Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bert65
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 sep 2011 17:26
Locatie: Purmerend

Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Bert65 »

Hallo,mijn naam is Bert en ik ben van plan om te beginnen met een baantje evt.module.
Ik ben me een beetje aan het voorbereiden en inlezen om toch een beetje een goede start te maken.
Ik heb wel een paar vragen....

1-Is het verstandig om met een startset te beginnen of zoals ik ook wel lees om losse rails te kopen en de rest ook,zoals een loc en een Digitale z21
centrale + Multimaus.
2-Peco 55 of iets anders
3-Kan je daarop ook andere merken treinen laten(fleischmann/trix) rijden evt.door elkaar.

Alvast bedankt.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door OBBinN »

N-spoor kan je alles op laten rijden! Er zit geen verschil in ala 2-rail en 3-rail. Ikzelf ben begonnen met losse items, zo kan je zelf kiezen welke kant(en) je op wil gaan.

Peco code 55 is hele mooie rails, wel wat duurder en lager, dus eventueel oudere modellen kunnen daar problemen mee krijgen.

Verder welkom en succes! 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door robert »

Hoi,

Peco vind ik persoonlijk het mooiste. Prijs dubbel en dwars waard,. Zie je een startset die je aanstaat, kopen. Meerendeels aantrekkelijk geprijsd. Zit je wel een beetje met tailsysteem. Of gewoon los kopen, zijn leuke aanbiedingen genoeg.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door erik-n-fan »

Welkom! Ikzelf ben fan van 2 totaal tegenovergestelde rail-systemen met hun eigen toepassing.

Voor het snel in elkaar zetten & rijden + eerste experimenteren met scenery (alles anders dan treinen + spoor) kies ik voor Kato rails. Dat is er in setjes waardoor je heel snel iets eenvoudigs hebt staan waar je mee kan rijden en experimenteren. (ik heb dus een doos vol liggen want het is zo in en uit elkaar te klikken als ik het niet nodig heb)

Peco code 55 is de super mooi, super realistisch, super gedetailleerd, en vraagt wat meer skill. Ik ben 100% tevreden om het op mijn modules toe te passen na de leercurve van alles digitaal / treinen / aansturing enz enz.

Dus als je het geld hebt liggen zou ik snel gaan rijden op wat basis kato rails en dan peco gaan verkennen als je nog jaren en jaren met de hobby verder wil.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door WilcoV »

Welkom, mijn allereerste advies, vergeet alle adviezen die je van wie dan ook krijgt, ook op dit forum. Niet om mijn forumcollega's en mijzelf af te branden, maar simpelweg omdat het er primair om gaat wat jij zelf mooi, praktisch, handig en prettig vind. Iedereen heeft zijn of haar eigen stokpaardjes en de redenen die aangedragen worden, kloppen allemaal. Iedereen heeft daarin gelijk.

Je vragen:
1. wat wil je zelf. Wil je gelijk rijden, dan is een startset ideaal. Digitaal of analoog, beide kan en digitaal is de toekomst maar analoog zal nog heel lang blijven.
2. Rails, wat vind je zelf mooi, hoe wil je zelf met de scenery aan de slag enzovoorts. Ga je voor gemak (Kato, Tomytec), iets minder gemak (Fleischmann met bedding) of wil je veel meer zelf solderen enz (Peco)
3. Ja, je kan alle merken door elkaar rijden. Zorg er voor dat ze wel allemaal dezelfde koppeling hebben.

Verder kunnen heel veel mensen je hier helpen, maar stel gerichte vragen, anders gaat iedereen toch weer voor zijn of haar eigen parochie prediken. :lol: :lol: :lol: :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door u43hvs »

Ondergetekende is vorig jaar begonnen met een Minitrix digitaal startset. Daar is niets meer van over behalve de rails.
Als je ook met sound decoders gaat werken is de bijgeleverde mobile station veel te beperkt qua functie toetsen. .
Al snel alle onderdelen van dit startset verkocht, behalve de rails en een digikeys 5000 aangeschaft. Die bestuur ik nu via mijn iPad.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bert65
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 sep 2011 17:26
Locatie: Purmerend

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Bert65 »

Ik ga me wat verdiepen in digikeys,je hebt er wel een mulimaus bij nodig?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door spoor65 »

Bert, welkom op het forum.

Keuzes maken is zeker in het begin altijd lastig.

De eerste vraag die dan bij mij op komt, heb je een bepaalt idee, bepaald materiaal, b.v. jaren 60 of modern materiaal waar je mee wilt rijden. want dan zou je al een startset moeten vinden die daar aan voldoet.


Bedenk ook, dat startsets altijd basis sets zijn. het digitaal besturings systeem zijn eigenlijk altijd de eenvoudige instap systemen.

Naar mijn menig zit er aan die systemen 1 groot voordeel, je kunt op een relatief eenvoudige manier daarmee ook het digitale verhaal leren kennen.


rails, ook daarin genoeg keus.

Velen, waaronder ik, gebruiken tegenwoordig peco code 55 rails, en daarbij wil ik graag direct tegenspreken, dat dit duurder is.
Wat wel anders is, peco code 55 werkt uitsluitend met een asortiment wissels en daarnaas alleen met flex rails.

uiteindelijk zal de prijs, in nederland gekocht elkaar niet veel ontlopen met de grote merken, minitrix en fleischmann,
bestel je peco in engeland, zeker nu met de dalende wisselkoers, want de pond zakt lekker ver weg, lach je je ziek, is het een stuk voordeliger.

Bedenk dus wel, wil je de rails regelmatig uit elkaar halen en iets anders neer leggen, wat je zeker in de beginjaren nog wel eens wilt doen, gewoon tijdens het experimenteren met mogelijkheden, dan is peco dus niet aan te raden. Omdat je alle rails zelf op de gewenste maat moet maken. Heb je eenmaal een vast plan, dan is peco prachtig.

Voor instap en experimenteren zou je dus beter kunnen kiezen voor het genoemde kato, of wat mijn keus zou zijn, de Fleischmann rails zonder vaste bedding (dit werd vroeger verkocht onder de naam roco n spoor, soms vind je dat nog op site`s als marktplaats.

minitrix rails is geheel compatebal aan deze Fleischmann/roco rails, zelfde geometrie, dus goed te combineren.


het digitale systeem, digikeijs is een mooi en betaalbaar systeem, maar zul je dus ook gelijk een handset, b.v. van Fleischmann/roco de Multimaus, of de handset van Piko, er bij moeten kopen, digikeijs is in het begin ontwikkeld met de gedachte dat je pc gestuurd gaat rijden, dmv b.v. Itrain.


je zou dus ook kunnen kiezen voor het piko smartcontrole light systeem, heb je voor een zeer nette prijs een basis systeem, net als de z21 van Fleischmann (kleine z is basis systeem met witte kast, de Z21 s het uirgebreide systeem met zwart kast) Met dit soort sets kun je in het begin heel goed uit de voeten, en zijn leuke eenvoudige sets om digitaal rijden mee te leren kennen. sommigen hebben er zelfs altijd genoeg aan, al naar gelang hoe groot of klein je een baan wilt bouwen.

wil je later toch een centrale die meer kan en die digikeijs dr5000 wilt aanschaffen, die je kunt koppelen met een pc, kun je de handsets altijd daar bij blijven gebruiken als extra mogelijkheid.


Wil je echt een goede kijk in de keuken van modelspoor, en dan van digitale mogelijkheden,
kijk eens naar een workshop , de N-spoorsore in Lochem bied op 4 dagen een gratis workshop aan in Lochem,

hierbij de link naar 1 van die dagen (avonduren) waar ook de andere data vermeld staan.
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... -september

Daarnaast is de digitale demo dag in Lochem een aanraders, want daar staan die dag dan ook een aantal modelspoorbanen opgesteld,(niet alleen N spoor) kun je daar ook eens rail systemen bekijken. https://www.n-spoorstore.nl/digitale-de ... on-n-spoor

Daarnaast bied ook DTS in Ermelo workshops aan, https://domburgtrainsupport.nl/workshops

oriëntatie is vooral in het begin belangrijk. o.k., kost je misschien wat inspanning en reistijd/geld, maar dat verdiend zich uiteindelijk echt terug, omdat het je eventueel miskopen, in de zin van, later bedenken dat je toch beter iets anders had kunnen kopen, kan gaan besparen.

succes en gewoon blijven vragen.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door dwarsligger »

Zoveel keuzes en zoveel meningen.

Vaak wordt gezegd dat een bepaalde set te simpel is, maar dat is met de kennis van iemand die al langer aan de hobby zit.

Ik zou zeggen begin goedkoop (wellicht 2e hands) en besef je dat je baan nog 1000x gaat wijzigen. Begin robuust, dus peco is mooi, maar voor hergebruik lastiger. Fleischmann, minitrix, kato of welk “standaard” systeem is daarvoor meer geschikt.

Accepteer ook dat de hobby geld kost en dat je je beginset wellicht na een jaar weer gaat verkopen (of deels) omdat je dan wijzer bent. Of andere keuzes maakt.

Ik zou wel digitaal beginnen, welke set is dan weer niet belangrijk. Met digitaal rijden (nog geen volledige digitale baan besturing) heb je veel vrijheden. Je kan best de wissels nog met een knopje omzetten.

Ga eens naar een beurs in Houten, je kunt daar ook je aankopen laten testen of eea wel werkt. Dat kan via marktplaats alleen als je iets ophaalt.

Maar ga dus vooral af op wat je nu mooi lijkt. Iedereen begint als een amateur. Het is nou eenmaal een fase die je door moet om meer ervaren te worden.

Succes met je keuze.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Hans »

Hallo Bert,

Welkom op het forum.
Aan al de voorgaande adviezen kan ik niet veel meer toevoegen, behalve je veel succes toewensen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bert65
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 sep 2011 17:26
Locatie: Purmerend

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Bert65 »

Allemaal bedankt voor de info en adviezen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bert65
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 sep 2011 17:26
Locatie: Purmerend

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Bert65 »

Ik heb vandaag een beginset gekocht,het is toch een Fleischmann startset geworden.
Tevens een paar uitbreidingsets en wat ander los spul.
De mooiste aankoop is de loc met geluid.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Modelbouwerke »

Zo, dat is een mooie start.
Je kan al een mooi baantje maken.
Veel plezier ermee.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door WilcoV »

Leuk en gelijk wat voor het rijdende houden van je stoomlok met water en kolen. Denk dat je voor de opbouw van een leuk lokdepot gaat :mrgreen: :mrgreen:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door dwarsligger »

Goede keuze. En nu lekker mee aan het werk en leren wat je wel leuk vind en wat niet. Al doende leert men.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bert65
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 sep 2011 17:26
Locatie: Purmerend

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Bert65 »

Er komt inderdaad een klein loc depot op de baan.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Hube »

Dat is wat je noemt "een goed begin" !!


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Krab »

Welkom Bert en je hebt goed materiaal om mee te starten gekozen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

PatrickReijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016 16:46

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door PatrickReijn »

Hi Bert wat heb je mooi materiaal gekocht!

Ik ben zelf 3 jaar geleden weer begonnen, en woon in de Weidevenne!
Ik stuur je even een pb.

Groetjes Patrick



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Sandopie »

Bert,

Prachtige spulletjes die je hebt gekocht. Heel veel plezier ermee.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bert65
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 sep 2011 17:26
Locatie: Purmerend

Re: Ook nieuw en meteen een paar vragen.

Bericht door Bert65 »

Ik heb de module van Markenburg binnengekregen.
De 2 zijkanten komen er nog bij,die waren ze vergeten mee te sturen.
Afbeelding


Plaats reactie