Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

Beste allen,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de laatste reeks ICE 3 (NS en DB) en AVE-S103i (Renfe) van Arnold. Het gaat dan om de 8 delige setsmet next18 in het motorrijtuig en NEM651 in de stuurstand.

Ik heb eergisteren de AVE-S103i binnen gekregen. Uiteraard heel veel pluspunten maar ook de nodige verbeterpunten in dit model

Pluspunten:
-zeer gedetailleerd model, strakke prints
-motorisch lopen ze mooi
-lichtbeeld is goed
-koppelen gaat relatief makkelijk mat een zaklamp ernaast

Minpunten:
-set moet bijna helemaal uit elkaar om bij de decoder interface te komen
-koppeling tussen de rijtuigen kan en mag een stuk korter, alleen die optie is er niet met de meegeleverde koppelingsstaafjes. Geen idee of er kortere te krijgen zijn.
- zeer kritisch qua stroomafname, motorwagen viel om de haverklap stil op een baan waar alles probleemloos rijdt. Wielen en stroomafnemers geod ontvet en het ging een stuk beter
-De stuurstand sleept deels over de rails ipv rolt, teveel weerstand in de wielen waardoor glijden makkelijker gaat dan rollen. Ik ga nog kijken of dat op te lossen is met olie en wat vijlen eventueel.

Hoe zijn jullie ervaringen met deze sets? En zijn er alternatieven voor de koppelingen?



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door Rick »

Volgens mij is je stel niet goed gekoppeld, ik heb de NS ICE en daar staan de bakovergangen vrijwel tegen elkaar aan. Het kan zijn dat je iets harder moet duwen om dat goed te krijgen, er staat me iets van bij dat koppelen stroef ging. Het stuurstandrijtuig is een motorrijtuig zonder aandrijving en rolt daarom inderdaad vrij slecht, slepen heb ik bij mij op de baan niet opgemerkt. Verder rijdt het stel prima rond en ziet het er goed uit.



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door piksov »

Hi ,

volgens mij zijn er van DM-Toys.de koppelstaafjes in verschillende lengtes. Volgens mij komt het spul allemaal uit de 3d printer.

Je zou ook kunnen overwegen om dit soort (lange) treinstellen te koppelen met magneetkoppelingen.

Ik heb dat o.a. gedaan bij mijn fleischmann ICE-T en ICE2. Ook bij de magneetkoppelingen heb je verschillende maten, het kan dus zijn dat je even moet experimenteren welke maat het beste werkt.

Ik heb jouw modellen zelf niet .. (ik die alleen duits..), kan je dus niet adviseren of het uberhaupt kan met magneetkoppelingen.

Mocht je in de knutselstand zitten dan kun je m.b.v. de magneetkoppelingen ook een doorgaande electrische verbinding in je trein maken, op verschillende punten kun je dan stroom afnemen, de lok en de stuurstand hebben dan altijd stroom en blijven niet haken

Guus



Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door Riem »

Wat ik zelf een minpunt vind van het NS ice treinstel van arnold uit 2020 (HN2417) is dat ze een fout hebben gemaakt met de deuren. Ze hebben het aantal deuren van een br 403 gebruikt en niet van een br 406. Op 4 plekken zitten er electronicakasten in een ice 3m waardoor 2 tussenbakken (bak 3 en 6) totaal maar 2 ipv 4 deuren hebben. Zelf vind ik de minitrix variant (12197) zelf ook strakker, netter gekoppeld en mooier met metalen stroomafnemers. Al blijft van de minitrix variant het missen van de front/sluitseinen jammer. Hoop dat daar ooit nog een kitje voor komt om dat op te lossen.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door Rick »

De stroomafnemers van Arnold zijn ook van metaal, alleen donkergrijs in plaats van glimmend zoals bij de Minitrix. Dat van de deuren is wel jammer, dat was ik nog niet tegengekomen.
piksov schreef: 14 jan 2023 15:59 Ik heb jouw modellen zelf niet .. (ik die alleen duits..), kan je dus niet adviseren of het uberhaupt kan met magneetkoppelingen.
Dat is duidelijk ja, in tegenstelling tot de Minitrix en Fleischmann ICE's heeft de Arnold geen koppeling met NEM- schacht tussen de bakken. ;)
https://www.1zu160.net/test/modellbahnu ... hornby.php
Een magneetkoppeling voor deze stellen is wel een goed idee, het (ont)koppelen is erg lastig. Volgens mij bestaat deze versie nog niet, maar we hebben een forumlid die dit soort koppelingen maakt.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

Magneetkoppelingen bestaan nog niet zover ik weet, ik zal eens kijken naar de kortere staafjes van DM toys :)
Helaas geen NEM, anders had ik profi koppelingen geprobeerd.

De stuurstand rolt al wat beter, probleem was het asje met de wielen het dichts bij de balg, dit is de enige waar het frame geen dwars stukje heeft, waardoor de zijkanten tegen de wielen aan drukten. Dit wat bijbuigen, samen met wat vijlen van de as-houder heeft al het nodige verschil gemaakt.

Nu weer bezig om een koppelingsprobleem op te lossen.

Op sommige plekken roteert steeds een rijtuig waardoor deze ontspoort. De trein anders opbouwen verplaatst het probleem.

Het lijkt erop dat de koppeling blijft haken waardoor het rijtuig in de binnenbochtzijde 1mm wordt opgetild en daarna dus of weer terug valt, of uit het spoor gaat.
Als ik hem in die halfzwevende toestand voorzichtig terugdruk hoor ik ook een harde tik bij de koppeling vandaan komen.

Ik ben de rails op die plekken al aan het nalopen , maar nog geen bijzonderheden kunnen vinden


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door shoven »

Magneetkoppelingen worden aangeboden door forumgenoot @Paul_DMV .
Hier een linkje naar zijn Facebookpagina waar hij e.e.a. aanbiedt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

Thanks! Ik zal er eens rustig naar kijken.

De oorzaak van de ontsporingen is bekend, 2 (!) van de 8 delen hebben een defect veersysteem in het kortkoppelmechaniek.

Zojuist 6 delig gereden zonder ontsporingen.

Sowieso gaat er even een mail naar de winkel hierover.
De set is door mij 1x met beleid aan elkaar gekoppeld terwijl de rijtuigen op de rails stonden.



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door railrene »

Het koppelen van die dingen is echt ruk. De gebruikte metalen staafjes zijn bedoeld om de stroom van een werkende pantograaf op een middenbak naar de motor te kunnen leiden (als éénpolige stroomvoerende koppeling dus).

Bij een oudere Arnold ICE3 (0400 uit mijn hoofd) die ik heb zitten daarvoor ook netjes draadjes aangesloten in de koppelingen. In mijn nieuwe HN2417 (die verder prima rolt en rijdt) zitten die draadjes er niet. Ook ik heb bij het in elkaar schuiven van die koppelingen van de HN2417 er ééntje gesloopt. Met precies dezelfde ontsporingsverschijnselen als jij beschrijft.

Uit die oude (die staat toch alleen maar mooi te staan wezen in de vitrine) heb ik een koppeling kunnen transplanteren en niks aan de hand. Zit nog wel steeds op een nieuwe koppeling die ik als reserveonderdeel heb besteld te wachten. Was het al bijna vergeten ;)



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

Hmm is dat systeem zo fragiel, dat het bij nornaal gebruik zo snel al sneuvelt? Wel balen, is het niet simpel te repareren zoals de normale koppelingen?

Wordt er bij jou onder garantie nieuwe opgestuurd?



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door railrene »

Het zou me niks verbazen als het plastic van de oudere generatie wat flexibler is dan bij de nieuwe. Je prikt die metalen pen in de grotendeels plastic koppeling en bij ééntje heb ik gewoon te hard doorgeduwd waardoor er ergens iets brak (denk ik. Hj deed eerst klik, toen een hardere klik en daarna helemaal geen klik meer :))

Terwijl ik toch een beetje ervaren was, maar de laatste keer dat ik die oude ICE3 in elkaar gestoken had was ook al vijftien jaar terug oid. Ik heb het aan mijn eigen niet-zo-fijne-motoriek geweten en bovendien lag de 2417 hier ook al een poosje op de plank dus gewoon een nieuw onderdeeltje besteld.

Bij de dealer, maar goed... dat was al halverwege coronatijd. Maar eens even op ersatzteile kijken. Het onderdeeltje komt onder meerdere nummers voor afhankelijk van op welke waschzettel je kijkt. Eigenlijk wil ik die 0400 verkopen (ik heb er ook de losse tussenwagens van) maar het is wel fijn als hij dan niet-defect is natuurlijk.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

Afbeelding
Defecte koppeling (veer eruit)

Afbeelding

Koppeling intact

Afbeelding
Close up kliksysteem

Afbeelding
Koppeling met veer in uiterste stand, als in deze stand wordt ontkoppelt of een trein ontspoort en de loc trekt in deze stand stevig aan de koppeling dan zal de veer uit de houder springen.

1x rijtuig is 100% hersteld, de tweede is hersteld maar veer is wel blijvend uit model dus een lam stukje in het centrale punt.

Ik rij zelf met R2 en R2,5. Hij zal dan nog niet in de uiterste stand komen, tenzij er een ontsporing plaats vindt en de loc blijft trekken. De koppelstaafjes klemmen dusdanig dat het lastig om de trein weer te op de rails te krijgen (ontkoppelen in een bocht betekent kans op een losse veer. De boel voorzichtig gekoppeld op een rails krijgen is een pittig klusje. Het nadeel van fixed koppelingen.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

railrene schreef: 15 jan 2023 21:15 Het zou me niks verbazen als het plastic van de oudere generatie wat flexibler is dan bij de nieuwe. Je prikt die metalen pen in de grotendeels plastic koppeling en bij ééntje heb ik gewoon te hard doorgeduwd waardoor er ergens iets brak (denk ik. Hj deed eerst klik, toen een hardere klik en daarna helemaal geen klik meer :))

Terwijl ik toch een beetje ervaren was, maar de laatste keer dat ik die oude ICE3 in elkaar gestoken had was ook al vijftien jaar terug oid. Ik heb het aan mijn eigen niet-zo-fijne-motoriek geweten en bovendien lag de 2417 hier ook al een poosje op de plank dus gewoon een nieuw onderdeeltje besteld.

Bij de dealer, maar goed... dat was al halverwege coronatijd. Maar eens even op ersatzteile kijken. Het onderdeeltje komt onder meerdere nummers voor afhankelijk van op welke waschzettel je kijkt. Eigenlijk wil ik die 0400 verkopen (ik heb er ook de losse tussenwagens van) maar het is wel fijn als hij dan niet-defect is natuurlijk.
Ik heb de oude NS versie ook gehad, maar vierdelig nooit problemen met de koppeling gehad, wel uiteraard de tandwielen moeten vervangen ;).

Maar ik kan me niet herinneren dat de stuurstand zo zwaar rolde :) iets wat ik bij de huidige wel wil oplossen, ook omdat dit meer trek op de koppelingen geeft.

Het is een mooi model, maar er zitten een paar mechanische schoonheidsfoutjes in die ze hadden moeten zien met testen lijkt me. ;)



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Arnold 2020 modelen ICE 3 / AVE S-103i

Bericht door scighera »

Even een update, na weer regelmatige ontsporingen (2x per ronde) de stuurstand erafgehaald. Sindsdien geen ontsporingen meer.

Reden is vermoed ik dat de stuurstand zo stroef rolt , waardoor deze heel wat trek op de koppelingen en rijtuigen gooit waardoor deze vervolgens ontsporen.

Ik ga morgen even het rondje op duwen testen met de stuurstand voorop.
Als je stuurstand los over de rails duwt en los laat staat deze ook gelijk stil.

UPDATE 1
Stroomafnemers wat teruggebogen
Gleufjes waar de wielen in vallen iets rond ingevijld en voorzien van een heel dun laagje olie.

Hij rolt nu wat door ipv gelijk stil te staan.

UPDATE 2

Set rijdt nu 8 delig zonder te ontsporen, ook op de Engelse wissels (fleischmann piccolo) geen vreemd gebobbel meer van de trein.

Wel knipperende verlichting in de stuurstand door het buigen van de stroomafnemers, dus dat moet ik even finetunen,


Plaats reactie