Hondekop in N.

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Hondekop in N.

Bericht door Detlev »

... En alweer hulde aan PIKO. Naast een heel mooi model (groen) handelen ze dit uitermate klantvriendelijk af. Daar kunnen veel bedrijven, in alle branches, een voorbeeld aan nemen.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Klopt het dat de stroomafname zo "gek" opgelost is ? Met problemen bij elke stopsectie in de baan ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Hondekop in N.

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Theo.
Voor vrijwel ieder treinstel is het punt waar de rijstroom moet worden afgenomen het knelpunt. En of dat nu de motorwagen of het stuurstandrijtuig is maakt eigenlijk geen verschil. Om maar een paar voorbeelden te noemen: Minitrix' TEE RAm, Roco's 485, FP's ICE, 614 en 628 doen het met de motorwagen, Piko met de Hondekop en de 624 met de stuurstand, Arnolds 420 met de middenbak.
Automatisch de voorste bak laten kiezen levert het probleem op bij het wisselen van de rijrichting, met name in stationsgebied. Beter maar duurder zou misschien zijn een keuzeschakelaar die handmatig te bedienen is. Maar zo ver is het nog niet. Dus resteert weinig anders dan er met het inrichten van de baan rekening mee te houden door de stopsectie te verlengen tegen de rijrichting in of het sein verder weg plaatsen.
Als je het echt werkelijkheidsgetrouw wilt doen, zou je voor de Hondekop met behulp van een magneetje onder de stuurstand en een reedcontact in het begin van de stopsectie een relais aan kunnen sturen waarmee bij een stop tonen sein het gehele voorgaande blok wordt uitgeschakeld. Met enig spitten is zo'n schakeling wel te vinden, ik ben hem wel eens tegen gekomen maar weet niet meer waar. Viessmann wellicht?



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Ik rij wel digitaal, is nog iets anders....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

geospoor
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:35
Locatie: Utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door geospoor »

Dat is leuk dat je digitaal rijdt maar rijst de vraag welk kop is de stuurstand en welke kop is de motorwagen
want de stroom afnemers zitten miet in de motorwagen. Dit kan tot verwarring lijden op de bezetmelders als de motorwagen voorop rijdt door da de motorwagen in het eventuele volgend blok of op een wissel tot stilstand komt.

vriendelijke groet
Geospoor


Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hondekop in N.

Bericht door martinb »

Als één kant maar stroom afneemt heb je met detectie digitaal idd een uitdaging... Is er aan het andere kopstel niet een weerstand te bakken om toch een detectie te krijgen?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Daarvoor zal ik eerst het motordeel eens moeten bekijken...of de asjes makkelijk uit het draaistel kunnen;..hoe die geïsoleerd zijn enz. enz
Spijtig, ik zat klaar om er minstens één aan te schaffen.
Eigenaardig dat ik daar hier nog niets van gelezen had, zitten hier verzamelaars, weinig rijders ?
Hebben die Stadler treinen (Veolia) van Piko hetzelfde "ongelukkige" principe van stroomafname ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

geospoor
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:35
Locatie: Utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door geospoor »

Om je vraag over Piko Veolia kijk even op www.piko.de daar kan je handleiding en sparepartlijst downloaden.


Groet,
Geospoor


Vriendelijke Groet,
Geospoor.

geospoor
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:35
Locatie: Utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door geospoor »

dentheo

op jouw vraag!
"Klopt het dat de hondekop met zijn motorwagen "totaal geen" stroom neemt ?
Hij stopt dus zeer laat op stopsecties ????
Hoe hebben jullie dat opgelost, alle stopsecties verlengd?"
Mijn oplossing is dat dat de hondekop in duw heb rijden

Groet,
Geospoor.


Vriendelijke Groet,
Geospoor.

Modelspoorbarry
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Hondekop in N.

Bericht door Modelspoorbarry »

@Theo,

Heb hetzelfde geconstateerd bij het ijken in Koploper. Ik ben in het bezit van 2 Hondekop-stellen.
Laat beide in de "duw-stand" rijden en dat gaat prima, ook in samenwerking met Koploper.
Heb niets aan mijn baan behoeven te veranderen: de treinstellen lopen in "duw-stand" prima over de baan en stoppen op de juiste plaats.
In plaats van de Piko-decoders heb ik de Uhlenbrock-decoders geplaatst (gewoon een centen-kwestie). Deze functioneren uitstekend.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hondekop in N.

Bericht door martinb »

Heeft er iemand een foto van de onderkant van het draaistel aan de niet gedetecteerde kant? Ben benieuwd naar de ruimte in het draaistel of de volgende oplossing zou passen: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... _weerstand


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Hondekop in N.

Bericht door Zolderspoor »

Ik wil de stroomafname van Piko beslist niet "ongelukkig" noemen. Ik heb alle reden om aan te nemen dat bij de Hondekop de stroomafname identiek is aan die van de DB 624's en dat betekent dat de bak waarin de motor zit geen rijstroom op- c.q. afneemt. Dat vindt plaats door de andere kop en gaat via een volledig geïsoleerde verbinding, middels stekkertjes in de koppelingen, naar de motor.
Zo lang je met de stroomafnemende kop voorop rijdt, stop het stel dus op dezelfde plaats als waar een loc stopt. Het "probleem" doet zich pas voor als je met de stroomafnemende kop achterop rijdt, dan zou het stel dus inderdaad met de neus voorbij het sein tot stilstand komen.
Aangezien mijn baan is ingericht op het rijden met geduwde Wendezüge van 3 rijtuigen in het zichtbare gedeelte, komen die netjes voor de seinen tot stilstand. Enige nadeel: alle getrokken treinen stoppen vroegtijdig en staan ver voor de seinen stil. Op zich vind ik dit minder storend dan de incidentele dienstregelingsrit met een geduwde 5-wagentrein, die wel met de kop voorbij een stop tonend sein komt. Excuus: Blaadjes op de rails of zo...
Als analoge rijder kan ik met deze oplossing van Piko uitstekend leven. Deze is immers geheel gelijkwaardig aan de oplossing van andere fabrikanten, zie mijn eerdere bericht. Ongelukkig zou ik het echt niet willen noemen. Hoogstens rijst de vraag hoe jij het dan zou willen en wat je daarvoor meer zoudt willen betalen.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Voor mijn part stroomafname op beide delen, stuurrijtuig voor stuurrijtuig en motorwagen voor zichzelf.
Geeft zelfde resultaat voor de analoge rijders en digitale rijders hebben detectie op beide delen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Hondekop in N.

Bericht door Zolderspoor »

Tja Theo.

Daarin hebben we dus verschillende opvattingen.
Ik geef de voorkeur aan 1 rijtuig dat de stroom opneemt en daarmee ook de gehele binnenverlichting voedt. Stroomafname op ieder rijtuig betekent meer rijweerstand en bij mij ook een grotere kans op het overbruggen van de isolatielasjes door de binnenverlichting.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hondekop in N.

Bericht door martinb »

Niemand een foto van de onderkant van het niet stroomafnemende draaistel?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door Raymond »

Ik wil er best een foto van maken, maar snap/weet nog steeds niet hoe ik hier een foto moet plaatsen.
Ja ik weet dat het via een site bvb Flirck ofzo moet maar snap daar niks van, geen van alle heeft Nederlandse tekst :(

Groet,
Raymond



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hondekop in N.

Bericht door FidOo »

En gewoon een SMD weerstandje over de asjes van het motorloze deel??? Dat doe je toch ook met volledig gedetecteerde treinen..
En 1 wagon met extra stroomafname zou niet zon probleem mogen zijn toch.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

FidOo schreef:En gewoon een SMD weerstandje over de asjes van het motorloze deel???
Het motorloze deel neemt alle stroom dus dat wordt wel gedetecteerd.
De SMD weerstanden moeten op de assen met de tandwieltjes.....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hondekop in N.

Bericht door Lemland »

Raymond schreef:Ik wil er best een foto van maken, maar snap/weet nog steeds niet hoe ik hier een foto moet plaatsen.
Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=40&t=1444

Bart


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 744
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Hondekop in N.

Bericht door Pruts3r »

De gele hondekop staat op mn verlanglijstje (heeeeel hoog :D)

Maaruh, zijn dit eenmalige series / beperkte oplages? En moet ik dus als een gek reserveren??

Of kan ik gewoon op mn gemak wachten tot de kerstdagen?


Zijn er verder nog minpuntjes????


Oh, en komt misschien ook de NS sprinter binnenkort (in geel met blauwe reclamestrepen)????


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hondekop in N.

Bericht door Ad_M »

Merijn / Pruts3r

Wat mij verteld is over de gele Hondekop is dat ie bij Piko al helemaal uitverkocht is
Dus ben je afhankelijk van de voorraad van de winkeliers, als die daar op is pis je naast de pot
Dus raad je aan ff te bestelen, H@ns is een goede optie (linkje rechtsboven, kwestie van gunnen ;) )

De sprinter is er helaas niet in productie model, maar o.a. Bisschop heeft ze in zijn "winkeltje" (ook hier op het forum te vinden)
Maak je keuze :D


Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door Raymond »

Lemland schreef:
Raymond schreef:Ik wil er best een foto van maken, maar snap/weet nog steeds niet hoe ik hier een foto moet plaatsen.
Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=40&t=1444

Bart
Moet je wel begrijpen hoe je een acount aanmaakt bij http://photobucket.com, ik snap niet hoe je dat moet doen? :roll:
Is er geen site die Nederlandse tekst heeft?

Groet,
Raymond



sjoef
Berichten: 937
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Hondekop in N.

Bericht door sjoef »

Ad_M schreef:Merijn / Pruts3r


Dus raad je aan ff te bestelen, H@ns is een goede optie (linkje rechtsboven, kwestie van gunnen ;

Mvg,
Ad
Ad, H@ns bestelen lijkt me geen goed plan..... :lol:


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hondekop in N.

Bericht door Ad_M »

Jos, weet jij veel wat voor neven activiteiten H@ns er misschien op na houdt...
Het is eenmaal crisis :lol: ;)

Laten we het dan maar houden op treintjes bestellen bij hem 8-)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Hondekop in N.

Bericht door Appie173 »

Even ten behoeve van mijn digitale educatie:

Speelt dat detectieprobleem ook bij Itrain? Ik begreep dat dat programma iets anders omgaat met de stopplaats van een trein in een blok.

Mvg, Albert Nijenhuis


Plaats reactie