Koppelingen

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Railtravelmanager
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2021 17:52

Koppelingen

Bericht door Railtravelmanager »

Hoi,

Enkele weken bezig met nieuw baantje, in N schaal mijn vrouw is hier mee gestart , zelf rijdt ik HO wisselstroom.

Kato N wagons koppelen deze met Fleischmann ?

Fleischmann 9120 R1 bocht radius 192mm, wagons tot welke lengte gaan daar door ?

En treinstellen 2 ledig 23cm en 4 ledig 48cm ook zonder problemen?

spoorse groeten Erwin


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Koppelingen

Bericht door Nico Essers »

Ik weet dat de treinstellen van Piko minimaal R2 vragen. Dat is sowieso aan te raden als minimale radius. Mijn vraag is dan ook waarom je perse R1 wilt toepassen.Ook al zitten ze in een startset erbij, dan nog zou ik ze vervangen door minimaal R2.

Normaal gesproken zijn alle N spoor wagons te koppelen. Alleen treinstellen zoals bijvoorbeeld een ICE hebben vaak afwijkende koppelingen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Koppelingen

Bericht door MarcoTrix »

Nico Essers schreef: 11 feb 2021 00:42 Ik weet dat de treinstellen van Piko minimaal R2 vragen. Dat is sowieso aan te raden als minimale radius. Mijn vraag is dan ook waarom je perse R1 wilt toepassen.Ook al zitten ze in een startset erbij, dan nog zou ik ze vervangen door minimaal R2.

Normaal gesproken zijn alle N spoor wagons te koppelen. Alleen treinstellen zoals bijvoorbeeld een ICE hebben vaak afwijkende koppelingen.
... Zolang je geen Amerikaans of Australisch materieel koopt. In eerste instantie was dit materieel ook voorzien van de standaard Arnold Rapido koppeling, maar men stapt steeds meer over op een werkende imitatie "buckeye"-koppeling (net zoals het echte materieel). Ik rij zelf met Fleischmann N, Roco N, Arnold N, Minitrix, Lima N, Peco N, Dingler N, Kato N, Tomix N en heb onderling nog geen enkele probleem ondervonden.
Ik rij zelf met een minimum radius van 216 mm, Kato rails. Mijn langste rijtuig is 165 mm, en ik rij met Bo'-Bo' of Co'-Co' locomotieven. Ook hier geldt, nog geen problemen ondervonden.
Treinstellen hebben vaak speciale koppelingen, o.a. voor het doorvoeren van de stroom voor de verlichting. In principe geen bezwaar, daar een treinstel toch individueel rijdt.
In principe, als je materieel van na 1970 is verwacht ik geen koppelingsproblemen.


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Koppelingen

Bericht door MarcoTrix »

... en dan vergeet ik Dapol N en PIKO N nog.... :lol:


Plaats reactie