silberlingen; die stam kan wel iets langer.
Ik vrees van niet, Minitrix is aardig constant qua hoogte en als de Minitrix Silberlingen dezelfde hoogte hebben als de sneltrinrijtuigen uit de jaren '50/'60, dan is het een mismatch. De Piko's komen heel laag uit, ik heb een paar vergelijkingsfoto's gemaakt:


Afbeelding
Piko Silberling met Fleischmann Plan W... :lol:

Afbeelding
Piko Silberling met Minitrix Bm, helaas...

Afbeelding
Piko Silberling met oude Roco (= nieuwe Fleischmann) Bm, dit oogt een stuk beter.

Afbeelding
Piko Silberling met de oude Roco/Fleischmann Dye, gelukkig een goede match...

Ik had niet verwacht dat de Piko Silberlingen zo laag waren, ik zag het pas na de gemaakte vergelijkingen.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door FidOo »

Vergis je niet. Volgens mij (als ik het goed herinner.) zijn de minitrix Silberlinge samen met Rowa omtwikkeld of overgenomen van Rowa.

Ik meende dat deze lager stonden als de flm. Of ze gelijk met de pikos staan ben ik ook wel benieuwd naar


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

Ga ik zonder meer vanuit daar Flm, het 'oude' Flm, welteverstaan, overal bovenuit torent. Dat de Minitrix Silberlinge van Röwa afstammen wist ik niet, wel leuk om te weten. Ik vraag mij nu af of de Silberlinge van de laatste jaren van Mtx zoals 15849 en 15445 compleet nieuwe ontwikkelingen zijn.

Het oude Flm is niet te combineren met het nieuwe:

Afbeelding



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Rick »

Wat is het nummer van de Minitrix Bm die ernaast staat? Ik heb de Silberlingen uit de serie 15849, dan kan ik die naast mijn UIC-X rijtuigen zetten als ik dezelfde versie hier heb liggen.

Is dat al een nieuw fleischmann rijtuig op de laatste foto? Ik dacht dat de blauw/beige versies nog niet eens waren aangekondigd.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

Minitrix Bm: 15805-06

De nieuwe Flm is een B uit de Eilzugserie (Mitteleinstieg + Wende) van een paar jaar geleden.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Rick »

Helaas heb ik die pas geleden verkocht maar de UIC-X rijtuigen die ik nog heb zijn even hoog en de Minitrix-Silberling heeft de dakrand op gelijke hoogte daarmee. Waarschijnlijk is het dan het simpelst om de Piko van iets grotere assen te voorzien, ik ga ervan uit dat deze 5.6mm diameter assen heefft. Dat komt tegen die tijd wel :)

Aha, die rijtuigen bestaan inderdaad ook nog.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Mispoes »

Rick schreef: 13 sep 2022 12:57 Waarschijnlijk is het dan het simpelst om de Piko van iets grotere assen te voorzien, ik ga ervan uit dat deze 5.6mm diameter assen heefft.
Als je niet al teveel om tijdperkbinding geeft, kun je ook wachten tot dit uit is:

https://streaming.maerklin.de/public-me ... nh2022.pdf



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko Silberlinge tijdperk4

Bericht door Rick »

Die heb ik gezien en zouden prima in het tijdperk passen maar ik koop geen nieuw Minitrix meer vanwege de prijs en kwaliteit. De huidige stam met drie rijtuigen en een V100 is voorlopig prima. :)


Plaats reactie