NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Rick »

De koppeling loshalen en aan de andere kant weer terug zetten kon niet? ;)

Voor een L sein kan je misschien wel iets met SMD ledjes, maar ik heb geen zin om de kap eraf te halen om te kijken hoe het zit. :D


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Overdijk »

Het is een inmiddels oud draadje, maar is er inmiddels al nieuws over de Geel/Grijze 1311?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door rinze »

@ Ron

De laatste keer dat ik er iets van hoorde, was dat die ongeveer uit zou komen met de eerste groot beurs van dit jaar.
Daarna niets meer. Volgens mij is die beurs inmiddels allang geweest?
Houdt mij niet zo erg bezig met beurzen ;) Meende dat de eerste in Leipzig was???????
Zit namelijk ook op die loc te wachten....en mijn containertrein ook ;)

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door H@Ns »

Heren,

Ons is verteld (importeur) dat de loc dit jaar uitkomt. Juiste datum is niet bekend.

groet,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door rinze »

Hoi H@ns

Is er iets meer bekend over de levertijd van de geel-grijze 1300? Het jaar is bijna om, vandaar.

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

Spoors
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Spoors »

Hoi,
Op het moment nog geen leverdatum bekend. De eerste proefdrukken van de kap zijn al wel uit de mal gerold, maar er moeten hier en daar nog aanpassingen gedaan worden.

Groet,

Jeroen


Gebruikersavatar

UMM
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 dec 2010 14:37

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door UMM »

Hoi,

Ik neem aan dat Spoors er meer vanaf weet dan ik, maar ik schrijf hier maar eens neer wat ik er ondertussen van te weten ben gekomen. Juistheidgarantie zoals altijd tot aan de drempel. En ja, ik ben ook geinteresseerd in een geel-grijze 1300 ;)

'k Heb gisteren nagevraagd hoe het staat met Startrain bij de Hobbytrain stand in Keulen. (Hobbytrain is de importeur van Startrain.) Desbetreffende producent was vrijdag nog langsgeweest op de Hobbytrain-stand met voorbeelden. Er wordt dus nog steeds aan gewerkt. Wanneer echter de uitlevering van de geel-grijze NS loks binnen een half jaar gebeurd zal dat snel zijn. Deze onzekerheid is tegelijk ook de reden waarom op de Hobbytrain-site de Startrainmodellen niet vooraan staan en alleen nog maar met zoeken op nummer te vinden zijn.

Ik heb vorig weekeinde ook nog een zoekronde op het internet gedaan en daar een spaanse website voor N gevonden ('k ben ondertussen al weer vergeten welke). Daarin was (m.b.v. Google vertalen 8-) ) te lezen dat het oorspronkelijke bedrijf (soldat.es cq. soldat-toys.com) achter het merk Startrain al tweemaal de boeken heeft moeten sluiten. Er is gewoonweg niet genoeg investeringsgeld aanwezig in Spanje. Wat dan ook weer niet vreemd is wanneer je de berichtgeving over de crisis in Spanje een beetje volgt.

Daarnaast schijnt Startrain ook nog een andere producent voor hun modellen te hebben moeten zoeken. Dit hebben veel andere producenten ook moeten doen omdat enige tijd geleden een grote fabrikant wegens tekort aan productiecapaciteit heel veel contracten en contractjes niet verlengd heeft of niet meer aangegaan is.

Kortom de economische wind staat in Spanje fris tegen. Maar wanneer er investeringsgeld en productiecapaciteit is geregeld dan komen de geel-grijzen er beslist aan. Vooral veel geduld dus, of jezelf aanmelden als investeerder met een grote zak geld :D


Groet^n,
Jeroen.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Nijboer »

Oud draadje, maar een tip voor de fans:
in Almelo zag ik ze zwaar afgeprijsd, nog geen 100 euro (nieuw).

Dus........


Gebruikersavatar

Spoors
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Spoors »

Ach, zo oud is het draadje niet ... heb naast me een paar handmonsterjes van Startrain op m'n bureau staan :D
Even een klein plaatje als teaser ...

Afbeelding

Let op, het zijn handmonsters en er moeten nog wat aanpassingen gedaan worden aan het spuitwerk. Commentaar gaat deze week richting China.

Groet,

Jeroen


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door richard7877 »

Hoi Jeroen, dat ziet er goed uit zo!

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Paul_DMV »

Is het iemand al opgevallen dat het voorste draaistel omhoog wipt als de last aan de koppeling groot wordt?

Bij een zware trein waarbij snel wordt opgetrokken wipt hij in een bocht of op een wissel zo uit het spoor. Dit valt me vies tegen van zo'n vloeiend lopende loc. Heb dit euvel ook eerder gehad bij een V100 van arnold. Heeft iemand hier al iets op bedacht (veertje op de draastellen ofzo)?

Ook vind ik vreemd aan deze loc dat hij zo super traag is als je hem uit het doos je haalt en bijna twee keer zo hard rijd als hij warm gelopen is, heb geen andere nieuwe loc mee gemaakt waarbij dit zo extreem is.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Zolderspoor »

Paul_DMV schreef:Is het iemand al opgevallen dat het voorste draaistel omhoog wipt als de last aan de koppeling groot wordt?

Bij een zware trein .....wipt hij in een bocht of op een wissel zo uit het spoor. Heb dit euvel ook eerder gehad bij een V100 van arnold. Heeft iemand hier al iets op bedacht (veertje op de draastellen ofzo)?
Hoi Paul.
Dit is een bekend probleem, o.a. ook de 150's van Roco lijden hieraan. Redelijk effectief is de oplossing om de asjes met Anti Slip Bandjes-wielen te wisselen met de asjes zonder ASB-wielen.
Laatst gewijzigd door Zolderspoor op 14 jan 2014 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door dentheo »

Voor wat betreft het warm rijden, ik heb de indruk dat dit vermindert als de lok veel gereden heeft.
Ik rij digitaal geijkt, voor dat ijken wacht ik tot de maximale snelheid konstant blijft. Dat duurt bij nieuwere loks altijd langer dan bij iets oudere.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

B777
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:37

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door B777 »

Gisteren via H@ans een startrain ns 1300 aangeschaft
vlg beschrijving goed laten inrijden en mag zeggen ik ben zeer tevreden over deze lok.
Sterker nog ik heb een tweede besteld!
Loopt geweldig mooi nu met 3 Vamora potaarde wagons er achter en ook de helling van ruim 2% neemt deze lok probleemloos
Ga deze lok morgen ombouwen naar digitaal.
word vervolgt

|Groet
ed



B777
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:37

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door B777 »

Het vervolg: de eerste 1300 is ingereden en de tweede binnen.
Dus vandaag de stoute schoenen aangetrokken en maar eens kijken of we de eerste digitaal kunnen maken.
Buffers eruit en vallen gelijk twee delen op de tafel.
Kapje bovenop verwijderen: vergeet het maar.
Voorzichtig proberen om de kap te verwijderenm, 4 cocktail prikers gebruikt maar wat ik ook doe geen kap die los komt.
Ik vind dit helaas een groot minpunt van deze lok. Hier is niet over nagedacht.
Ik gooi de handdoek maar in de ring en ga opzoek naar support om de twee te voorzien van de decoder.

Groet Ed


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door mini rijder »

Hoi Ed,

Het lossen van de kap is inderdaad een lastig karwei, zeker omdat de beschrijving niet klopt voor de grijs/gele 1300.
Hier is ook al een apart topic over gestart.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... in#p113768
Hier staat beschreven hoe je de kap er wel afkrijgt.
Het heeft bij mij in ieder geval er voor gezorgd, dat ik de kap niet heb gesloopt.
Veel succes.

Groetjes: Robby



B777
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:37

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door B777 »

Robby
Dank voor het antwoord en Martin Domburg heeft zaterdag in mijn twee startrain NS1300 de decoders geplaatst op de beurs in Hilversum.
Ja als je het ziet is het simpel.
Kwam ook wel goed uit wat zaterdag avond rijden beide loks perfect en zondag weigert de 1311 elke dienst.
Zelfs decoder kan ik niet meer uitlezen.
Na overleg deze opgestuurd naar Martin en die gaat kijken.
post over verwijderen kap ook geplaatst

Groet ed



B777
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:37

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door B777 »

Mannen

Inderdaad twee startrain NS 1300 helaas is er al gestopt met rijden dus bij Martin Domburg
Ik heb gezien hoe martin de decoder inbouwt en is appeltje - eitje.

Maar oke, eigenwijs als ik ben een hobbytrain tulpen lok besteld en binnen.
Loopt mooi, inderdaad zoals te lezen op dit forum maaakt deze wat meer lawaai maar ik vind het niet storend.
Inderdaad: de pantografen is bagger
Op 18 opent H@ns zijn nieuwe winkel en hoop dat ik niet hoef te werken.
Gelijk een decoder meenemen om deze lok ook digitaal te maken.
Beschrijving is niet echt duidelijk maar neem de gok en probeer het gewoon.

De startrain NS1300 die de gest gaf kreeg ik ook simpel open en dat geeft de burger moed.

Groet
Ed



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Rick »

Bij de N Spoorstore zijn nu in een beperkte oplage de bruine HSL 1304, de gele gerenoveerde 1315 en rode 1307 verkrijgbaar, klik.



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door sjoef »

Rick schreef:Bij de N Spoorstore zijn nu in een beperkte oplage de bruine HSL 1304, de gele gerenoveerde 1315 en rode 1307 verkrijgbaar, klik.
De rode is aan 1 kant rood. Andere kant is gewoon geel.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door Rick »

Ik had ook niet anders verwacht. ;)

Wel ben ik benieuwd naar een foto van de voorkant van de locs, op deze foto's lijkt de seinbalk erg dik.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: NS 1300 van Hobbytrain/Startrain!

Bericht door nspoorkees »

Dat was ook meteen mijn eerste indruk...


Plaats reactie