Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Domburg Train Support
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door martindomburg »

Zoals sommigen weten hou ik op mijn website en op FaceBook een blog met items die mijn boeien en interesseren. Mijn laatste blog was er een die binnen een uur al veel losmaakte en van een aantal hier kreeg ik de vraag deze hier te posten. Dus bij deze mijn laatste blogje:

P.s.: Als het wenselijk is wil ik de andere blogjes ook wel hier posten.

Vele sporen leiden naar Rome

Mooi bruggetje naar de komende feestdagen? Nou ja misschien, maar met deze feestdagen op de loer en de realisatie dat de vorige blog alweer even geleden is heb ik toch wel weer een topic waar ik mijn gedachten niet over kan uitzetten. Een heet hangijzer dat in deze periode net zo trending is als pepernoten en lekker eten: Het recht tot het hebben van vrijheid van meningsuiting.


Ja sorry, ik wil daar natuurlijk ook weer wat over kwijt, ik weet het. Ook in onze mooie treinenwereldje hebben we er het hele jaar flink mee te maken. Ik schreef ooit al eens over de betweters en dat verhaal heeft wel wat losgemaakt. Ook mijn andere blogs werden toch door sommigen van de lezers als onprettig ervaren. Nou niet direct maar hun reacties op de topics spraken meer dan ze zeiden. Het is een feit dat wij modelspoorders allemaal weten wat we willen en daarbij accepteren we niet altijd wat een ander vindt of zegt. Daar winden anderen zich vervolgens mateloos over op en ik zal een leugenaar zijn als ik ook niet af en toe mijzelf daar schuldig aan maak.

Het is nu eenmaal een feit dat niet iedereen in deze wereld mij heel leuk, lief en aardig vindt. Sterker nog ik heb wel eens een verwensing gehad. Ook zijn er mensen die zich openlijk verzetten tegen mijn ideeën en visie. Nu kan ik mij daar niet zo druk om maken omdat deze verwensingen niet vanuit mijn klanten komen. En dat men zich niet kan vinden in mijn visie of ideeën omdat het in hun ogen niet waar is of omdat het hun omzet schaadt zal mij werkelijk een worst wezen. Ik ben wie ik ben en ik zeg wat ik wil zeggen, dat is mijn vrijheid tot het hebben van een eigen mening.

Waar ik mij over blijf verbazen is dat men op social media en op fora’s elkaar soms zo ontzettend dwars kunnen zitten. En als je denkt dat het enkel een ding is uit onze wereld, je zou eens op een gemiddeld motorforum moeten kijken. Mannen…… het testosteron knalt er soms vanaf. Maar nogmaals ik ben geen haar beter want als er weer eens iemand tegen mijn ingaat met gestrekt been wil ik die er ook afhakken. Want ojee als je eerlijk bent, maar als je meepraat ben je weer een eikel.

Maar wat mij wel verbaast is dat niemand in zo’n discussie eens naar de andere kant kijkt. Zo lees ik wel eens iemand een reactie geven op een andere moelspoorbaan met teksten als “lijkt wel een racebaan” of “zit verstappen erin” en ook “scenery is niet je sterkste kant”. Vervolgens gaan daar de andere reageerders kant vol gestrekt been erin en zo wordt een eerlijke en oprechte opmerking gebombardeerd tot een negatief item. Maar draai het nu eens om, iemand post een filmpje en vraagt dus om een reactie. Als iemand dan een reactie geeft die eerlijk is in zijn ogen, is die persoon dan een boeman, of een botte …? Ik ontmoet die botte personen vaak omdat ze ook tot mijn cliënteel behoren en dan zie je de persoon achter de tekst. Geloof mij maar het zijn vaak gewoon aardige mensen. Men vergeet heel vaak dat context een onderdeel is van een tekst
Het is heel normaal dat je een baan van een ander niet mooi vindt, anders zou je eigen modelbaan een draak zijn. Je doet het altijd beter als een ander, maar een ander doet het altijd beter als jij.
Laatst was Houten Digitaal, gelijk aan het begin van de beurs had ik direct een heftige discussie met iemand die mijn advies vroeg. Zijn elektrotechnische theorie klopte niet en daar wees ik hem op. De beste man wilde niets van mijn correctie weten en nu kon ik twee dingen doen: ik ging met hem mee en laat hem in zijn waan, of ik probeerde hem te overtuigen van zijn foute gedachtegang. Ik koos voor het laatste, op een gegeven moment wilde ik Wikipedia erbij pakken om de man te laten zien wat ik bedoel maar toen ik dat wilde doen liep hij al vloekend en verwensend weg. Hij vond mij vast een grote lul, het enige wat ik wilde doen was hem helpen….

Ik heb ook vaak genoeg puristen bij me gehad die klaagden over het realisme op mijn modelbaan. Een NS Koploper naast een BR01 met Oriënt Express en een NS1200 met VAM-wagens door een Duits-Zwitsers landschap. Ik zou een nekschot moeten krijgen!!!!! (Is me ook wel eens letterlijk verteld)
Waarom? Omdat ik mijn hobby anders beleef als jij? Mij boeit een specifiek tijdperk, land of organisatie niet echt. Ik rijd wat ik mooi vind en hoe ik dat mooi vind. Een elektrisch treinstel zonder bovenleiding? Man je zou opgepakt moeten worden!!! Hoe durf je
Dat brengt mij op het mes van het stukje over dat snelle treintje, want daar snijdt hij ook aan twee kanten. Ik schreef verbazend te zijn dat men de context van die boeman niet begreep, zijn eerlijkheid en oprechte opmerking terwijl wij daar juist allemaal om smeken. Waarom reageerde die boeman? Hij had de keuze, kon het ook gewoon niet doen natuurlijk. Maar daar hebben wij dus weer precies dat zere plekje te pakken. Men móét reageren, en eerlijkheidshalve daar vraagt de poster van het bericht toch ook om?

Nú wil ik dit niet recht praten, want soms gaat het ook echt veel te ver. Maar als persoon die sterk geloofd in zijn visie, iemand met een grote bek en iemand die altijd vooraan staat te schreeuwen mag ik dit best zeggen. Om de simpele reden dat mij altijd is geleerd dat respect hebben voor een ander uiteindelijk meer respect oplevert dan wanneer je het haantje wilt zijn. Ik word met regelmaat teruggefloten. Ook op fora en met name door mijn vrienden als ik weer eens iets doms heb geschreven of iets schrijf wat niet waar blijkt te zijn. De kracht zit hem erin je fouten toe te kunnen geven en hiervan te leren. Want iedereen maakt fouten, als je dat niet doet kan je nooit de beste worden.

Dus de moraal van deze blog zo net voor de feestdagen:
Heb elkaar eens een beetje lief mensen, we spelen immers met treintjes.
Bij iedere modelspoorbaan rijd een treintje ;)

Fijne feestdagen en alvast een goed nieuwjaar


Bron: Martin's Zijspoor


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door WilcoV »

Martin, het is meestal niet de inhoud van het cadeautje die mensen doet steigeren, maar de vorm waarin het wordt ingepakt. De mens is primair een reactionair wezen en helaas werkt dat twee keer negatief. De mens heeft de neiging om direct te zeggen wat men vind en dus ook is een eerste reactie daar vaak op geënt. De ander reageert daar dan ook weer impulsief op. De mens voelt zich namelijk snel aangevallen en vergeet dan naar de inhoud te kijken.
Ook ik betrap me daar op. Hoewel dit wel nooit volledig zal verdwijnen, probeer ik zelf, ja ik betrek het altijd om mezelf, meer ne te denken voor ik iets zeg of plaats. Ik kijk hierbij vooral naar mezelf en niet naar een ander, een ander kan ik toch niet veranderen, wel mezelf.
Ik waardeer je reactie hier zeker. Kritiek in aanleg is namelijk niet verkeerd, maar soms wordt kritiek denigrerend gebracht. Misschien moeten we ons allemaal voornemen minder te reageren op vorm enmeer op inhoud.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door martindomburg »

@ Hans,

Kan hier net als Dumpert een stempel "Topreaguursel"komen? Wilco heeft hem nu al te pakken :lol:

Mooi en inhoudelijk


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door Rene-k »

Ik kan me volledig in het verhaal van Martin vinden.
Natuurlijk heeft iedereen zijn modelbaan zoals hij/zij dat wil en dat is goed zo. We zijn tenslotte geen kuddedieren ;)
Ook zullen er altijd mensen zijn die denken dat ze alles weten en dat ze alles beter kunnen. Er zullen ook altijd mensen zijn die beter kunnen dan dat ik het kan en graag ga ik daar om raad vragen. Maar als je iets vraagt, luister dan ook naar het antwoord.
Ook ik tijdperk wat ik mooi vind. Ik lees en schrijf ook op een aantal Duitse fora maar de laatste jaren vooral op het Spassbahner Spur N mit Spass forum Waarom? Zoals de naam al zegt: het gaat daar vooral om het plezier een modelbaan cq modules te bouwen en dan samen te komen en de modules aan elkaar te koppelen en treinen te laten rijden. De ene bouwt een module in zomertijd, de ander in herfst, weer een ander heeft bergen en dan weer een vlak landschap. En het maakt allemaal niets uit zolang het maar gekoppelt kan worden. Het leukste is: bij een bijeenkomst komen de mensen uit Duitsland, Oostenrijk en Nederland zei de gek.
Trouwens......misschien een idee om hier in het forum ook te doen? Gezellig samenkomen en treinen laten rijden op modules :roll:


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door MadSeven »

WilcoV schreef:Martin, het is meestal niet de inhoud van het cadeautje die mensen doet steigeren, maar de vorm waarin het wordt ingepakt. De mens is primair een reactionair wezen en helaas werkt dat twee keer negatief. De mens heeft de neiging om direct te zeggen wat men vind en dus ook is een eerste reactie daar vaak op geënt. De ander reageert daar dan ook weer impulsief op. De mens voelt zich namelijk snel aangevallen en vergeet dan naar de inhoud te kijken.
Ook ik betrap me daar op. Hoewel dit wel nooit volledig zal verdwijnen, probeer ik zelf, ja ik betrek het altijd om mezelf, meer ne te denken voor ik iets zeg of plaats. Ik kijk hierbij vooral naar mezelf en niet naar een ander, een ander kan ik toch niet veranderen, wel mezelf.
Ik waardeer je reactie hier zeker. Kritiek in aanleg is namelijk niet verkeerd, maar soms wordt kritiek denigrerend gebracht. Misschien moeten we ons allemaal voornemen minder te reageren op vorm enmeer op inhoud.
c'est le ton qui fait la musique...

Laten we daar dan een tweede voornemen aan toevoegen; laten we wat meer letten op de vorm als we reageren, en niet alleen de inhoud....Er is een groot verschil tussen "man man man wat een k^nkerlelijke bak" en "mjah, niet helemaal mijn ding".

Ik herken Martin's opmerking aangaande andere fora overigens niet; ik ga toch echt al een tijdje mee en heb twee motoren in de garage...Just my 2 cents...


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door Hoontje »

Bericht verplaatst naar draadje van dienstverlener zelf. Is daar beter op zijn plaats. Dan in het algemene deel van dit forum.

Met groet,

Hoontje
Team Moderatoren


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door Michiel »

Ik kan Martin alleen maar bij treden. Ik heb al vele jaren het onderschrift: "Niets is verkeerd, zolang het plezeert", wat eigenlijk dezelfde lading dekt: heb plezier, en gun anderen hun plezier. Ongeacht of men tapijtrijder is, of een kamerbrede modelbaan bouwt, streng tijdperk en regio gericht of alles lekker door elkaar, verzamelaar of scratch-builder. Het maakt eigenlijk niet uit. De modelspoorhobby is erg veelzijdig, en iedereen vult het naar eigen goesting in. Ik zal steeds men mening geven: kritiek of applaus, maar steeds relativerend, en nooit opdringerig. Ik zal nooit een punt maken van m'n gelijk. Ik deel mee, en laat het dan aan de ander om uit te maken wat ie met de informatie doet.

Dus, Martin, ik sta achter je oproep, met voorbehoud voor het halen van een gelijk, want gelijk halen is geen ruzie waard, zelfs als je zwart op wit kan bewijzen dat je gelijk hebt. Maar, je hoeft daarom niet méé te praten, maar gewoon jouw idee/mening/overtuiging meedelen en klaar. Het is vrij aan de ander wat ie met deze informatie doet. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door Modelspoorbarry »

Een waar woord.
Ik zal nooit iets negatiefs over de baan van een ander zeggen. Immers, het is zijn/haar hobby en is daar gelukkig mee. Hooguit zal ik vragen waarom iets is op de baan zoals het is. De eigenaar/bouwer heeft daar een bedoeling mee. Echter, zelfs een vriendelijke vraag (althans, dat vind ik dan), kan dan soms nog verkeerd uitpakken. Communiceren is zo moeilijk, zeker met geschreven tekst, want je kunt geen non-verbale reactie zien op de vraag/opmerking.

De beste wensen voor 2018

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door Heiko »

Vaak is er onbegrip tussen de ervaren hobbyist en iemand die net begint en dat is natuurlijk jammer.

Weet je wat nou het mooie van deze hobby is? Dat iedereen de hobby anders invult. Dus eigenlijk kan je het niet echt goed of fout doen. Laten we daar even bij stilstaan voordat we een opmerking plaatsen onder een foto of video.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door spoor65 »

Mooi verwoord Martin,
En kan eigenlijk niets anders dan mij aansluiten bij mijn voorgangers voor wat betreft de antwoorden.

Zoals er dus eigenlijk ook in mijn onderschrift staat.

"Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken"

En ja, zeker een goed idee om jouw blogs ook hier te plaatsen.

Al vind ik persoonlijk het dan wel jammer dat de blog naar jouw "Domburg train support" draadje is verplaatst.
Had van mij in Algemeen mogen blijven staan, aangezien dit geen verkooppraat is, maar welgemeende overdenkingen voor onze hobby in het algemeen.

Denk dan ook dat deze blog en eventueel nog te plaatsen blogs, hier wat ondersneeuwen en door velen niet gezien worden in het commerciele deel van dit forum, dat zou jammer zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door janiegein »

over alles wat in bovenstaande teksten is geschreven kan ik mij helemaal vinden zonder de behoefte te voelen wat dan ook aan toe te voegen.

laten we lief zijn voor elkaar.

fijne feestdagen en een goed spoors 2018 waarin je heeeel veel jouw eigen ideeën tot uiting kunt brengen zonder er rekening mee te houden dat een ander dat ook mooi moet vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Martin's Zijspoor Blog: Vele sporen leiden naar Rome

Bericht door martindomburg »

Dank jullie voor jullie antwoorden en reacties!!!

@Freddy, dat is aan de moderatie. Ik wil de andere blogs eventueel best wel plaatsen hoor.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie