Kato Orient Express set, twee vragen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Kato Orient Express set, twee vragen

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Afgelopen zondag is er een set van 15 (!) rijtuigen aan mijn handen blijven kleven bij de stand van Hans. Het gaat om deze:
http://www.1zu160.net/test/kato-orient-express-1988.php

Officieel is het een model van de trein die in 1988 van Parijs naar Hong Kong is gereden en daarna nog naar Japan is verscheept. Allereerst de loftrompet: Wat een verschrikkelijk mooie set. Alleen al omdat de originele rijtuigen van zichzelf al kunstwerken zijn en Kato is er goed in geslaagd dit in miniatuur om te zetten. De boel is voorbereid op binnenverlichting. Bij een restauratiewagen worden de lampjes op de eettafel al verlicht. De stroomafnemers zitten er ook al in. Zo merkte ik dat de rijtuigen verbinding maken over een geïsoleerde raillas. En toch rijdt het allemaal zeer licht. 15 rijtuigen met stroomafname laat zich makkelijk door een enkele lok door de krapste bogen trekken. Ik heb nog geen hellingen dus dat heb ik nog niet getest. Een minpuntje is het feit dat er Japanse draaistellen onder schijnen te zitten. Dit zal iets te maken hebben met dat die trein daar ook rond heeft gereden. De witte vlekjes op de draaistellen komen me in ieder geval wat vreemd voor, maar daar moet ik dan wellicht maar niet op letten.

Een ander minpuntje is dat ze geen KKK-mechaniek hebben. Juist bij rijtuigen met vouwbalgen geeft een echte kortkoppeling wel een sterk effect. Met de gewone standaard-haken is de afstand tussen de rijtuigen toch vrij kort. Zo op het oog geschat 1 a 2 mm. En dat brengt me bij mijn eerste vraag. Ik twijfel of ik er hier 30 KKK-mechaniekjes tegenaan moet gooien. Dat kost natuurlijk het een en ander en het is een K-klus. Misschien volstaat het om de standaard koppelingen door de Fleischmann 9540 te vervangen, maar komt hij dan nog wel door de krapste bogen heen? Heeft iemand hier ervaring mee?

De andere vraag betreft de tractie. De Parijs - Hong Kong Oriënt Express is in 1988 getrokken door een blauwe E10 en die wordt als lok voorgesteld. Ik associeer dit soort treinen zelf meer met stoomlocs, maar ja welke? Op internet is veel over de CIWLT te vinden, maar weinig over de locs omdat ze die zelf niet hadden. Hans suggereerde een blauwe gestroomlijnde 01, maar die associeer ik eerder met ook gestroomlijnde rijtuigen. Heeft iemand suggesties? Op andere draadjes vind ik al de suggesties voor de 01 03 en 18. Werd er voor de oorlog ook al elektrisch of met diesel gereden met deze trein? Het mogen er gerust meerdere zijn, want waarschijnlijk ga ik de boel wel opsplitsen in 8 + 7 of 3 x 5. (Ik heb nu een stukje op mijn baan waar de volledige trein 30 cm lang volledig recht rijdt....)


Mvg, Albert



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Kato Orient Express set, twee vragen

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Albert,

Die "witte vlekjes" op de draaistellen zijn correct, ik zag ze bij dit materieel al begin jaren 90 op de Arlberg- en Brennerbahn.
Even snel gezocht en een YT-filmpje gevonden, waarop je dit duidelijk kunt zien: https://www.youtube.com/watch?v=3S17kt3zTFI

Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met het controleren op haarscheurtjes in de draaistellen.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Kato Orient Express set, twee vragen

Bericht door dentheo »

En hier in Roosendaal met een 1700 !!!

http://lijn-12.be/album-10-11-04.php



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato Orient Express set, twee vragen

Bericht door martindomburg »

Bij mij rijdt de set met een BR01 van Minitrix. Maar in 1988 kon bijna alles voor de stam hoor.

Grz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Kato Orient Express set, twee vragen

Bericht door Appie173 »

Wat een makkelijke set. Bijna alle Europese landen en alle tijdperken kunnen. Heu, alleen typische goederenlocs misschien vermijden, maar verder.....



Loek
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 sep 2012 20:41
Locatie: Huizen

Re: Kato Orient Express set, twee vragen

Bericht door Loek »

Volgens mij is daar al eerder vraag naar geweest : http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=7190


Plaats reactie