Gelanceerd: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Domburg Train Support

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door Debvd »

martindomburg schreef:Ik denk dat je idee nog niet zo gek is Joost.

Heb zelf geen draaischijf maar als iemand dat eens zou willen testen hoor ik het graag!
Ga binnenkort test stuk opzetten met testen van de draaischijf in Koploper...dus kan je keerlus erin meenemen :-)

Groetjes Bjorn



jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door jerrytrein »

Ik lees dit en heb dus ook een oude draaischijf van fleischmann
en de brug krijgt steeds weer geen spanning
Ik wil dus eigenlijk de verbindings plaatjes al weg halen
maarmet keren heb je dus als je de ori draaden gebruikt sluiting
Want en de toegangs enloods sporen moeten dan aangesloten zijn
Als dit werkt ben ikgeinteresseerd


Gebruikersavatar

Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door Stoom »

Volgens Roco/Fleischmann uit het boekje modellbahn digital heb je een keerlusmodule nodig, als voorbeeld wordt de Lenz LK200 gegeven. Kan ook met de Digikeijs DR 410 of Rosoft xTreme.
Het weghalen van onderdelen is niet nodig.
Vandaar mijn vraag over de Keerlus oplossing.
De DTS keerlus leek mij wel wat....

Gaat om digitaal rijden en een draaischijf 9152.


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

In theorie denk ik dat Joost gelijk heeft. Je maakt van de brug S2, het aanrijdspoor S1 en alle opstelsporen S3. Let wel dat je het deel voor de loods S3 maakt en het deel in de loods een andere melder geeft.

Misschien zou je de verschillende S3 secties met relais moeten schakelen via iTrain om te voorkomen dat er meerdere tegelijk worden geactiveerd. Maar dit is een theorie.
Doorgaans zou een brug alleen via kortsluitdetectie gepoold kunnen worden namelijk.

Maar ik mis de info of er een dcc controller aan de draaischijf hangt?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door Stoom »

Hoi Martin,
Er hangt verder niets aan de draaischijf.
Zie foto.
Bijlagen
Keerlus.jpg
Keerlus.jpg (68.59 KiB) 6031 keer bekeken


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door FidOo »

Stoom schreef:Volgens Roco/Fleischmann uit het boekje modellbahn digital heb je een keerlusmodule nodig, als voorbeeld wordt de Lenz LK200 gegeven. Kan ook met de Digikeijs DR 410 of Rosoft xTreme.
Het weghalen van onderdelen is niet nodig.
Vandaar mijn vraag over de Keerlus oplossing.
De DTS keerlus leek mij wel wat....

Gaat om digitaal rijden en een draaischijf 9152.
Als je weet hoe het met de Rosoft kan, weet je het met deze ook. Aangezien de manier van detecteren en omschakelen exact gelijk is. (alleen gebruikt DTS een truckje om 2 secties minder nodig te hebben)

De LK200 en DR410 werken op een heel ander principe. Dat is op basis van Kortsluiting. Hier heb je geen Secties nodig. Daarom zijn deze veel eenvoudiger in gebruik bij je draaischijf.

Ergens vermoed ik dat je niet helemaal het verschil tussen deze 2 methodes begrijpt. Of niet weet welke Module, welke Methode gebruikt.

Eitherway: draaischijf zonder digitale bediening met geintegreerde omschakeling zou ik willen adviseren eerder voor de Digikeijs module gaan. Puur vanwege de eenvoud van aansluiten en naar mijn gevoel "gebrek" van inzicht in de werking van deze componenten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door Stoom »

Hoi FidOo,
Bedankt voor je antwoord.
Ben een beginner op het gebied van digitaal rijden, gebruik geen computer voor de aansturing.
Weet inderdaad het verschil niet, volgens mij is het altijd op basis van kortsluiting....
De keerlus-module die werkt op basis van stroomdetectie zorgt dat het keerlus-spoor automatisch de juiste polariteit krijgt, zonder dat er een kortsluiting ontstaat.
De genoemde Digikeijs module is niet meer te koop, ze zijn wel druk met het ontwikkelen van een nieuwe module.
Gebruik de standaard meegeleverde besturing voor de draaischijf en wil het eenvoudig en goedkoop houden. ;)
Groet,
Stoom


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

Bij nader inzien is het helemaal niet mogelijk via stroomdetectie oplossingen.

Het gaat goed als de loc s1 binnen rijd, dan worden s2 en s3 gezet. (S2 is de brug)
Maar dan gaat de brug draaien en staat die ineens 180 graden dus andersom en rijd de loc weg naar S3, die dan dus anders is gepoold als de brug. Ook s1 staat dan verkeerd gepoold, hij poolt hem pas om als de loc op s3 rijd.

Enige oplossing is kortsluitdetectie zoals de Lenz LK200

De beste manier is een controller zoals die van Littfinkski, dan heb je het goed geregeld.
Of Dinamo nemen :shock: :lol:


Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door Stoom »

Bedankt voor de oplossingen.
Ga verder kijken wat voor mij de beste oplossing is.
Voorlopig geen Dinamo... dat kost me op dit moment teveel. ;)


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door Peter »

DTC van Dinasys om de draaischijf te besturen. Werkt perfect in combinatie met DCC. Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

Het gaat niet lang meer duren,

AfbeeldingIMG_20180328_203947 by Martin Domburg, on Flickr

Vandaag heb ik de nieuwe demomodule in elkaar gezet.

De demobak heeft uiteraard de KeerPlus3 en een keerlus waarover twee locs in beide richtingen gaan pendelen. De module is zo goed als klaar nu:


Even een snel filmpje gemaakt
In het midden van de keerlus zie je de KeerPlus3 module. De rode leds moeten straks zichtbaar gaan maken hoe de keerlus secties gepoold worden. Het zijn twee kleuren leds die door de Hpp4 relaiskaart erboven worden geschakeld tussen rood/groen. Om dat zichtbaar te maken moet ik de aansturing van de ompool relais aftakken van de print en via versterkers aansluiten op de ingangen van de HPP4. Dat gaan we zaterdag fixen :) Devolpment trucje zeg maar.

De secties worden nu nog terug gemeld op een Digikeijs DR4088LN bezetmelder, totdat onze eigen S88 module gereed is.

Links zie je ook nog de ASB servo controller die aangestuurd word door een DR4018 schakeldecoder. De automatisering gebeurd met een combinatie van DR5000 en iTrain die draait op de nieuwe Raspberry Pi3b+ computer. Gemonteerd achterop een 7"touchscreen.

De twee locs pendelen heerlijk over de keerlus heen en weer in beide richtingen.
Maandag gaan de eerste serie naar een aantal testers toe en zal ik me gaan richten op het schrijven van de manual. Als dat klaar is en de testers vinden niks bijzonders gaan we de module lanceren. In eerste instantie in een kleine oplage, maar dat zal snel worden uitgebreid.

Deze demo is volgend weekend 7 & 8 april alvast te bewonderen op de Modeltreinbeurs in Gouda!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

De eerste printen zijn uitgeleverd aan de testers, na komend weekend krijgen nog een aantal testers de print toegestuurd. Voor wie alvast de print wil zien werken:

Komend weekend op de beurs in Gouda is hij live te bewonderen.

Zo ziet het aansluitschema eruit:
IMG-20180405-WA0001.jpg
IMG-20180405-WA0001.jpg (234.85 KiB) 6372 keer bekeken


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door dentheo »

Waarom de voeding niet rechtstreeks van het DCC signaal afnemen.? Zit toch al op de print .



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

velds
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2018 07:46

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door velds »

ja je had daar ook ipv van 12-16volt, 3.3 -5 volt kunnen doen met een micro sd stekker bijvoorbeeld
dan scheelt het je hoop voorschakel componenten die je nu nodig hebt voor de ic, die daarnaast ook nog eens hoop warmte afgeven


De bouw van mijn baan op het forum: baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

dentheo schreef:Waarom de voeding niet rechtstreeks van het DCC signaal afnemen.? Zit toch al op de print .
Staat er ook gewoon bij, 12-16V AC/DC of DCC. Je kan dus ook gewoon de voeding pakken van je rails. Echter ben ik daar geen voorstander van om je railbooster te gaan belasten met het vermogen van accesoires. Maar dat is een ieder zijn eigen keuze.

Elke spanning word gewoon gelijkgericht naar een stabiele 5V dc op de print zelf om de werken.
ja je had daar ook ipv van 12-16volt, 3.3 -5 volt kunnen doen met een micro sd stekker kost het je hoop omschakel componenten voor je ic die je nu gebruikt en warmte
Dat lijkt me nu niet echt een goede basis voor de gemiddelde gebruiker denk je niet. De oplossing is bedoeld om simpel te kunnen toepassen voor elk niveau van electronica kennis.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door dentheo »

martindomburg schreef:
dentheo schreef:Waarom de voeding niet rechtstreeks van het DCC signaal afnemen.? Zit toch al op de print .
Staat er ook gewoon bij, 12-16V AC/DC of DCC. Je kan dus ook gewoon de voeding pakken van je rails. Echter ben ik daar geen voorstander van om je railbooster te gaan belasten met het vermogen van accesoires. Maar dat is een ieder zijn eigen keuze.
Klopt, doe ik ook niet met wisseldecoders enzo, maar wat verbruikt uw schakeling ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

Hier op de meting maximaal 260 mA bij 16Vdc.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door FidOo »

velds schreef:ja je had daar ook ipv van 12-16volt, 3.3 -5 volt kunnen doen met een micro sd stekker bijvoorbeeld
dan scheelt het je hoop voorschakel componenten die je nu nodig hebt voor de ic, die daarnaast ook nog eens hoop warmte afgeven
Behalve dat het een paar componenten scheelt, snap ik niet waarom je dat zou doen. Over het algemeen zijn alle accessoires voor de modelbaan (verlichting, seinen, decoders) geschikt voor 12V. Zou toch onhandig zijn als je dan daarvan gaat afwijken.

Mijn baan heeft maar 1 voeding voor alles wat er onder zit, das 12vdc (6.5 ampère). De digitale spanning is puur voor de treinen en het signaal naar decoders.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door bvandewetering »

Hallo Maryin,

Ik heb een treinstel met 2 wagons (de Pendolino) en 2 treinstellen met 3 wagons. In alle gevallen hebben deze treinstellen een stroomafname in alle wagons.

Als ik jou keerlusoplossing zou willen gebruiken, moet ik dan de secties 1 en 3 met een lengte van anderhalf keer het langste treinstel (ipv. anderhalve loc-lengte) aanleggen?

Met groet,

Ben



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door FidOo »

Nee dat is niet nodig. De lengte is puur bedoeld om een zekere bezetmelding te krijgen. Belangrijk is dat er een zekere bezetmelding is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

Klopt inderdaad wat Joost zegt, de 1,5x loc is een indicatie. Een normale loc heeft een lengte van ongeveer 10 cm in N, neem je een sectie van 15 cm dan heb je gegarandeerd een detectie. Om spook gedrag door denderende bezetmelders te voorkomen reageert hij bij het inrijden van de lus pas als er een x aantal seconden bezetmelding is in dat blok. Daar word de module betrouwbaarder door. Bij de laatste sectie reageert hij wel direct op de melder.

Belangrijk ik wel dat de middelste sectie 2 langer is als je langste gedetecteerde trein. Die moet daar dus in passen voordat de loc de derde sectie inrijd. Omdat hij dan de derde en tweede sectie in 1 keer ompoolt en de eerste sectie ongewijzigd laat. Zou de achterzijde dan nog in die eerste sectie staan krijg je dan een sluiting.

In de andere richting werkt dit exact hetzelfde.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

Er zijn nog een paar KeerPlus3 modules over gebleven van de testbatch. Ze zijn door ons en de testers aan duurzaamheid en werking getest en inmiddels geschikt bevonden voor de definitieve verkoop en de nieuwe batch is ook al onderweg.

Verwachte levering tweede helft mei 2018!!!

Kan je niet wachten en wil je er graag eentje hebben? Stuur me even een email op

Info@domburgtrainsupport.nl

Zolang de voorraad strekt. Op de beurs in Houten 5 mei is de module ook al te bezichtigen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door MadSeven »

Hi DTS,

Is hij al beschikbaar? Ik zie hem niet in de shop..


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door martindomburg »

Volgend weekend in Hilversum zullen de eerste exemplaren uitgeleverd gaan worden. De handleiding zit nog in de pijplijn maar hij komt al wel deze week op de website.

Ivm toeleveringsproblemen van onderdelen zal de eerste lichting maar beperkt zijn. De rest volgt snel.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Aankondiging: DTS KeerPlus3 keerlusoplossing

Bericht door MadSeven »

Beperkt....ik heb er (nog steeds) twee nodig, zijn die er nog of zijn ze al op? :?


Plaats reactie