ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Domburg Train Support

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

Hoi Rob

Ik begrijp ook niet waarom het niet werk.
-Is je baan spanning te hoog?
Dat weet ik niet.. kan ik niet uit de handleiding halen en weet ook niet of dat instelbaar is.

- Zijn je diodes allemaal heel?/correcte diodes?
Ja zover ik weet wel. Welke diodes gebruik jij voor deze schakeling?
Ik heb nu 5 - N4003 diodes in die schakeling zitten

-Rijd je te hard door de afremsectie?
nee.. ik rij juist niet zo snel om dus te kunnen zien of er wat gebeurd.
Maar zoals ik al probeerde te omschrijven, is dat als ik de CV waarde van CV 27 aanpas ik gek rij gedrag krijg. En dit is nog voor dat ik überhaupt in de rem sectie ben. ( als ik in mijn minitrix lokje cv 27 op 18 zet, ( default is 64) dan rijdt hij dus niet meer achter uit) <- dit gebeurt dus als de lok op een normaal stukje spoor staat dus nog niet eens in de remsectie is... en dat is zo gek.

Afbeelding

ik heb mijn minitrix BB11 lokje eens open gehaald en ik zie dat daar een D&H module in zit.

Ik heb dus nu 2 loks rijden, de Minitrix BB11 met vanuit de fabriek deze decoder
en een BR14 met een eigen ingebouwde D&H DH10-C decoder
Maar bij beide merk ik raar rij gedrag als ik CV 27 waarde ga aanpassen, en dat nog VOOR dat hij in de afremsectie zit.
Dus even los van het wel of niet afremmen in de remsectie.

Met de D&H10-C merk ik dus het volgende gekke rijgedrag:
De enige setting waar ik mee merk dat de lok inderdaad afremt is met bit 0 op 1 te zetten (cv waarde 1), of bit 0 en 1 op 1 (cv waarde 3) Dan wordt CV 27 dus een waarde van 3.
Echter.... dan rijdt de lok NIET als de front verlichting aan staat... :?: :?: ( dit dus op een normaal stuk spoor...)

-je kan nog "spelen" met cv 134 voor herkenning, kan samenhangen met te hoge baanspanning
Ga ik eens proberen
Neemt niet weg dat de lok raar rijgedrag vertoond als ik cv 27 op 3 zet, en dan niet eens meer achteruit wil karren... dat blijft vreemd.....

Maar weer super bedankt voor het mee denken!


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

hoi michael,

in het filmpje wordt gesproken over1n4001 of 1n4007 diodes. zou hier in kunnen zitten. wat verschillen zijn, geen idee. niet in thuis


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door Frank_N »

De 1N4001 heeft een blokkeerspanning van 50 Volt, de 1N4007 1000 Volt.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/1N400x_ge ... ose_diodes
Voor N spoor maakt het eigenlijk qwa spanning niets uit welke je gebruikt, bahalve als de stroom hoger word dan 1 Amp.
Ik ken en heb slechts 1 lok die iets van 800 miliAmp "lust", een oude Arnold. De meeste loks zitten ruim onder 0,5 Amp.


Groet van Frank

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal.

Ik kom toch nog even terug over dit topic, en met namen waarom het bij mij niet wil werken( of wilde werken).
Zoals al eerder beschreven kreeg ik raar rijgedrag met de loc als ik CV 27 op waarde 3 programmeerde. Dan reed de loc niet meer vooruit als de front verlichting aan was.
Omdat ik dit heel erg vreemd vond heb ik maar eens met de fabrikant gemaild om te vragen wat ik nou verkeerd deed...

Het blijkt dat het te maken heeft met de manier hoe de verlichting van de loc is aangesloten, en het return signaal.
Bij de meeste minitrix modellen die ik heb, word de verlichting met 1 draad gevoed, en zit de behuizing van het lampje tegen de massa van de loc aan. Dit geeft dus problemen met het return signaal, waardoor asymmetrisch rem detectie niet werk.

Zie hier de reactie van D&H.
Does the model have light bulbs or LED? Can you tell how the lights are connected?
It depends on which connection serves as the return line!
Since you are using an DH10C that does not have a supply voltage connection, it may be possible to simply use a rail connection (red or black). This is not compatible with the asymmetrical braking method.


Mijn weder antwoord en vraag...

The model has normal light bulbs and are connected like in the scema in the decoder manual. This will be with the white or yellow wire connected to the light bulb and de mass of the ligt bulb is touching the frame of the model.

So does this means that i have to connect them difirently?


Reactie D&H
So does this means that i have to connect them difirently?

Yes, you should use the "VS" pad instead of the frame of the model as mass connection.
Be sure that there is no connection between the frame of the model an the "VS" pad otherwise a short circuit would occur!


Ik heb dit dus even getest met mijn BR14 op een test baantje door simpel weg even het lampje er uit te halen, en dan werkt het asymmetrisch remmen wel goed.
Kom ik alleen nog op een laatste puntje. In mijn BB11, origineel vanuit de fabriek met decoder uitgerust, zit de verlichting dus precies op deze "foute" manier aangesloten. Lampje met 1 draadje aangesloten en massa van af het frame. Hierdoor komt het dus ook waarom het ABC remmen niet werk met dit model vanuit de fabriek.

Nou hopelijk hebben jullie wat aan deze info. :)

Groeten


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Micheal,

Mijn v 100 van Flut heeft ook lampjes met massa aan frame. Zit een esu in, en werkt. andere waren met leds. vind het een vreemd verhaal, ga proberen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

Ik heb dit wel eens op een duits forum gelezen, maar daar stond zoveel gedoe omheen dat ik het met een korrel zout nam. Blij dat je dit bevestigd heb gekregen van D&H.
Overigens is in 95% van alle loks op deze manier uitgevoerd. (eigenlijk vrijwel alle oude constructies en moderne met NEM651)
Helaas voert dit dan tot de conclusie dat D&H niet geschikt gaat zijn zonder ombouw maatregelen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door robert »

Deel 100 van het ABC remmen.

Er was eens een trix 66841 decoder. Hiervan zeggen de heren Joost en Martin dat dit berust op D&H techniek/zelfde is, vul maar in.
Getest in een br 120 van minitrix met 6 polige stekker en gloeilampjes met de massa aan het chassis. CV27=3.
en dan nu het antwoord......................
Hij doet het. Stopt keurig in de remsectie.Wie het weet, die mag het schrijven. Heb helaas alleen een D&H next 18 decoder

P.s. de lampjes had ik aan


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Bericht door FidOo »

ABC remmen is firmware zaak, en laat nou net het verschil zijn bij die trix 66841 decoder dat de firmware sowieso anders is als die van D&H. Met berust bedoelen we dat de Hardware Componenten deels gelijk zijn, en dat degene die de Firmware schijft (die achter DM-controls ofzo zit) ook degene is die bij Rautenhaus firmware schijft. En rautenhaus decoders zijn/waren gewoon D&H decoders.

Er bestaat dus een kans (ik weet het niet zeker, en kan het niet testen) dat de Rautenhaus RMX990C welke gelijk is aan de DH10C wel werkt.

Grote punt is dus dat die decoder in zijn BBII lok NIET! gelijk is aan de Trix 66841. Wat ook duidelijk te zien is aan het opschrift op de foto hierboven waar heel duidelijk D&H op staat vermeld!

Nog een kleine tip. Dat groene componentje met het opschrift 3x3 of x03 wat rechtsonderin te zien is, kun je beter overbruggen. Dit component zorgt regelmatig voor problemen bij minitrix loks (gebruik de zoekfunctie maar met als term: 3X3 )


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie