Arnold Rapido compatibel?

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Timpelmees
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2021 13:28

Arnold Rapido compatibel?

Bericht door Timpelmees »

Hallo hobbyisten,

Ik wil misschien een startset van Arnold Rapido kopen. Is het compatibel met veel/andere merken?

Groet,

Tim.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De trein wel, de rails waarschijnlijk niet, let ook op dat de oude Arnold rails roest, mooi voor diorama's maar niet als je wil rijden.

Hoe het bij moderne Arnold rails is weet ik niet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Timpelmees
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2021 13:28

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door Timpelmees »

Wie raadt wat aan voor een beginner, ikzelf, die alleen maar simpele rondjes wil rijden. In welke prijsklasse moet ik denken voor een startset, met een moderne locomotief, geen stoomlocomotief.

Groet,

Tim.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door Ad_M »

Tim, alle treinen die als N spoor verkocht worden kunnen rijden met elkaar, ze rijden allemaal op 9mm spoor en komen allemaal standaard met dezelfde klassieke rapido koppeling
Analoog is gewoon om te bouwen naar digitaal in bijvoorbeeld een later stadium

In veel gevallen is rails op elkaar aan te sluiten, of direct of met een verloop(je)
Dus als je een set ziet en je vind deze mooi, en deze set is alleen van merk x, dan kan je dat zeker doen

Maar...., zit hier rails bij en je wilt later verder
Dan zou ik even verder kijken en wachten tot je weet waarmee je verder wilt
Analoog / digitaal / periode / land / nieuw / 2de hands enz...
in je portefeuille kan ik niet kijken, er zijn start sets van €100 tot heel veel geld (wat vind je mooi)

Op het forum hier is zat te vinden met vragen van starters die een baan willen beginnen met dezelfde vragen
Kijk / zoek eens rustig eens rond

Beantwoord dit jou vraag?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door tv_man »

Als het een oude startset van arnold rapido is is inderdaad het spoor niet helemaal compatibel. Treinen in spoor N zijn doorgaans wel compatibel met andere merken (met uitzondering dan van heel oud spul soms, dus van meer dan 30 jaar oud) Had je al een specifieke startset op het oog? Eenvoudige startsets (moderne loc, twee-drie wagons en een spoorovaaltje) zijn er voor 150-200 euro te krijgen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door Zolderspoor »

Het hangt er een beetje vanaf of Arnold wel of niet compatibel is. Als het een startset betreft met zwarte rails kan je die beter laten liggen. Maar rails met bruine biels is geen probleem, eventueel met overloop stukjes vanwege de "versprongen" raillassen van Arnold. Waar je wel op moet letten is dat de wissels van de zwarte rails niet echt passen op de bruine rails. Wat wel van belang is, is dat de ooit eens in china geproduceerde wissels niet goed passen op de specifieke bolle kop-rails en die wisselaandrijvingen niet zijn eindgeschakeld. Daarnaast worden deze rails niet meer geproduceerd en neemt de verkrijgbaarheid steeds verder af.
Maar afgezien hiervan, ik rij er al mee sinds 1973, past het qua locs en rollend materieel allemaal en is door elkaar bruikbaar.

Rob


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rob, ik volg je post niet helemaal, ik heb hier ladingen ouder Arnold rails met zwarte T vormige spoorstaven enkele met zwarte bielsen en de meeste met bruine bielsen maar roesten doen ze allemaal.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door Zolderspoor »

Beste Michiel,

Ik heb geen enkele behoefte om met je in discussie te gaan over het al dan niet roesten van Arnold rails. Ik rij op zwarte rails sinds maart 1973 en op bruine rails sinds mei 1994. Vrijwel dagelijks, om misverstanden te voorkomen. De enige roest die ik ooit heb aangetroffen is op een kort stuk tracé dat wegens het sneuvelen van een wisselaandrijving onbereikbaar onder IJslands mos heeft gelegen vanaf ultimo 1995 tot maart 2020. Daar zit inderdaad een stevige, fraaie hoeveelheid roest op. Maar verder nergens anders. Ook niet op stukken spoor die niet frequent worden bereden. Misschien heeft het te maken met het vochtniveau in jouw omgeving.

Arnold rails, zowel de zwarte als de bruine, hebben wel degelijk een – uiteraard zeer minieme en nauwelijks zichtbare – bolle kop. Dat was het sterke punt van Arnold-n. Daardoor werd het vuil niet in- maar er af gereden. Een heel korte periode heeft productie in China plaats gevonden en alleen die wissels hebben een duidelijk zicht- en voelbare vlakke kop.
Super microfotografie is aan mij niet besteed, maar de bolle kop is wel degelijk zicht- en voelbaar.

Als jij vindt dat Arnold rails wel roesten is dat jouw mening, ik ben het tegenovergestelde toegedaan.

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Arnold Rapido compatibel?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb de rails op verschillende plekken gekocht en gekregen en toen waren ze allemaal al aan het roesten. Als jij dat niet hebt heb je geluk( of pech afhankelijk van hoe je het bekijkt). Het is in ieder geval los van jou ervaringen belangrijk voor anderen om te weten dat deze rails wel degelijk kan roesten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie