[DATABASE] NS en NMBS Mat 57 Benelux stellen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] NS en NMBS Mat 57 Benelux stellen

Bericht door WilcoV »

Materieel 57

Nadat in 1957 de spoorlijn tussen Roosendaal en Essen van bovenleiding werd voorzien, kon tussen Nederland en België over dat traject met elektrisch materieel worden gereden. Speciaal voor de dienst tussen Amsterdam en Brussel werden twaalf treinstellen gebouwd, afgeleid van Materieel 54 van de Nederlandse Spoorwegen. De keuze voor treinstellen was gebaseerd op de wens snel te kunnen kopmaken in Antwerpen. De twaalf treinstellen werden verdeeld over de NS en de NMBS waarbij de Ns stellen de nummers 1201 - 1208 kregen en de NMBS stellen 220 901 - 220 904. DE keuze om een afgeleid materieel van de Mat 54 te kiezen werd ingegeven omdat vanuit NS werd geëist dat de stellen op een deel van het traject in Nederland gekoppeld moest kunnen worden met materieel dat aldaar in Nederland werd ingezet. In Roosendaal zou het splitsen of combineren plaatsvinden. De treinstellen kregen de aanduiding Materieel 75 en werden gebouwd (treinstellen en draaistellen) door Werkspoor in Nederland. De elektrische installatie werd geleverd door ACEC en SEM. De treinstellen konden zowel op 1500 volt als 3000 volt gelijkspanning rijden. Er werd een douane coupé aangebracht waardoor grenscontrole in Roosendaal en Essen kon vervallen.

De stellen kwamen in een donkerblauwe kleur op het spoor. Dak en schortplaten werden grijs en onder de ramen, op ongeveer de hoogte van de twee laag aangebracht frontseinen werd over de gehele lengte van de stellen een brede, zandgele bies aangebracht. Tussen de frontseinen was de bies onderbroken bij de 1201 en 1202, bij de overige stellen ononderbroken. Begin jaren 1960 werd boven de ramen van de 1e klasse een gele streep aangebracht. Eind jaren zestig ontvingen de stellen aangepaste tyfoons waarbij de roosters geel werden geschilderd. Deze kleur geel was donkerder dan die van de bies. Vanaf 1973 werd ook de gele bies donkerder, analoog aan de nieuwe Ns huisstijlkleur. Rond die tijd werden tevens de lampringen rond de frontseinen geel. Voor die tijd waren ze blauw. Behalve de 1201 en 1202, die heel kort een NMBS "B" en NS "NS" in de bies hebben gehad, hebben de stellen geen NMBS of NS logo gedragen. Het grootste verschil tussen de Materieel 57 treinstellen en de Materieel 54 tweewagen stellen is te zien aan de plaatsing van de twee stroomafnemers. Bij de Mat 54 staan deze twee op één van de koprijtuigen, terwijl bij de Mat 57 op elk koprijtuig één stroomafnemer is aangebracht.

Het eerste stel kwam in juli 1957 op de baan en met ingang van de dienstregeling 1986-1987 (29 mei 1987) stopte de inzet van deze twaalf treinstellen. De dienst werd vanaf dat moment geheel overgenomen door trek-duwmaterieel in zowel de oude (aangepaste Benelux plan W) als nieuwe (aangepaste Benelux ICR) samenstelling. Eén treinstel, de NMBS 220 902 is bewaard gebleven en wordt in Roosendaal gerestaureerd.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 30 dec 2022 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS en NMBS Mat 57 Benelux stellen

Bericht door WilcoV »

Materieel 57 in N spoor

Rob Bisschop Modelbouw

NS Mat 57 Benelux Hondekop
Benelux stel 1207

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Piko

40282 (2023)
Benelux Mat 54
(Piko brengt helaas een kleurvariant van de Mat 54 in Benelux kleuren uit, dit is derhalve geen echte Mat 57, maar een nooit bestaand hebbende Mat 54 in Benelux kleuren)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] NS en NMBS Mat 57 Benelux stellen

Bericht door WilcoV »

Afbeelding
Op de achtergrond de Mat 57 door Rob Bisschop


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie