Zap75 is er ook ;)

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Zap75 is er ook ;)

Bericht door Zap75 »

Goedendag allemaal,

Laat ik mij ook even netjes voorstellen. Mijn naam is Pim en ik ben 44 jaar en woon in de regio Hoorn. Sinds mijn jeugd had ik altijd al wel een fascinatie voor treinen en voor modelspoor, ook omdat mijn vader vroeger een H0-baan had op zolder. Toen ik zelf een jaar of 10 was had ik ook een tijdje een H0-baantje maar ik kon er toen nog niet zo veel mee behalve keihard rondrijden ;).
De laatste tien jaar of zo is mijn vader alweer op zolder bezig met een nieuwe H0-baan nadat hij er decennia niks mee had gedaan. Een geheel nieuwe baan, die ik natuurlijk af en toe even heb bekeken. Tot voor kort vond ik het leuk, maar kon het virus me nog niet weer herpakken.
Dat is toch wel veranderd nu steeds meer digitaal kan en dat vind ik als IT-nerd toch wel interessanter. Dat biedt toch wel erg veel mogelijkheden!
Nu woon ik vrij klein, dus vandaar dat ik vrij snel ben uitgekomen op een n-schaal baan, tot teleurstelling van Pa want "dan kunnen we niks uitwisselen". Helaas, maar de ruimte is beperkt.

Het plan is dat er een L-vormige baan komt op de werkkamer door twee rijen planken weg te halen. Ik moet nog wel even flink opruimen en dingen weg doen om plek te gaan maken... Maar is wel al een Fleischmann digitale startset in huis, wat extra rails, en ik ben wat aan het kijken naar leuke treintjes. Ik heb verder bedacht mijn baan als thema mee te geven de NS in de jaren 80/90, de periode dat ik mijn jeugd toch wel erg veel tijd heb doorgebracht in 's lands treinen. Ik heb warme herinneringen aan de Hondekop en vooral aan de DE2 (geel/blauw, lijn Almelo - Zwolle, erg veel in gezeten!). Helaas is die vreselijk lastig betaalbaar te vinden voor N heb ik al gezien.. helaas!

M'n eerste digitale avontuur wordt binnenkort het ombouwen van de NS1600 van Fleischmann en de Wadloper van hetzelfde merk met een DHC10 decoder.

Hartelijke groeten,
Pim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Zap75 is er ook ;)

Bericht door Zap75 »

Groot vraagstuk waar ik nog wel mee zit trouwens is de keuze van de rails. Ieder heeft natuurlijk zo zijn voorkeuren, vaak wellicht ook gebaseerd op gevoel? Nu zit ik echt beperkt in de ruimte, de breedte van de baan is max 1 m, liever 70-90cm, lengte van de L op zijde 1 rond de 170cm en de andere kant 230cm. Dan zit je met de Fleischmann rails wel vast aan R1,R2,R3 en R4 en wordt het al snel lastig als je iets wil met dubbelspoor. Bovendien wil je geen ontsporingen en dan moet een lang treinstel als een Hondekop of Doorloper er ook op passen...
Dus dan kom je denk ik uit bij Peco55? Want dan dus alles met Flex? Of toch iets anders? Met of zonder bedding? Prijsverschillen? Welke rails is makkelijker digitaal aan te sturen? (digitale wissels??) etc etc... Allemaal veel uitzoekwerk! Suggesties en tips welkom ;).


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zap75 is er ook ;)

Bericht door Ronald2016 »

Welkom Pim. Keuze rails is lastig, ik vind zelf peco55 mooi en fijn werken. Servo' s voor de wissels.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Zap75 is er ook ;)

Bericht door WilcoV »

Keuzes zijn altijd persoonlijk. Zelf heb ik heel veel plezier met Kato. Zeer bedrijfszeker en wissels simpel digitaal aan te sturen. Geen gedoe met polariseren puntstukken, dat is bij de wissels helemaal geregeld. Enige nadeel en dat zeg ik eerlijk: geen Engelse wissels.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Zap75 is er ook ;)

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Zap75 is er ook ;)

Bericht door Debvd »

Hoi Pim,

Welkom, keuze is idd zoals WIlco zegt heel persoonlijk, ik heb gekozen voor piccolo wissels en rails zonder bedding van fleischmann. Reden? erg simpel doordat de wissels korter zijn dan Peco is er meer mogelijk op kleinere ruimte...maar nogmaals kijk eens rond bij verschillende banen of ontwerpen hier op het forum.

Anders kan je ook altijd een keer komen kijken bij mij thuis(baan is in aanbouw) woon in omg Hoorn...

veel plezier hier

Bjorn


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Zap75 is er ook ;)

Bericht door Krab »

Welkom Pim op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie