Piko 2200 bruin

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door mikey »

Bedankt voor je filmpje. Zo te zien een prima trekkracht. Februari op de beurs ga ik het met zo'n 45 trix ketelwagonnen uitproberen (met gewichten). :D


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Sven »

Sinds gisteren (Houten) ben ik ook in het bezit van een Piko 2200. En wat een juweeltje is het! Rijdt ook super. De rode 2384 moet ook maar gauw komen, en dan nog twee of drie grijs/gele :D



thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door thevandijks »

Ook ik heb er een gekocht gisteren op de beurs bij H@ns van zijn stapeltje. De baan is nu langzaam aan het vernederlandsen! Met 2 hondenkoppen, en een bruinen 2200, ding rijd super! Mijn 2200 gaat de kolenbakken trekken van en naar de mijn (in aanbouw).

Groet Hans


Afbeelding


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door martindomburg »

Ook ik ben sinds vandaag eigenaar van een mooie bruin exemplaar. Meteen het aparaat voorzien van een Tran DCX51-P12.

Nu ben ik een leek qua frontseinen bij NS materiaal, aangezien de hollanders creatiever zijn dan de Duitsers :lol: . Maar met de decoder heb ik op f0 frontverlichting wisselend, f1 twee sluitlichten hoog aan de voorkant, en op f2 twe sluitlichten aan de achterzijde.

Nu hoor ik velen over L-sein. Ik heb het gevoel dat ik wat mis in de loc. We kan me dit uitleggen?

Cheerz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Ik had met de Tran dcx51 het probleem dat de 2200 20 a 30 seconden tot een minuut reed, en dan stil bleef staan met de lichten gewoon aan (dus geen contactverlies) en da na een seconde weer full speed verder reed etc. Op aanraden van Rob Bisschop heb ik 1 van de (waarschijnlijk) ontstoringscondensatoren verwijderd, en dat loste het probleem op. Dus mocht je dat effect herkennen, denk daar dan aan.

Ook pastte de Tran bij mij niet waardoor de kap niet helemaal goed sluit. Ik heb dat (zo goed als) opgelost door de tran print maar ook componenten hier en daar wat bij te vijlen :) geen garantie dus meer maar ja. Hij doet het nog wel en de kap kan goed dicht. Wel een stukje folie in de kap gedaan wegens mogelijke sluiting tussen de decoder en de metalen kap. Een Zimo 623 schijnt overigens beter te pasen.

Omgekeerd L sein zit niet op de 2200 (klopt met de periode voor de oer 2200). Ik begrijp dat dit wel op de cargo versie zit? Iemand die dat kan bevestigen? Omgekeerd L sein .: betekent dat bij vooruitrijden onder 2 witte (gele) lampen branden, en gezien vanaf de voorkant, rechtsboven ook een witte toplamp (op de plek van de rode). Achter branden gewoon de 2 rode toplichten.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (72.02 KiB) 6890 keer bekeken


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 771
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door mini rijder »

De rode cargo 2200 heeft inderdaad een omgekeerd L-sein.
De bovenste gele lamp, is aan de cabine minder fel dan deze aan de andere zijde.
Hetzelfde geldt voor de rode sluitseinen, maar daar had ik hier al iets over gelezen. Iets met lichtgeleiders, als ik me niet vergis.

Robby



jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Ja, het verschil in felheid voor tov achter is wel vervelend. Tzt eens uitzoeken of dat wat aangepast kan worden met wat zwaardere weerstandjes om de voorkant iets minder fel te maken.


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 771
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door mini rijder »

Het gekke is, dat dit alleen maar geldt voor de bovenste lampen.
Aan de voorzijde zijn alle gele lampen even fel. Aan de cabine zijn de onderste lampen even fel als die aan de voorzijde, maar de bovenste zijn minder fel.
Dit oogt een beetje raar bij geel frontsein.

Robby



jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Dat komt omdat aan beide zijden de leds voor de onderste frontseinen wel direct achter de kap zitten, alleen bij de cabine zitten de rode leds bovenop de print, en via een lange lichtgeleider, over de cabine heen, wordt het licht naar achter geleid.. Die lange lichtgeleider neemt dus een hoop licht weg. Aan de voorkant zitten de rode sluitleds ook meteen achter de kap.

Ik wil uitzoeken welke weerstand er verantwoordelijk is voor de voorste, rode leds. Daar een grotere in die het verschil met achter compenseert en klaar is kees.



jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Mmm... bovenstaande is alleen nodig als de lampen op hun laagste stand nog te fel zijn. Het verschil in felheid kun je oplossen in de decoder, immers is de verlichting verdeeld over 4 functieuitgangen, dus als je decoder per functieuitgang kan dimmen, kun je de sluitlichten aan de voorkant op 0 zetten (maximaal gedimd) en dan de sluitlichten aan de cabinekant iets harder laten branden om te compenseren voor het verlies in de lichtgeleider, zodat ze net zo fel zijn als de voorkant :)

Mijn 2200 draait inmiddels vrolijk rondjes met een D&H 12A-4 decoder, moet zeggen dat het zo op het eerste gezicht erg fijn rijd met Doehler&Haas.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Ad_M »

Misschien mierenziften van mijn kant...
Maar kwam er recentelijk achter dat er een klein foutje zit bij de biezen van de 2200 bij een foto aan de voorkant van de machiniste cabine van het Piko model
Dit werd getriggerd door de bovenstaande foto van het 1:1 model (zie bijlage foto Jowi HIER een bladzijde terug)

Nu blijkt dat Phildie hier al een oplossing voor heeft, samen met messing schildjes (klikerdieklik)
Misschien leuk voor de pimpers / puristen hier op het forum :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Raymond »

Hallo,
ik heb dit bericht ook op bnls geplaatst maar wil meer mensen bereiken die dit N-model hebben, dit is het N-spoorforum, dus zou moeten lukken lijkt mij zo :)
Zal het verwijderen van het ding C4 het rijgedrag op wissels ook verbeteren?
Op mijn baan stotteren de 2200en bijna op alle wissels (soms ook gewoon ineens stil staan), de andere loc's hebben er geen last van, ik maak gebruik van de Uhlenbrock decoder Plux 12.

P.S.
Hebben meer mensen last van dit euvel of ben ik nou de enige?
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (wielen polijsten, contactstrips strakker zetten) maar niets helpt :(
In het begin dacht ik het zal wel met inrijden te maken hebben maar ze hebben nu wel aardig wat rondjes gemaakt!!!
Het begint nu toch wel heel irritant te worden dat gestotter :x

Groet,
Raymond



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door EdwinB »

Hoi,

Ook maar even hier mijn antwoord. Ik heb de 2200 en laten voorzien van een Zimo plux decoder, juist vanwege het feit dat hier in dit draadje al wat bedenkingen waren tegen een Uhlenbrock er in. Die van mij rijdt geweldig stil en soepel.
Heb hem laten voorzien van de decoder toen ik hem kocht bij ANW Modeltreinen Medemblik , kreeg er keurig nog een CV rapport bij , die zet ik hieronder. Ik durf hem niet open te maken maar Zimo stelt altijd dat condensatoren verwijderd moeten zijn. Ik neem dus aan dat ANW dat heeft gedaan. Even een belletje naar Medemblik en je weet het of daar een Zimo bestellen en inpluggen en je weet het ook.
Dit is oplosbaar lijkt mij.

Suc6.

ZIMO instellingen motoraansturing:
cv2=15
cv3=3
cv4=3
cv5=150
cv9=85
cv56=33
cv121=11
cv127=11
cv146=60


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Raymond »

Bedankt Edwin voor je antwoord!
Ik wil nog even afwachten wat anderen ervan zeggen, ik ga niet gelijk een zimo kopen want dan zit ik met de Uhlenbrock in mijn maag :)
Ik wil dus graag weten als je de c4 eruit haalt of dat dan ook werkt met een Uhlenbrock en dattie dan beter rijd en niet meer stottert.

Groet,
Raymond



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door sjoef »

EdwinB schreef:


ZIMO instellingen motoraansturing:
cv2=15
cv3=3
cv4=3
cv5=150
cv9=85
cv56=33
cv121=11
cv127=11
cv146=60
Het is volgens mij al eerder aan de orde geweest, maar is het niet handig voor de minder deskundige een soort wiki bij te houden van de "beste" cv waardes per decoder en per loc? Dan hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Het hoeft overigens niet zo te zijn dat dat de meest ideale waardes zijn maar je bent dan al een aardig stuk op weg.

Jos



JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door JacZ »

Voor wat het waard is: mijn bruine 2200 loopt soepel met de Uhlenbrock Plux12. Erin geprikt en verder niets aan gedaan (behalve enkele CV waardes voor max. snelheid en lichtsterkte), c4 niet verwijderd.

Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Krab »

Hoi Raymond ,
hier rijd hij met een Zimo decoder op aanraden van Rob Bisschop en dat is geen slechte keus geweest .
De C4 is verwijderd en de lok rijd redelijk tot super maar helaas niet zo goed als de rode uitvoering .


Mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Nighthawk »

Bentink in Apeldoorn

heeft er eentje staan voor 169 euro
digitaal voorbereid
gaat nog wel 25% korting vanaf

ben er net nog geweest en stond er nog
ik vind hem zelf niet al te mooi

hij heeft ook nog 3x startrain te koop ook met 25%korting er nog op
en een Locon en een husa ook op beide 25% korting

al zijn aanwezige n Spoor treinen gaan eruit met 25% korting

Vr. Gr. Fred


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Ad_M »

Wil niet stoken in een goed huwelijk Fred ;)
Maar die 25% korting is wat mij betreft een wassen neus...
Kijk maar eens bij H@ns: http://www.n-spoorstore.nl/diesellocs/p ... 2297-bruin
124,95 :lol:
Ben en blijft een kaaskop :twisted: (ok, technisch puntje..., H@ns heeft hen niet meer? Principe blijft)

2x een hamburger verdiend voor Geordie 8-)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Nighthawk »

nee hoor je mag stoken lol
het kan wezen dat ik de prijs verkeerd heb gezien
want dat is wel een heel groot verschil kwa prijs

Vr. Gr. Fred



Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Nighthawk »

ik heb het eens even nagevraagd
en ik had het verkeerd gezien

die Piko NS 2287 NS III digitaal voorbereid
kost 140 euro - 25% = 105 euro

http://www.bentinkmodelspoor.nl/diesell ... 04408.html

Vr. Gr. Fred



thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door thevandijks »

Raymond schreef:Hallo,
ik heb dit bericht ook op bnls geplaatst maar wil meer mensen bereiken die dit N-model hebben, dit is het N-spoorforum, dus zou moeten lukken lijkt mij zo :)
Zal het verwijderen van het ding C4 het rijgedrag op wissels ook verbeteren?
Op mijn baan stotteren de 2200en bijna op alle wissels (soms ook gewoon ineens stil staan), de andere loc's hebben er geen last van, ik maak gebruik van de Uhlenbrock decoder Plux 12.

P.S.
Hebben meer mensen last van dit euvel of ben ik nou de enige?
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (wielen polijsten, contactstrips strakker zetten) maar niets helpt :(
In het begin dacht ik het zal wel met inrijden te maken hebben maar ze hebben nu wel aardig wat rondjes gemaakt!!!
Het begint nu toch wel heel irritant te worden dat gestotter :x

Groet,
Raymond
Mijn 2200 is ook een klein drama, schoonmaken en polijsten helpt niet. Daar in tegen de hondenkoppen doen het prima!
Is wel jammer, is best een mooi model die ik graag op de baan laat rijden!

Groet Hans



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door EdwinB »

Even een zijsprong in dit topic voor de 2200 gebruikers wiens lok slecht rijdt....hebben jullie al eens ATF op je baan gebruikt? Wellicht helpt dat ...bij mij zeker. Wonderbaarlijk zelfs.
Lees dit draadje van de buren eens goed door en als je het gaat gebruiken dan wel zeeeeeeeeer spaarzaam ( 2cm klein veegje met wattenstaaf op de rails echt meer niet en goed laten inrijden.)

ATF op de rails


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Raymond »

Hallo Edwin,
Ja ik gebruik ook ATF (super spul), bij alle andere loc's werkt het heel goed alleen bij de 2200en niet die blijven stroteren :roll:

@Hans,
Mijn Hondekoppen van Piko rijden ook heel mooi hier!!!
Vind het echt jammer dat 2200en slecht rijden, het is idd een heel mooi model!
Ik hoop dat ik het toch voor elkaar krijg om ze mooi te laten rijden :)

Groet,
Raymond



Ipio
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Ipio »

Heb in mijn Mat'54 en DE 2200 ook de Zimo decoders MX623P12 zitten.
Ze rijden verder fantastisch maar ik heb de CV instellingen die EdwinB in zijn De 2200 heeft staan,
ook in die van mij gezet en die rijdt zelf nu nog mooier.(Hoewel C4 heb ik er nog niet eens uit gehaald)

En wat Sjoef voorstelde wat betreft de CV instellingen, "(is het niet handig voor de minder deskundige een soort wiki bij te houden
van de "beste" cv waardes per decoder en per loc? Dan hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden.
Het hoeft overigens niet zo te zijn dat dat de meest ideale waardes zijn maar je bent dan al een aardig stuk op weg)".


Met vriendelijke groet,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Plaats reactie