Het virus is er weer

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
wiscel
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2017 11:34

Het virus is er weer

Bericht door wiscel »

Hallo, nieuw op dit forum. In een ver verleden een mooie Märklin HO baan gehad maar door tijd, ruimte, financiën nooit af kunnen maken. Nu 30 jaar verder heb ik eindelijk de tijd en financïen om weer mijn oude liefde op te pakken. Door ruimtegebrek kies ik voor spoor N, ik heb nog getwijfeld voor spoor Z maar daarvoor is de keuze in treinen en huisjes/stations mij te beperkt.

Ik zie dat er een hoop is veranderd. Er zijn een hoop nieuwe merken bijgekomen. Even wat beginnersvragen voor spoor N:

- zijn de verschillende merken onderling uitwisselbaar (bijv. rijdt een Fleischmann loc op Roco rails?)
- welke merken raden jullie aan? Voor mij is vooral detail erg belangrijk.

Er zullen vast nog wel vragen van mij komen, maar dit deze zijn voor mij om te beginnen even de belangrijkste.



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Het virus is er weer

Bericht door Ronaldp »

Voor rails zou ik peco code 55 gebruiken.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Het virus is er weer

Bericht door Hoontje »

Hallo en welkom,

In N ben je qua rollend materieel niet gebonden aan 1 merk. Als je bv PECO rails legt, kunnen daar je ARNOLD, Fleischmann, Bachmann, Lilliput, PIKO etc etc locs en treinstellen overheen rijden. Zolang het gelijkstroom is, dat wordt overigens het meest gebruikt in N.

Veel plezier en zoek hier op het forum naar informatie, als je het niet vindt, dan gewoon vragen!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Het virus is er weer

Bericht door WilcoV »

Welke rails je wilt gebruiken is vooral een eigen keuze, ik zelf gebruik Kato. Ieder merk heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar het is vooral wat je zelf prettig vindt om te gebruiken. Je kan wat betreft materieel alle merken op elke keuze rails laten rijden. Als je voor detail gaat, kan ik het met een ieder eens zijn die zegt dat Peco code 55 zonder meer mooi is. Mijn keuze voor Kato is vooral het gemak van het leggen en de redelijk eenvoudige digitale toepassing.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
wiscel
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2017 11:34

Re: Het virus is er weer

Bericht door wiscel »

Ik weet wel dat ik i.i.g. rails met een vaste bedding wil, ik heb geen zin om ook nog eens de rails te moeten ophogen en opvullen met strooisel :-D


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Het virus is er weer

Bericht door WilcoV »

wiscel schreef:Ik weet wel dat ik i.i.g. rails met een vaste bedding wil, ik heb geen zin om ook nog eens de rails te moeten ophogen en opvullen met strooisel :-D
Dan heb je de keuze tussen Kato, Fleischmann qua verkrijgbaarheid. Voor het detailwerk is bij beide opvullen met strooisel/ballast toch wel gewenst anders is het allemaal wel heel erg onnatuurlijk strak.
Fleischmann zal je wel op een iets hoger bedje moeten leggen om het wat natuurgetrouwer te maken. Nadeel van Kato is de afwezigheid van Engelse wissels als je die wil gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
wiscel
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2017 11:34

Re: Het virus is er weer

Bericht door wiscel »

Ik had misschien iets duidelijker moeten zijn met de openingstopic over het stukje details, hiermee doelde ik op de details van de locs en de wagons :-)


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Het virus is er weer

Bericht door WilcoV »

wiscel schreef:Ik had misschien iets duidelijker moeten zijn met de openingstopic over het stukje details, hiermee doelde ik op de details van de locs en de wagons :-)
Dat is gewoon een kwestie van de modellen aanschouwen, bijna bij ieder merk zitten wel mooie tussen. :D


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Het virus is er weer

Bericht door erik-n-fan »

Welkom hier!
Qua detaillering is het moeilijk een algemene uitspraak te doen. Maar wanneer je kijkt naar adviesprijzen van fabrikanten is dat wel een goede indicatie volgens mij. Tankwagonnetjes van 20 euro zullen eenvoudiger zijn qua constructie, decals, schilderwerk dan eentje van 40-50 euro. Zoals hierboven gezegd, ieder merk heeft wel een aantal top-modelletjes tov de normale middenmoot.

Mijn tip mbt herstarten: maak een mini railplan van 30x100 voor wat rangeren, leer daarop alle facetten van rails, ballast, servo's of magneetspoelen, decoders, digitaal, gras, boompjes, huisjes enz enz. In schaal N. Dat had mij veel tijd en geld kunnen besparen ipv meteen grootse plannen te willen uitvoeren en die meermalen moeten herzien.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Het virus is er weer

Bericht door Wablo »

Ook vanaf deze kant welkom op het forum, net als velen onder ons een herstarter in deze zeer verslavende hobby :D

Met betrekking tot je vraagstelling zou ik ook eens kijken naar welk land en periode jouw persoonlijke voorkeur uit gaat, je kan alle merken door elkaar rijden maar het aanbod per merk verschilt nog wel eens qua land en periode, zo produceert een merk als Pico de laatste jaren schitterende Nederlandse modellen.

By the way, wat is eigenlijk je voornaam, dat communiceert een beetje informeler,

groetjes,
Bert



Onderwerp starter
wiscel
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2017 11:34

Re: Het virus is er weer

Bericht door wiscel »

Mijn tijdperk is Epoche II/III in een zuid Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk omgeving. Bergen en bruggen dus :D
Greets

Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Het virus is er weer

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Welkom op het forum en veel succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Het virus is er weer

Bericht door Krab »

Welkom Wim op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Het virus is er weer

Bericht door Railzzz »

Welkom op het forum,

Ik ben ook ooit zo'n 20 jaar geleden geinfecteerd geraakt met dit virus. Je komt er nooit meer vanaf, maar er zijn ergere zaken


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Plaats reactie