Alle NS Sprinters

Bisschop Modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Alle NS Sprinters

Bericht door bisschop »

Hallo,

Hierbij een overzicht van alle NS Sprinters die wij maken.

De SGM
Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) (officieel ook wel aangeduid als Plan Y of Elektrisch Materieel '74) van de Nederlandse Spoorwegen is het eerste Nederlandse spoorwegmaterieel dat specifiek is ontwikkeld voor stadsgewestelijk vervoer. De officiële bijnaam van het materieel was Sprinter, een term die later bij de NS ook werd gebruikt voor de Sprinter Lighttrain en uiteindelijk het begrip stoptrein heeft vervangen bron wikipedia

Van deze sprinter hebben wij 4 uitvoeringen
De SGM 1 in het geel met reclame banen.
Afbeelding
Inzetbaar vanaf 1978 tot 1997
Artikelnummer: 01.2028.2
De SGM 1 Spitspendel.
Afbeelding
inzetbaar vanaf 1997 tot 2008
Artikelnummer : 01.2022.2
De SGM 1 AD reclame.
Afbeelding
Inzetbaar vanaf 1994 tot 1997
Artikelnummer : 01.2022.AD
De SGM 2 Sprinter 3tje
Helaas geen foto.
Inzetbaar vanaf 1983 tot 2005.
Artikelnummer : 02.2885.3

De gemoderniseerde sprinter ook wel Vlaflip genoemd.
De SGMm 2
Afbeelding
Inzetbaar vanaf 2008 tot heden.
Artikelnummer : 02.2138.2
De SGMm 3
Afbeelding
Inzetbaar vanaf 2005 tot heden.
Artikelnummer : 03.2985.3

De prijzen voor deze sprinters zijn :
2 tjes analoog € 325,00 digitaal € 375,00
3 tjes analoog € 359,00 digitaal € 409,00

De Sprinter Lighttrain (SLT) is een type elektrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland

Reden van aanschaf
De stellen zijn aangeschaft ter vervanging van een groot deel van het uit de jaren zestig en zeventig stammende Mat '64.
De eerste 35 nieuwe treinstellen werden in 2005 bij het consortium van Siemens en Bombardier Transportation besteld. Deze bestelling bestond uit 18 vierdelige (2401-2418) en 17 zesdelige (2601-2617) treinstellen. Op 24 januari 2008 arriveerde het eerste, vierdelige, treinstel 2402 in Nederland. Het tweede treinstel, bestaande uit zes delen, kwam op 18 februari onder materieelnummer 2602 naar Nederland, om vervolgens testritten te gaan maken. Bron wikipedia

De SLT Sprinter Lighttrain.
Afbeelding
Inzetbaar vanaf 2009 tot heden.
Artikelnummer : NS SLT 4.01
prijs is € 425,00 en is voorzien van plux 12 decoder stekker.

De NS Flirt is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen zijn gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en gebaseerd op het Flirt 3-platform van dit bedrijf. De treinen zijn in eerste instantie bedoeld om het materieeltekort op te vangen en de groei van het reizigersaantal op het hoofdrailnet.

De Flirt (acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) wordt gekenmerkt door licht en ruimte in het interieur. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een lage vloer. De lage vloer in combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt het treinstel gemakkelijker toegankelijk voor personen met een fysieke beperking. Door het lage gewicht van het treinstel in combinatie met een hoog aanzetkoppel is het uitermate geschikt voor treindiensten met veel stops en korte haltetijden. De stellen worden bij NS dan ook ingezet als Sprinter. bron wikipedia

De Flirt 3
Afbeelding
Inzetbaar vanaf 2016 tot heden
Artikelnummer : NS Flirt 3.03
Prijs is € 437,50 en is voorzien van plux 12 decoder stekker.

Mochten er nog vragen zijn vraag ze gerust hier onder.
Voor bestelleningen de PB functie van het forum of stuur een mail.

Met vriendelijke groet,
Rob Bisschop
Laatst gewijzigd door bisschop op 29 dec 2020 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Bouwt modeltreinen van de NS

Stefan de Groot
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2018 14:20

Re: Alle NS Sprinters

Bericht door Stefan de Groot »

Hallo Rob, via een speurtocht op het internet kwam ik een artikel over jou tegen.
Op het moment ben ik bezig met het samenstellen van een tentoonstelling voor het Zandvoorts Museum.
De tentoonstelling heet: 'We Gaan Naar Zandvoort!' en gaat over de reis van Amsterdam naar Zandvoort met de tram vroeger en de trein nu.
In de tentoonstelling heb ik een vitrine met modellen van de Blauwe Tram. Daarnaast ben ik nog op zoek naar modellen van de Sprinters die op Zandvoort rijden.
De SGMm 1 Vlaflip en de SLT.
Zou je me daar bij kunnen helpen?
Ik hoor het graag van je.
Met vriendelijke groet,
Stefan de Groot

De tentoonstelling loopt van 16 november 2018 t/m 10 maart 2019.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Alle NS Sprinters

Bericht door Zap75 »

Goedendag. Verkoopt u deze modellen nog?



Jeroen86
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2020 15:14

Re: Alle NS Sprinters

Bericht door Jeroen86 »

Hey Rob,

Alle sprinters zien er erg gaaf uit en leuk al die versie van de sgm. Heb je ook al eens er overnagedacht om de strandsprinter te maken die tussen haarlem en zandvoort reed?

Mvg, jeroen


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Alle NS Sprinters

Bericht door sik234 »

goedendag kunt u mij een prive breicht sturen het lukt niet om dat naar u te doen geeft steets een eror

mvg ruud


Plaats reactie