Iemand ervaring met fl 734071

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Maarten1975 »

Heeft iemand deze lok en hoe bevalt de lok?
Hoe rijdt de lok?

Wie kan er wat over schrijven?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (52.69 KiB) 7107 keer bekeken


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Redskin »

Je vraagt naar de uitvoering mét DCC- tevens geluiddecoder van deze gloednieuwe Fleischmann Re 4/4". Daarvan heb ik de Cargo-uitvoering (met geluid ook) en een maat van me heeft de TEE-uitvoering zónder geluid (wel gedigitaliseerd). Dus met de combinatie daarvan zal ik je vragen proberen te beantwoorden. ;)

Fleischmanns voorlaatste model was gebaseerd op een eerdere analoge versie, die met een printje voor digitaal bedrijf (NEM 651) voorbereid was. Overigens zat daar al wel een vijfpolige motor met vliegwiel in, maar had alleen rijrichting-afhankelijke frontseinen met gloeilampjes. Beslist geen slecht model want sterk, rustige loop en betrouwbaar. Afwerking is heel behoorlijk, al schijnt er wel wat licht door de kap heen, wat afhankelijk van de uitvoering minder of juist meer zichtbaar is. :shock: De Cargo-uitvoering had naar het echte voorbeeld verschillende pantografen (Zwitsers en Duits). Het Fleischmann Piccolo model van de Re 4/4" voor alleen de Zwitserse markt (de zg. CH-modellen) heeft een metaalkleurig "umlaufblech": een loopplaat voor beide cabines om bij de ruiten te kunnen komen. De modellen voor de overige afzetmarkt hadden dit vreemd genoeg niet.

Deze nieuwste modellen hebben ook wel weer een vijfpolige motor met vliegwielen en een digitale voorbereiding (NEM 651) maar voor de rest is het niet op voorgaande modellen gebaseerd: een compleet "überholte" nieuw ontwerp dus. De DCC-versie heeft natuurlijk geen voorbereiding, maar heeft licht- en geluidsfuncties (w.o. gesynchroniseerd motorgeluid, rem- en schakelgeluiden, random koelen, fluit en stationsomroepers). Het licht wordt nu niet meer door gloeilampjes maar door leds verzorgd: drie witte frontpitten (rond voor de TEE en hoekig voor de Cargo) en twee rode sluitlichten die beurtelings afhankelijk van de rijrichting branden. Aan de treinkant (daar waar de rijtuigen aangehaakt zijn dus) kunnen de front- en sluitseinen afgeschakeld worden. Met de DCC-versie kan dat simpelweg met functietoetsen, bij de voorbereide versie kan dat door microswitches op de print om te zetten. De locs rijden soepel, reageren goed op snelheidsveranderingen, zijn stil en erg krachtig (sleepje van tien verlichte rijtuigen door een 3%-helix is geen probleem). Goed om te weten dat ze niet waggelen (iets wat verschillende Minitrix en Fleischmann-modellen doen), wat voor mij een indicatie is dat de productie van materialen (en misschien ook wel de assemblage) weer uit het westen/Europa komt. De leds geven prima licht (voor de smaak van puristen misschien wat té wit voor de TEE-uitvoering); niet te fel.

Tot zover de techniek. Dan het model en de details. Bij de eerste aanblik is het meteen duidelijk dat het om een nieuwe ontwikkeling gaat. De details zijn ongelofelijk, al is dat op onze N-schaal niet direct en altijd even goed te zien. Relingen en ruitenwissers zijn nu niet meer met de mal in het kunststof geperst maar echt van metaal en zijn net als de hoogspanningsleidingen aangebracht in minuscule gaatjes (die op foto's overigens wel wat te zien zijn) in het kapje. De ventilatieopeningen in het dak zijn erg fijn, de pantografen zijn ook gedetailleerd (en de Cargo-uitvoering heeft ook weer twee verschillende), de beide cabines met wat inrichting van binnen zijn in het bekende groen. Op beide cabines is het Zwitsers kruis als los schild aangebracht en hebben een metaalkleurige loopplaat. De kleuren zijn egaal en erg mooi diep van toon, de raamomlijsting is perfect in metaalkleur opgebracht, de zijruiten in zwart (alsof 't rubber is).

Al zou je het misschien niet verwachten, maar de verschillen van deze laatste modellen ten opzichte van de voorgaande zijn direct te zien zijn. Om nog maar te zwijgen over de producties van Arnold en Minitrix: dat is terug naar het stenen tijdperk... :o Maar eerlijk is eerlijk: dan hebben we het wel over productietechnieken van een decenniumpje of drie, vier geleden. :roll: Fleischmann heeft zich met deze Re 4/4" in TEE en Cargo (de rode is eerdaags ook verkrijgbaar en er zullen vast nog veel meer versies volgen) erg uitgesloofd. Ze zijn stevig aan de prijs (voor de belangrijke Zwitserse markt vast geen probleem :mrgreen:), maar daar krijg je dan ook een ongelofelijk strak, fraai en goed werkend model voor. Wat mij betreft het mooiste model dat ik sowieso heb en dus meteen model(-len) van 't jaar. Ik ga alvast sparen voor andere uitvoeringen.

Ik hoop dat je vragen zo voldoende beantwoord zijn. Mocht dat niet het geval zijn; laat me dat weten (hier of per PB) ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Robert_N-Nm »

Van de rode versie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geeft een beetje weer waar het over gaat. Zeer mooi model met een goed geluid en rij-eigenschappen hoewel de kracht van het geluidsmodel wel minder is dan de oude versie (daar heb ik de SBB Cargo versie van). Overigens verder helemaal eens met de beschrijvingen hierboven.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Redskin »

Bedankt Robert, ook voor je foto's (de rode uitvoering -mét airco zo te zien- :) is er dus ook inmiddels). Van jouw loc lijkt de handreling (tweede foto) verbogen. :shock:
Dat is ook wel meteen het nadeel van dit soort vreselijk gedetailleerde en fijn uitgevoerde delen: kwetsbaar. 't Is zo verbogen (metaal) of breekt af (kunststof).
Vraag: bedoel je met kracht de trekkracht?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Maarten1975 »

Ik word er blij van!


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Robert_N-Nm »

Jup trekkracht. En de handrails zitten niet bepaald vast verankerd. Deze is niet verbogen maar een verplaatst t.o.v. het machinistenhuis (in z'n geheel), dat is later weer opgelost, de bovenzijde is terug geduwd (voorzichtig) en de handrails is weer in normale positie (foto 1 locatie/vorm) gekomen. Fragiel - Ja zeker, meer dan de oude versie. Maar prima lok naar huidige stand der techniek.


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Maarten1975 »

hij is er. de lok is beter dan de foto's.

Een prachtig ding met leuke geluiden die vanuit de fabriek wel erg hard staan.

Vandaag op Houten mee genomen na betaald te hebben bij Hans. Weer een rib uit mijn lijf, maar de lok is het waard.
Bijlagen
SBB TEE-2.JPG
SBB TEE-2.JPG (29.29 KiB) 6784 keer bekeken
SBB TEE-1.JPG
SBB TEE-1.JPG (27.91 KiB) 6784 keer bekeken


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Redskin »

Kijk, gefeliciteerd!
't Is inderdaad een boel centen, maar beter wat minder heel mooie modellen dan een heleboel minder mooie. ;)

Het geluid is inderdaad niet echt op schaal. :mrgreen:
Geen idee hoe en of je de geluidssterkte kan regelen. In de handleiding in ieder geval geen instellingen kunnen vinden.

Hoe dan ook: plezier met je aanwinst!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Maarten1975 »

Frank je de cv waarde 266 aanpassen. Dan wordt hij wat minder luidruchtig!
Op mijn ecos ging het vrij simpel.


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Redskin »

Heeej super Maarten! Weet je de range toevallig ook, tussen 0-255 ofzo?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Maarten1975
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 aug 2014 14:42

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Maarten1975 »

Hij staat op 80 bij mij heb ik hem op 30-35 gezet.
Hard zat het is geen kermis!

Als je vragen hebt dan kijk ik morgen even voor je.


Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door Redskin »

Bedankt voor je aanbod!
De sounddecoders die Fleischmann in de huidige modellen gebruikt, zijn van Zimo (MX-serie). Volgens Zimo is de defaultwaarde 64, tenminste: default hoe zij de decoders opleveren. Ze geven een soort voorbehouden aan dat fabrikanten voor andere instellingen kunnen kiezen en gezien jouw opmerking is dat voor deze modellen kennelijk ook gebeurd. Maximale waarde voor CV-266 is 255! :shock: Dat zal lekker klinken?! :o
De waarde in mijn Re 4/4" Cargo heb ik nu op vijftig gezet: da's veel beter.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Iemand ervaring met fl 734071

Bericht door FidOo »

Er staat ook een heel artikel in het magazine N-Time. Misschien ook interessant om te lezen.
Stond trouwens een mooi plaatje in van een Cargo uitvoering voor een IC. Dus waarom niet...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie