Nieuw en een heleboel vragen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Pim75
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2016 23:06

Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door Pim75 »

Hallo,

Ik ben Pim en compleet nieuw in de modelbouw treinen in N scale. Ik heb gekozen voor deze schaal omdat ik dat kleine mooier vind dan het wat grotere. Tevens is de beschikbare ruimte die ik heb ook beperkt. Ik heb mijn oog nu laten vallen op een startset van Fleischmann met een z21start centrale. Doe ik hiermee een goede/verstandige koop? Heb ik hiermee de mogelijkheid om later de wissels en seinen aan te sturen? Het spoor is dat ook te combineren met andere sporen? En nog 1 laatste vraag voor nu, ik probeer een baanplan te tekenen in scram maar nu heb ik twee wissels die in de bocht beginnen. Leuk kan ik een stukje dubbelspoor maken naarijn krijg de baan niet dicht. Is het normaal dat je rails op maat moet knippen om het passend te krijgen?

Hieronder de startset die ik bij pipelines in Enschede kan kopen.

Digitale startset z21start. DB stoomlocomotief BR 055 met goederentrein
Voorbeeld na tijdperk 3/4
Inhoud:
1x Stoomlocomotief BR 055 (DCC digitaal) (Extra functie F1 flikkerende vuurkist.)
3x goederen wagon. 1x open bak. 1x ketelwagon. 1x Grolsch wagon.
1x z21start centrale met voedingsblok.
1x Multimaus handregelaar.
1x Fleischmann profi railovaal. 6x 9100, 8x 9120, 1x 9168, 1x 9169.
Afmetingen: 85 x 45 cm.
Schaal 1:160 N

z21start...
Wat houd de z21start in? Naast de volledige Z21 centrale (zwart) en de iets lichtere uitvoering van de z21 (wit) komt Fleischmnann/Roco nu ook met de z21start.
De z21start is puur een digitaal centrale. Standaard is deze niet voorzien van een Wifi zender en ontvanger. Wel is het mogelijk de z21start uit te breiden met de Wifi set 10814. Hierdoor is de z21start ineens te voorzien van Wifi. Dit maakt het vervolgens mogelijk de modelbaan als nog via smartphone of tablet aan te sturen.
Groot pluspunt van de z21start centrale ten opzichte van de oude Multimaus centrales is dat er nu bij het programmeren van de treinen ook uitgelezen kan worden.
z21 WLAN pakket (Art.No. 10814).


------------------------------
Met vriendelijke groet,
Pim

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door EdwinB »

Hoi Pim,

WELKOM!

Ik weet niet wat je wensen zijn voor de komende jaren maar als je echt digitaal wil gaan rijden en daar bedoelen wij vaak onder:
1. geautomatiseerd rijden d.m.v. PC sturing ( Koploper,Itrain, Traincontroller o.i.d.)
2. Wissels en seinen aangesloten d.m.v. decoder
3. je baan in blokken verdeeld met terugmeldmodules

Dan zou ik niet een startset met z21 adviseren. Koop los, echt veel duurder hoeft dat niet te zijn.Neem een iets luxere unit als Z21 of DR5000 of een Intellibox of Ecos.
Probeer je eens goed in te lezen in de digitale treinwereld en bedenk wel dat dit wel een leercurve heeft...ik ben 10 jaar bezig en leer nog steeds. Vaak moet ik even terugvallen op dit forum.

Als je kiest voor profirail dan moet je die optie in SCARM selecteren zodat de juiste railstukken te kiezen zijn.
In principe zou alles dan netjes op elkaar moeten aansluiten zonder zaagwerk.

O ja stel specifieke vragen over baanopbouw, digitaal etc apart in de daarvoor bestemde forum hoofdstukken. Dat zoekt makkelijker en anderen hebben er dan ook wat aan.... :D


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door Wablo »

Pim,
Ook vanaf deze kant welkom op de site, ik lees dat je maar weinig ruimte heb voor aanleg van een baan maar hoeveel ruimte heb je eigenlijk ter beschikking en hoeveel treinen gaan er maximaal op je baan rondrijden ?
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
Pim75
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2016 23:06

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door Pim75 »

1,30 X 1,20 L vorm met een diepte van 70 cm. Ik zit er over te denken om een schaduw baan er onder te maken bereikbaar door een spiraal. 2 treintjes.

Is het mogelijk om met de z21 start ook blokken te maken en trein detectie?


------------------------------
Met vriendelijke groet,
Pim

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door EdwinB »

Citaat uit een andere draadje op beneluxspoor (geen idee of er in middels een update is van de app waarbij dat wel kan):
De z21 kan de terugmelders van welk merk dan ook gewoon binnen halen (dus gewoon erop aansluiten) maar deze zijn niet zichtbaar op de App die bij de z21 hoort, wel zijn de terugmelders zichtbaar in het programma die je naast de app op je Computer gebruikt, dit kan traincontroller zijn of Itrain en ook nog andere dat maakt niets uit.
Kort gezegd, op de computer zijn de terugmelders wel zichtbaar maar op je app die op je smartphone of tablet gebruik niet.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door Hans »

Hallo Pim,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door Krab »

Welkom Pim op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuw en een heleboel vragen

Bericht door spoor65 »

Pim,

Welkom op het Forum.

En aangezien je bij pipelines geweest bent, mag ik aannemen dat we streekgenoten zijn.

Mijn advies, oriënteer je eerst goed voordat je tot aankoop overgaat.

zo`n set met de z21start is een leuk begin, maar veelal ben je naderhand duurder uit als je hem wilt gaan updaten, uitbreiden.

Je zou ook kunnen overwegen om een set met multimaus aan te schaffen, of gewoon los materiaal te kopen zodat je zelf jouw ideale start kunt samenstellen.

en als laatste advies, klik ook even op het logo hier rechts boven aan de pagina.

ik gun haar de handel, maar je zal zeer waarschijnlijk elders goedkoper uit zijn,
n-spoor is nu niet bepaald de hoofdzaak voor pipelines, het is tot nu toe 1 van de duurste winkels die ik hier in de regio en er ver buiten, ben tegengekomen.

Bij pipelines koop ik enkel en alleen eens een aanbieding of wat kleine dingen,
dus zeker geen slecht adres qua service en kennis, maar voor onze schaal weinig interessant.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie