3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor


Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Rick »

En ik maar met de kwast prutsen. Bij de Sik heb ik ook niks afgeplakt, dat werd mij te priegelig.

@Fred: nog bedankt voor de transfers en buffers, ik ben nog bezig met alles aanbrengen.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Die phildie rommel laat zich niet kwasten... net trouwens tegen beter weten in nogmaals geprobeerd, eerst de railingen even in de motip gezet en laten drogen (omdat die phildie primer zo raar deed), en daarna wat phildie geel gemengd met thinner van de verfwinkel (dus geen gewone thinner maar echt speciaal voor verf zoals deze, goedgekeurd door meneer Kuipers zelf) tot een melk-achtige vloeistof. Spul in de airbrush, en even testspuiten... wtf? Er komt geen verf uit, maar in een mum van tijd zweefde de ruimte vol met een soort stofjes/vezels... de verf wordt een soort zwevend engelenhaar/draden als het uit de airbrush komt... als ik op een oppervlak spuit, vormt zich echt een soort spinnenweb, maar geen dekkende verf... echt, het is dat ik er naar zit te kijken maar als iemand me dit zou vertellen zou ik hem voor gek verklaren... maar nu weet ik het zeker, phildie -> vuilnisbak.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door robert »

hoi johan,

zou niet weten wat er verkeerd gaat bij jouw. Ik zweer bij phildie verf. Vind het top spul, droogt snel, hard/stevig, in een avond tijd kan je een loc spuiten met 2 a 3 kleuren. Is de vorst er over gegaan? Ben wel benieuwd wat Marinus hier van zou vinden. Heb je al eens contact opgenomen met phildie?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

De verf staat binnen, op kamertemp. Is ook niet oud, 2 jaar. Had een paar maanden terug ook al problemen met de gele verf omdat die bij het mengen met de phildie verdunner, ging schiften, heel vreemd allemaal. Daarover contact gehad met kuiper, foto's etc gestuurd, dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk kon ik het met speciale thinner vd verfhobby winkel, goed verdunnen.

Ondanks dat kan ik het spul ook niet mooi strak spuiten, het wordt altijd lelijk en korrelig, vloeit niet mooi uit... ik heb er echt alleen maar problemen mee, het is echt nog nooit goed gegaan. De grijze gaat wel iets beter maar niet van harte.

Als ik simpele humbrol of revell etc gebruik, beetje op gevoel verdunnen, dan gaat het airbrushen allemaal probleemloos en vanzelf... dan kan ik haast niets fout doen.

Wat is er zo anders aan phildie ivm de normale hobby acryls en enamels?
Ik vraag me af of die kleinspoor verf ook zo anders is?


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door sik234 »

ik ben ook benieuw naar de verf van klein spoor sta om het punt het te kopen en er mee te airbruchen

mvg ruud



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door robert »

hoi,

Phildie is cellulose lak. Kleinspoor heb ik dus meer moeite mee. Droogt mooi strak op, goede kleuren maar het hecht bij mij niet goed. Hoe schoon mijn ondergrond ook is. Er is een draadje op beneluxspoor "een lans voor kleinspoor verf" . Ik kan er dus niet mee omgaan. Jammer dat je (Johan) zulke slechte ervaringen hebt met phildie. Linkje erbij

http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... l#msg84102


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Ja ik ken dat topic... dat kleinspoor lijkt ook een heel gedoe als je dat zo leest, niet geschikt voor de beginner. ik ga het eerst eens met vallejo model air proberen, daar zit een geel en grijs bij die naar men zegt, ook erg overeenkomt met NS geel/grijs.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door FidOo »

Ik heb mijn loks met Humbrol gespoten, het enige is dat de blanke lak van humbrol na een klein jaar ineens begon op te lossen en te plakken. Mijn vingerafdrukken bleven erin staan enzo. Uiteindelijk heb ik de lok nu weer kaal gemaakt.

Ik gebruikte:
Ondergrond: Motip primer
Kleur Lak: Humbrol met humbrol thinner verdunt
Blanke lak: Humbrol (bij 1 lok wel gebruikt, bij de andere niet)

Ik kreeg de tip om gewoon overal motip voor te gebruiken (ook in je airbrush).
Heb het nog niet geprobeerd maar bij mn spoor 1 köf ga ik dit wel doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door robert »

Hoi,

Als zijde mat afwerking gebruik ik momenteel Vallejo air, volgens mij prima spul en gebruiksklaar. uit het flesje zo de spuit in!


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Vandaag komt een pakketje met wat vallejo air geel en grijs. Eens kijken hoe dat werkt, en of dat een beetje op kleur is. Vallejo air schijnt ook weer zo zijn problemen te hebben, dat schijnt weer heel snel je airbrush te blokkeren... als dat niet werkt ga ik maar wat kleinspoor bestellen.

Maar na dit verfuitstapje maar weer even ontopic... Fred, ga je die lampekappen nog op shapeways zetten? Want dan probeer ik die liever.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Ad_M »

nspoorkees schreef:Vallejo air schijnt ook weer zo zijn problemen te hebben, dat schijnt weer heel snel je airbrush te blokkeren...
Nog noooooit last van gehad, is juist heel fijn spul, dekt goed en is super makkelijk om je luchtzwabber weer schoon te krijgen (gebruik een 0.15 opening / kopje)

Ben zeer benieuwd of de kleuren overeenkomen voor je SIK en welke nummers je hiervoor gebruikt hebt

We lezen het wel, succes

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Ik heb de Vallejo Model Air - Golden Yellow hier, en dat lijkt wel heel erg veel op de NS geel als ik het zo even snel zie :) En er zit altijd wel wat variatie in de kleur, zo is het geel van Piko ook weer anders dan die van Flm en Mtrx. In dit geval hoef ik voor de sik alleen nog maar 2 losse handrails van 10mm bij 0.2mm te spuiten... als er al kleurverschil is met de Phildie geel, gaat dat daarmee in ieder geval niet opvallen :)

Ik heb nog een reserve kapje van een minitrix 1100 liggen, eens kijken of ik daar een wat groter vlak geel kan spuiten en hoe dat er dan uit ziet.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Ad_M schreef: Nog noooooit last van gehad, is juist heel fijn spul, dekt goed en is super makkelijk om je luchtzwabber weer schoon te krijgen (gebruik een 0.15 opening / kopje)
Wauw, inderdaad zeg, wat is dit fijn spul! Spuit heel fijn en strak, heel makkelijk weer schoon te maken... super! En het ruikt ook nog eens lekker :)
Ik vergiste me alleen even in de invloed van de ondergrond, ik gebruikte een lichtgrijze alabastine spuitplamuur als primer, en voor geel moet je dus echt wit hebben.
De Phildie geel kun je trouwens gewoon in 1x dekkend over donkergrijs spuiten... :shock:

De golden yellow was uit het flesje iets te dik om te spuiten, misschien niet goed genoeg geschud. Klein beetje vallejo thinner er bij en toen ging het prima.

De medium yellow werd door het grijze primer olijfachtig groen, de golden yellow dekte beter op grijs, maar is gewoon te licht qua tint. Een laagje medium yellow over de golden yellow komt heel erg in de buurt van NS geel, maar ik ga ook nog een keer proberen met een echte witte grondlaag. Heb ook nog Yellow ochre bijbesteld, om te kijken wat dat doet.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

De lampen geschikt voor 0402 SMD LEDs zijn binnen, ik heb ze ook al snel proefgepast en de LEDs passen perfect!

Afbeelding

Op millimeterpapier om een beter idee van de "grootte" te krijgen,

Afbeelding

Ik maak ook een niet-LED setje voor diegenen die wel lantaarns op hun SIK willen maar er geen LEDs in willen zetten.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Te gek Fred :D laat maar weten wanneer eea te bestellen is bij de sjeepwees!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Thx! Eerst zelf zeker weten dat de boel werkt en daarna pas op Shapeways... De lantaarns zwart gespoten en met een sateprikker de binnenkant zilverkleurig geverfd. Een bedraadde gele 0402 SMD LED van achteren in de lantaarn geplaatst en van voren met wat blanke lak gefixeerd..

Nu kijken hoe het smoelt:

Afbeelding

:idea: :D

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Dat ziet er heel fraai uit! alsof er een kaarsje in brand :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

En dan is de foto ook nog eens een vergroting vd werkelijkheid, in het klein is het nog overtuigender :)

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Nu ook 1 van de kleine lantaarns uitgerust met een 0402 SMD LED!

Afbeelding

Helemaal tevreden, nu kunnen ze op Shapeways! http://shpws.me/NHdA

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Wat is nou beter? Frosted ultra, of frosted extreme?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Volgens Shapeways:

"With 29 micron layers, Frosted Ultra Detail offers very high detail and is ideal for miniatures and figurines which will be finished and painted. With 16 micron layers, Frosted Extreme Detail offers the highest detail of any of the materials we offer and can be used for the most detailed miniatures, and models like molds and mold masters where very smooth surface finish is critical."

Volgens SW is FXD door zijn kleinere laagdikte dus gladder en laat het meer detail zien dan FUD (beide zijn van hetzelfde basismateriaal). Door die kleinere laagdikte duurt het printen langer en is een FXD print dus ook duurder. De kernvraag is, zie jij het verschil en wil je de extra prijs die SW ervoor vraagt betalen?

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Ad_M »

3dbuildr schreef:De kernvraag is, zie jij het verschil en wil je de extra prijs die SW ervoor vraagt betalen?
Fred
Ja, vooral in rustige tijden zie je echt het verschil bij sjeepwais tussen FUD en FXD, en is het zelfs waard dan (en met mijn mierenzift instelling ben ik er blij mee)
Ben het alleen niet eens met de minimale maatvoering die men door "onze" strot heen stampt daar

Er is in mijn opinie maar een bedrijf beter qua kwaliteit qua materiaal, maatvoering en fijnere print densiteit

Maar om zeer fijne schaal dingen te printen helaas te duur voor mijn beurs en aan te bieden aan derden
Vind wel de techniek qua verfijning ineens erg langzaam gaan de laatste jaren, staat een beetje stil in mijn beleving
Maar ben heel blij / dankbaar met wat je hier aanbied Fred!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

3dbuildr schreef:De kernvraag is [...] wil je de extra prijs die SW ervoor vraagt betalen?
Tja voor die 20 cent meerprijs... laat ik het dan maar doen ;)

*Thank you! Your order has been placed and a receipt will be emailed to you shortly* :D


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Pjotr »

De meerprijs is wel wat hoger dan 20 cent. Mijn laatste bestelling in FXD (NS1100 botsneus) heb ik overigens laten reprinten. De kwaliteit van de reprint was overigens ook niet helemaal wat ik ervan verwachtte, maar in de bijgesloten brief gaven ze aan dat een hogere kwaliteit niet mogelijk was. Als ik de eerder FXD geprinte Sik van Fred er naast houd, dan zie ik wel degelijk verschil. Dit model is gewoon heel mooi geprint.

Van verdere discussie met ShapeWays heb ik maar van afgezien, omdat ik de slecht geprinte delen wel kan bijwerken. Volgende laat ik wel weer in FUD printen. Of in een rustige tijd.

Dat de Shapeways kwaliteit lager ligt in drukke tijden kan derhalve ik wel onderschrijven.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Het is zelfs minder dan 20 cent... :D
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (38.49 KiB) 6613 keer bekeken


Plaats reactie