Even (her)introduceren...

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Even (her)introduceren...

Bericht door 3dbuildr »

De meesten van jullie zullen me al van mijn bijdragen op dit forum kennen. Toch even een stukje terug in de tijd: in Oktober 2010 heb ik me voor het eerst aan een 3D print van een DG op schaal N gewaagd. Een donor onderstel, een geprinte kap (een 3D model in CoCreator gemaakt) styreen platformpjes en gesoldeerde hekjes. Hoewel ik er nog niet 100% tevreden mee was vond ik het voor een eerste model helemaal niet slecht...
Ik heb vroeger vooral veel plastic modelbouwdozen gemaakt maar met 3Den had ik me op ongebaande paden gewaagd. Mijn eerste 3D model was dan ook vooral bedoeld als vingeroefening om te leren 3D-printen, fijnsolderen, airbrushen en ga zo maar door...

Daarna ben ik op zoek gegaan naar een volgende 3D project. Enthousiast geworden door een boek over de 2400 van de NS (zoveel verschillende kleuren en uitvoeringen!) heb ik de verschillende draden op het internet doorzocht. Ik heb relatief weinig topix gevonden van hobbyisten die daarmee bezig zijn, wel verwijzingen naar oude series van kleinseriefabrikanten en ook veel wensen van hobbyisten voor een model van een 2400 op schaal N. Daarmee werd mijn volgende project een feit.

In april 2011 heeft Shapeways een nieuw 3D print materiaal met veel betere detaillering uitgebracht: "Frosted Ultra Detail” een UV Curable Acrylic Plastic.
FUD is een prima materiaal voor kleine hoog gedetailleerde modellen zoals in schaal N. Het materiaal is relatief sterk, wanden kunnen 0,3mm dik worden gemaakt, het is enigszins flexibel en kan temperaturen aan tot 80 graden celsius.

Vandaar ging het 3Den eigenlijk in sneltreinvaart verder. Al mijn oude modellen en mijn nieuwe modellen zijn nu in FUD beschikbaar gemaakt in mijn NSinN shapeways shop:

https://www.shapeways.com/shops/nsinn
logo.jpg
logo.jpg (87.12 KiB) 5550 keer bekeken
Bij het (af)bouwen van mijn modellen maak ik graag gebruik van metalen details en donorchassis: metalen buffers, messingdraad, koperdraad, ge-etst gaas, SMD Leds, enz. met als uiteindelijk doel een rijdend, functioneel (digitaal) model te krijgen.

Ik heb nu al een behoorlijk rijtje 3D modellen van de NS in mijn webshop staan en ik heb er toch behoorlijk wat lol aan om dat zo goed mogelijk te krijgen. Mijn hersens draaien altijd door op zoek naar goede ideeën. Als je (kleine) aanpassingen van bestaande modellen wilt hebben, of je hebt een idee voor een nieuw model, stuur dan even een email, dan zie ik wat ik voor je kan doen.

Ik ben daarom blij dat ik van Hans de gelegenheid krijg om hier op het N-Spoorforum in de club van “kleinseriefabrikanten” al mijn modellen te laten zien.

Met vriendelijke groet,

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie