Hondekop in N.

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Hondekop in N.

Bericht door Appie173 »

Bij de viertjes zit de eerste klas in een tussenrijtuig en hebben de kopbakken alleen twee klas. Als je een tweetje verlengt met twee tussenrijtuigen, krijg je dus nooit een correct viertje (want de eerste klas zit verkeerd).

Mvg, Albert Nijenhuis



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Hondekop in N.

Bericht door Rick »

Vergeet de stroomafnemers niet en dan hebben we nog het niet eens over de Benelux-stellen die nog anders waren.


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Hondekop in N.

Bericht door Rtoonen »

Ok, dan maar twee stellen koppelen, dure oplossing :(

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Hondekop in N.

Bericht door Appie173 »

Ik moet bekennen dat ik er voor de lol al eens twee Minitrix plan-E rijtuigen tussen gezet heb. Geeft wel beetje idee van hoe het zou moeten worden, maar toch geen porem (alleen al het verschil in detaillering)

Mvg, Albert Nijenhuis



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Hondekop in N.

Bericht door ns1200 »

Hallo allemaal.

Prachtig he die hondekop, daar zijn we het over eens.

Wat ik ga doen is een Trawos of shapeway setje zo maken dat ik ze kan koppellen aan de Piko versie incl schaefenberg kopplingen.
Kun je een leuk 6 stel maken.

Na mijn studie helaas eerder heb ik geen tijd.

Grt Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Hondekop in N.

Bericht door Bouwe »

Net de gele hondekop opgehaald en hopelijk gaat Piko haar grote fout verbeteren:

Afbeelding

De Nederlandse importeur is inmiddels op de hoogte.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Hondekop in N.

Bericht door Doolemeister »

Bouwe,

Bedoel je de 'blauwe banen"?

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Hondekop in N.

Bericht door Bouwe »

Yups, zijn beneluxblauw ipv reclamebanenblauw


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Hondekop in N.

Bericht door Doolemeister »

Zijn in elk geval nog blauw…… :?
Misschien zijn ze al bezig met een Benelux versie ;)

groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

PtL2-2
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2013 21:20
Locatie: Arnhem

Re: Hondekop in N.

Bericht door PtL2-2 »

info van 9mm.punt.nl, d.d. 02 oktober:

"Vandaag leverde Piko het gele Hondekop treinstel, 40291, uit maar nog voor de expediteur de zending bracht kregen we al een alarmerende mail van de vertegenwoordiger dat er iets mis wat met de bedrukking.
Uitgepakt bleek inderdaad de kleur van de blauwe reclamebanen en de 1e klasse strepen van een veel te donkere tint blauw.
Om iets na 10 uur in de avond kregen we het bericht dat ALLE stellen retour gaan en door Piko worden voorzien van een nieuwe kap in de juiste kleurstelling.
Piko heeft de winkeliers uitdrukkelijk verboden modellen met deze verkeerde bedrukking toch aan de klanten te leveren en alles gaat retour naar de fabriek.
In haar mail schrijft Piko dat gestreefd word om eind november de stellen met de juiste bedrukking te kunnen leveren……………….. even geduld dus"

Gr. Bert


Groet,
Bert

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Hondekop in N.

Bericht door Detlev »

... En alweer hulde aan PIKO. Naast een heel mooi model (groen) handelen ze dit uitermate klantvriendelijk af. Daar kunnen veel bedrijven, in alle branches, een voorbeeld aan nemen.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Klopt het dat de stroomafname zo "gek" opgelost is ? Met problemen bij elke stopsectie in de baan ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Hondekop in N.

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Theo.
Voor vrijwel ieder treinstel is het punt waar de rijstroom moet worden afgenomen het knelpunt. En of dat nu de motorwagen of het stuurstandrijtuig is maakt eigenlijk geen verschil. Om maar een paar voorbeelden te noemen: Minitrix' TEE RAm, Roco's 485, FP's ICE, 614 en 628 doen het met de motorwagen, Piko met de Hondekop en de 624 met de stuurstand, Arnolds 420 met de middenbak.
Automatisch de voorste bak laten kiezen levert het probleem op bij het wisselen van de rijrichting, met name in stationsgebied. Beter maar duurder zou misschien zijn een keuzeschakelaar die handmatig te bedienen is. Maar zo ver is het nog niet. Dus resteert weinig anders dan er met het inrichten van de baan rekening mee te houden door de stopsectie te verlengen tegen de rijrichting in of het sein verder weg plaatsen.
Als je het echt werkelijkheidsgetrouw wilt doen, zou je voor de Hondekop met behulp van een magneetje onder de stuurstand en een reedcontact in het begin van de stopsectie een relais aan kunnen sturen waarmee bij een stop tonen sein het gehele voorgaande blok wordt uitgeschakeld. Met enig spitten is zo'n schakeling wel te vinden, ik ben hem wel eens tegen gekomen maar weet niet meer waar. Viessmann wellicht?



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Ik rij wel digitaal, is nog iets anders....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

geospoor
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:35
Locatie: Utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door geospoor »

Dat is leuk dat je digitaal rijdt maar rijst de vraag welk kop is de stuurstand en welke kop is de motorwagen
want de stroom afnemers zitten miet in de motorwagen. Dit kan tot verwarring lijden op de bezetmelders als de motorwagen voorop rijdt door da de motorwagen in het eventuele volgend blok of op een wissel tot stilstand komt.

vriendelijke groet
Geospoor


Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hondekop in N.

Bericht door martinb »

Als één kant maar stroom afneemt heb je met detectie digitaal idd een uitdaging... Is er aan het andere kopstel niet een weerstand te bakken om toch een detectie te krijgen?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Daarvoor zal ik eerst het motordeel eens moeten bekijken...of de asjes makkelijk uit het draaistel kunnen;..hoe die geïsoleerd zijn enz. enz
Spijtig, ik zat klaar om er minstens één aan te schaffen.
Eigenaardig dat ik daar hier nog niets van gelezen had, zitten hier verzamelaars, weinig rijders ?
Hebben die Stadler treinen (Veolia) van Piko hetzelfde "ongelukkige" principe van stroomafname ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

geospoor
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:35
Locatie: Utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door geospoor »

Om je vraag over Piko Veolia kijk even op www.piko.de daar kan je handleiding en sparepartlijst downloaden.


Groet,
Geospoor


Vriendelijke Groet,
Geospoor.

geospoor
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:35
Locatie: Utrecht

Re: Hondekop in N.

Bericht door geospoor »

dentheo

op jouw vraag!
"Klopt het dat de hondekop met zijn motorwagen "totaal geen" stroom neemt ?
Hij stopt dus zeer laat op stopsecties ????
Hoe hebben jullie dat opgelost, alle stopsecties verlengd?"
Mijn oplossing is dat dat de hondekop in duw heb rijden

Groet,
Geospoor.


Vriendelijke Groet,
Geospoor.

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Hondekop in N.

Bericht door Modelspoorbarry »

@Theo,

Heb hetzelfde geconstateerd bij het ijken in Koploper. Ik ben in het bezit van 2 Hondekop-stellen.
Laat beide in de "duw-stand" rijden en dat gaat prima, ook in samenwerking met Koploper.
Heb niets aan mijn baan behoeven te veranderen: de treinstellen lopen in "duw-stand" prima over de baan en stoppen op de juiste plaats.
In plaats van de Piko-decoders heb ik de Uhlenbrock-decoders geplaatst (gewoon een centen-kwestie). Deze functioneren uitstekend.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hondekop in N.

Bericht door martinb »

Heeft er iemand een foto van de onderkant van het draaistel aan de niet gedetecteerde kant? Ben benieuwd naar de ruimte in het draaistel of de volgende oplossing zou passen: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... _weerstand


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Hondekop in N.

Bericht door Zolderspoor »

Ik wil de stroomafname van Piko beslist niet "ongelukkig" noemen. Ik heb alle reden om aan te nemen dat bij de Hondekop de stroomafname identiek is aan die van de DB 624's en dat betekent dat de bak waarin de motor zit geen rijstroom op- c.q. afneemt. Dat vindt plaats door de andere kop en gaat via een volledig geïsoleerde verbinding, middels stekkertjes in de koppelingen, naar de motor.
Zo lang je met de stroomafnemende kop voorop rijdt, stop het stel dus op dezelfde plaats als waar een loc stopt. Het "probleem" doet zich pas voor als je met de stroomafnemende kop achterop rijdt, dan zou het stel dus inderdaad met de neus voorbij het sein tot stilstand komen.
Aangezien mijn baan is ingericht op het rijden met geduwde Wendezüge van 3 rijtuigen in het zichtbare gedeelte, komen die netjes voor de seinen tot stilstand. Enige nadeel: alle getrokken treinen stoppen vroegtijdig en staan ver voor de seinen stil. Op zich vind ik dit minder storend dan de incidentele dienstregelingsrit met een geduwde 5-wagentrein, die wel met de kop voorbij een stop tonend sein komt. Excuus: Blaadjes op de rails of zo...
Als analoge rijder kan ik met deze oplossing van Piko uitstekend leven. Deze is immers geheel gelijkwaardig aan de oplossing van andere fabrikanten, zie mijn eerdere bericht. Ongelukkig zou ik het echt niet willen noemen. Hoogstens rijst de vraag hoe jij het dan zou willen en wat je daarvoor meer zoudt willen betalen.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hondekop in N.

Bericht door dentheo »

Voor mijn part stroomafname op beide delen, stuurrijtuig voor stuurrijtuig en motorwagen voor zichzelf.
Geeft zelfde resultaat voor de analoge rijders en digitale rijders hebben detectie op beide delen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Hondekop in N.

Bericht door Zolderspoor »

Tja Theo.

Daarin hebben we dus verschillende opvattingen.
Ik geef de voorkeur aan 1 rijtuig dat de stroom opneemt en daarmee ook de gehele binnenverlichting voedt. Stroomafname op ieder rijtuig betekent meer rijweerstand en bij mij ook een grotere kans op het overbruggen van de isolatielasjes door de binnenverlichting.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hondekop in N.

Bericht door martinb »

Niemand een foto van de onderkant van het niet stroomafnemende draaistel?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie