Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door Honeybee »

Hallo beste mensen,

Ben al een tijdje geleden actief geweest op dit forum, maar na verhuisplannen gemaakt te hebben en daadwerkelijke verkoop oude woning en zeer, zeer moeizame zoektocht naar nieuwe woning die naar onze zin was, nogal abrupt modelspoorhobby aan de kant moeten zetten. Nu wil ik de draad weer oppakken met de bouw van een nieuwe baan.

Met een grote droge, verwarmde en goed geventileerde L-vormige kelder tot mijn beschikking (6,5 x 3,8 + 2,7 x 2,7m) kunnen eindelijk mijn dromen over een grote - more is less - treinbaan werkelijkheid worden. Genoeg ruimte voor een baan en om alle spullen goed en netjes op te kunnen bergen.

Baanplan:
Baanplan is er nog niet echt, maar de eerste contouren zijn in SCARM getekend. Ben van plan om (heel origineel) een landschap met bergen, rivier, bruggen, twee stations, stadje en dorpje, draaischijf met emplacement en een industriegebiedje te maken.
Bedoeling is om een dubbelsporig traject te maken met één van die stationnetjes waarop de treinen geheel automatisch rijden en een ander traject met een zijlijnkarakter inclusief klein stationnetje waarop locomotiefjes kunnen pendelen. Beiden trajecten verbonden met een locomotiefemplacement met draaischijf en industriegebouwen. De treinen op dit emplacement worden handmatig aangestuurd.

Aansturing:
Lekker ouderwets analoog met Mecktronics componenten. Alle overige electronica proberen zelf te etsen en te solderen. Genoeg schakelingen en pcb-lay-outs op internet te vinden. Moet nog even kijken of ik met Mecktronics ook servo's kan aansturen voor oa de wissels. Is wel e.e.a. te vinden op internet over analoge servo aansturing. Zal wel een klusje worden denk ik.

Rollend materieel:
Tja, bijna alle treinen vind ik wel mooi. Probeer op de baan zoveel mogelijk Duits te rijden, past ook in de scenery. Richt de baan wel zo in dat er zowel met stoomlocomotieven als e-locs gereden kan worden. NS-materieel verzamel ik ook omdat ik dat mooi spul vind.

Rails:
Wil Peco code55 gaan gebruiken. Geen enkele ervaring mee, maar ze hebben wel mooie slanke wissels. Op een groot oppervlak wel een must, vind ik. Op de schaduwstations stap ik over op Fleischmann, eenvoudig aan te sturen met wisselaandrijvingen.

Scenery:
De bebouwing zal bestaan uit bouwpakketten van de bekende merken. Boompjes, lantaarns, bestrating zal zelfbouw worden. Een hoop is al gebouwd.

Genoeg plannen dus voor jarenlang bouwplezier!


Groet, Johan

Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door Railzzz »

Hoi Johan,

Welkom op het forum. Zo te lezen weet je al goed wat je wilt gaan maken. Ik wens je daar veel bouwplezier bij.


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door Hans »

Hallo Johan,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door martindomburg »

Welkom! leuk dat je de electronica zelf wilt bouwen!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door Honeybee »

Bedankt voor het welkom, beste mensen.

Ik ben nog bezig met een baanplan en aan het kijken welke "foto-emmer" het beste werkt. Natuurlijk niet de bedoeling dat ze net als bij photobucket ineens de voorwaarden gaan veranderen. Zit aan postimage te denken om foto's in te knikkeren. Sommigen van jullie hebben daar goede ervaringen mee heb ik gelezen...


Groet, Johan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door Krab »

Welkom Johan op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Honeybee, oppakker hobby na verhuizing

Bericht door martindomburg »

Ik gebruik Flickr tegenwoordig bevalt me erg goed. Zelf de naam laat me al glimlachen :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie