1600'en, hoe zat het ook weer?

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Appie173 »

Zowel Fleischmann als Minitrix hebben de 1600/1700/1800 in het assortiment. Maar hoe zat het ook al weer met de incorrectheden?
Beiden hebben incorrecte Franse tanks/luchtreservoirs tussen de draaistellen hangen, maar bij een van beide klopt ook de maat van de roosters aan de zijkant niet.
Klopt het dan die van Minitrix de juiste roosters heeft en die van Fleischmann niet?

Welke zouden jullie überhaupt aanraden van deze twee?

Mvg, Albert Nijenhuis

(Altijd handige info voor eventuele impulsaankoopjes komend weekend)


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Overdijk »

Alhoewel de FLM de oudere van de twee is, vind ik persoonlijk de kwaliteit van de FLM 1600`s superieur tegenover de MTX. Zozeer zelfs dat ik de MTX versie indertijd heb weggedaan en ondanks het uitkomen van een DB Schenker & HUSA 1600 bij MTX een FLM 1600 wil laten omspuiten tot deze versies.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door CC72000 »

Als het gaat om globale correctheid dan is de Minitrix de beste. Het Fleischmann model is gebaseerd op een franse kap met weliswaar de juiste verlichting en luchtroosters, maar met een verkeerde neus. Het Fl model is gebaseerd op de 'petit cabine' terwijl de Mt model gebaseerd is op de correcte 'grande cabine'. In Frankrijk hadden de eerste serie loks de kleine cabine, bij de latere series is dit iets gewijzigd om de machinist meer beenruimte te geven.
IMG_2517p.jpg
IMG_2517p.jpg (57.57 KiB) 5211 keer bekeken
de achterste lok heeft de zelfde cabine als de 16,17 en 1800-erds
Verder is het Fleischmann model technisch wat gedateerd, maar wel erg solide en sterker dan het Mt model.

Het Mt model heeft dan wel weer een kortkoppeling met NEM schacht en is makkelijker digitaal te maken.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Appie173 »

Dan vraag ik mij af waarom Ron de Flm's superieur vindt. Als ik Diederik zo lees neig ik eerder naar Mtx.

Mvg, Albert



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Rick »

Ik zou voor de Minitrix gaan, die vind ik iets mooier qua stroomafnemers en beter rijden. Als je nummer- en kleurvarianten wilt is de Fleischmann een betere keus tenzij je gaat omspuiten.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Overdijk »

Appie173 schreef:Dan vraag ik mij af waarom Ron de Flm's superieur vindt. Als ik Diederik zo lees neig ik eerder naar Mtx.

Mvg, Albert
Omdat de Fleischmann`s altijd lopen, solider zijn en inderdaad nog de meeste varianten hebben. Goed de Minitrix heeft wellicht de juistere cabine, echter vind ik dat niet opvallen. En de Minitrix heeft een NEM-stekker, echter wel een van de beruchte MTX prutsstekkers waar je niet bijster veel aan hebt.

Op het einde van de dag vind de arbeidszekerheid dan net iets belangrijker, ze trekken goed en, in mijn geval, doen het altijd. Stilletjes en zonder problemen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Redskin »

Ik kocht begin 2011 een ik meen NS-1600 van FLM. Bij thuiskomst kwam ik erachter dat deze niet eens A-frontseinen had, maar de Franse verlichting! :? Het was dus gewoon een Franse loc in een NS-jasje. Geen 'neus'-licht: echt geen gezicht dus die is dezelfde dag weer retour gegaan. Volgens de winkelier kwam deze uit een digitale startset. Heel goed mogelijk; het is niet voor 't eerst dat daar winkeldochters (bestaan 'fabrieksdochters?') of andere gedrochten in gefrommeld worden.
Omdat ik me die nog goed kan herinneren, heb nu twee 1100'tjes (blauw en grijs/geel), een 1200 van MTX, en omdat ik 'm zelf gewoon mooi vind een turquoise 1300 van StarTrain. De 16/17/1800 komt misschien nog wel eens.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Rick »

Ja, Fleischmann heeft voor die 1600 de Franse mal gebruikt. Lekker laten liggen dus, als NS model heb je er niets aan.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Jos »

Dat is alleen de allerlaatse versie die FLM heeft geleverd, eerdere exemplaren zijn wel correct.

Groetjes,
Jos



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Rick »

Dat is toch wat ik zeg. ;)



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Paul B »

Recent m'n eerste MTX Franse '1600' gekocht en eens naast de Flm modellen gezet:

Afbeelding
Afbeelding

Niet alleen de neus is anders, er is ook een niet onaanzienlijk hoogteverschil.


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door The Railroader »

Dat zijn wel grote verschillen ja. Links is het Minitrix model? Er zit ook een verschil in de hoek van de cabineramen ten opzichte van de neus en het dak bij de modellen.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door CC72000 »

The Railroader schreef:Dat zijn wel grote verschillen ja. Links is het Minitrix model? Er zit ook een verschil in de hoek van de cabineramen ten opzichte van de neus en het dak bij de modellen.
Dat is nou het verschil tussen de petit en grande cabine. Die van trix is de grande cabine en komt overeen met de 16/17 en 1800.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Paul B »

De linker is dus de MTX en de correcte. Je ziet dat Flm inderdaad gewoon hetzelfde model in verschillende kleuren spuit. Valt me toch een beetje tegen.
Ik vind overigens de Flm wel beter (en stiller) rijden dan deze MTX.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door Paul_DMV »

beter rijden van Fleischmann vind ik discussieerbaar, mijn ervaring is:

+ fluisterstil en soepel rijden

- reageert fel op transformator bij rangeren, (vliegt ineens weg)
- opstartproblemen bij lagespanning (optrekken bij bloksysteem) vooral bij langere treinen, kwam hij na een rood sein vaak niet meer op gang
- hoge rijsnelheid bij 7 volt

ervaring met minitrix is: lagere snelheid bij 7 volt, misschien wat te laag, maar dat levert wel veel trekkracht bij lage snelheid.

Ik heb de FLM dus verkocht en twee minitrixjes nieuw gekocht voor de prijs waar ik de flm's voor heb weggedaan.

Qua uitstraling vind ik de minitrix veel beter doen denken aan het echte model. De hoek van de ramen maken 100% verschil uit. Had ik vroeger ook met mijn h0 lima en h0 roco 1600. Dat was eigenlijk voor mij de hoofdreden om over te stappen, wel vind ik de minitrix wat hoog op zijn draaistellen staan en is wat dikker maar misschien is dit wel meer op schaal.

vind er wel overeenkomsten in zitten met een ludmilla van minitrix of van brawa, zowel uiterlijk als rij-technisch een wereld van verschil


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: 1600'en, hoe zat het ook weer?

Bericht door CC72000 »

Ik kan ze ongestraft door elkaar gebruiken!

viewtopic.php?f=21&t=4258&start=10

Wanneer je een Fleischmann hebt met of zonder vliegwiel, maakt het rijgedrag ook veel uit.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Plaats reactie