Ontwikkeling DTS Special Piko NS 2400

Domburg Train Support
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Ontwikkeling DTS Special Piko NS 2400

Bericht door martindomburg »

Vandaag ben ik weer een stuk opgeschoten met de ontwikkeling van de DTS Special PIKO NS 2400. De wensen zijn fysiek mogelijk gebleken. De knipperlichten zijn geen probleem en nu blijkt dat ook de digitale koppelingen mogelijk zijn.

Hiervoor moet ik de onderstellen wel wat aanpassen, maar ze passen. Ze staan wel iets schuin omhoog, de reden hiervan heb ik nog niet ontdekt maar zoals ik het nu vermoed maakt het ontkoppelen alleen maar betrouwbaarder.

Om de koppelingen en de knipperlichten aan te sturen maak ik gebruik van een ZIMO MX616 decoder welke als functiedecoder gaat functioneren. Deze past na een kleine aanpassing aan de printplaat net in de huif. Om alle draden netjes aan te sluiten heb ik een stukje van de motorbeugel weggefreesd om plek te maken voor een stukje strokenboord.

AfbeeldingIMG_20190110_171223 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190110_171228 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190110_171117 by Martin Domburg, on Flickr

Nu is het de uitdaging om de twee decoders op elkaar af te stemmen.

Bij de sound versie is het een compromis sluiten, alle functies zijn al vergeven. Daarom stuur ik de knipperlichten aan met de rangeerstand (F7) en schakel ik F8 uit en laat ik deze functie de ontkoppelaars afhankelijk van de richting schakelen.

De de versie zonder geluid word het makkelijker, daar komt een DH18A of een Uhlenbrock 73415 decoder in en laat de MX616 decoder de knipperlichten schakelen op F5 en de beide koppelaars op F6 en F7

Het is nu wachten op het arriveren van de blauwe knipperlichten en dan gaan we weer verder!!

Leuk om te weten dat de onderdelen fysiek allemaal passen, nu nog werkend maken.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ontwikkeling DTS Special Piko NS 2400

Bericht door martindomburg »

Hij is leverbaar!!!!

Wellicht zonder de digitale koppelingen, deze bleken door de ENM schacht van het model niet goed te functioneren. Dit gaan we later een keer onderzoeken of er andere wegen naar digitaal rome bestaan.

klik hier om het bericht te lezen

klik hier om de modellen te zien



Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie