Ries terug bij N spoor

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Ries terug bij N spoor

Bericht door Ries »

Mijn naam is Richard Lourens, kortweg Ries geboren en getogen Rotterdammert.

Over 2 jaar is het 50 jaar geleden dat ik voor mijn negende verjaardag een minitrix beginsel kreeg.
Uitbreidingssets volgde, het treinen aantal ook, Zwitsers, Duits, Nederlands, alles door elkaar en puur genietend van die treintjes.
Uit de paar boekjes en catalogussen die je hebt, oa HF Enter moderne model spoorwegen, ontstaat het verlangen naar “echte NS treinen”
Dus veel wordt omgekwast en ver of gebouwd, foto’s van die pogingen zijn er niet meer…..gelukkig :D
Maar het gaf toentertijd wel een kick om het voorbeeld enigszins te benaderen.

Kapjes snijden en plakken uit styreenplaat, of plan E rijtuigen verzagen en de mat’54 cabine uit balsa hout snijden (Railhobby)
Resultaat ene kant leek op mat’54 cabine de andere…..op een mat’64 7(8)7
En toch had het wat dat prutsen in N, omdat het zo klein is vervagen details, het lijkt al snel wat, mits goed en strak gespoten.

Op 18 jarige leeftijd één 2200 van Roco h0 gekocht…..en verkocht, jaren een vrij unieke h0 Nederlandse verzameling opgebouwd (mastica zijwanden gezaag etc….voorzet koppen uit aardappels gebeeldhouwd :mrgreen: En toch ook dat had wat….
Maar je wilt meer realischtisch gaan bouwen, zeker als je ook machinist bent en het voorbeeld dagelijks ziet.

M’n tweede hobby werd spoorbanen plannen, plannen schaven en dan toch niet doorzetten om te bouwen, want altijd iets anders, altijd iets beters willen, spoor 1 nóg realistischer maar onhandelbaar.
Spoor nul, handzaam en toch realistisch groot….plannen plannen plannen…. :Z
Drie jaar geleden plannen voor n spoor, locs treinen aangeschaft…..toch weer spoor 0, het n-spoor deels verkocht….

En sinds een maandje of drie toch het spoor n wat bleef trekken….
Compromise spoor 0 leading en erbij een jeugd nostalgie n spoor baantje…



Afbeelding

Op z’n Enters….
Dan blijkt dat ik het stiekem toch wel heel erg leuk vind om ipv de volwassen modelspoorder uit te hangen, waarbij alles moet kloppen, stiekum lekker te spelen en te bouwen met die n spoor treintjes.

Mmmmm, spoor Nul niet leading en in het treinen hok van 3,70 x 2,95 een wat uitgestrektere N spoorbaan :Thumb

Ik hou heel erg veel van de Old School modellen uit de jaren eind 60 begin 70, ongelooflijk wat er toen in de spuitgietmallen aan details ingegraveerd / aangebracht werd :Thumb
Tuurlijk nu vinden de meeste het te grof en willen computer 3D ontworpen treintjes met meer op schaal zijnde details….
Eerlijk gezegd, ik krijg er de zenuwen van, maak zo’n model open en 60 onderdelen schieten 80 verschillende kanten op |:(

Ik beperk me tot de “draai twee schroeven aan de bovenkant los” locomotieven voor het over grote deel.
Origineel zoals uitgebracht.
Origineel verbeterd (slecht verfwerk overspuiten)
Zelfbouw treinen (verzagen, afgieten etc
En heel soms zo’n modern ding, omdat het te mooi gemaakt is, zoals de Piko DB Br 216 of Hobbytrain E10 bugelfalte.

De baan die ik ga bouwen is voor mijn doen zeer ambitieus, maar ik heb er zin in,
Gebouwd om te bouwen en te spelen en niet zoals gezegd op alle punten te kloppen met het 1:1 bedrijf.

Eindelijk na al die jaren een impressionist geworden en eindelijk weer eens echt genieten van modeltreintjes!!!

Verders sinds 1991 bij het spoor.
NS Rotterdam Goederen begonnen, Strukton, NSR Den Haag, toen toch weer terug naar m’n goederen tak en werktreinen.
Van hot naar her gereden, sinds 4 jaar met veel plezier terug bij NS bij Internationaal IC Brussel.

Bijgaand nog waarop ik N zo leuk vind….details uit de jaren 60 ;)
Om gespoten Kuipers uitvoering:




Afbeelding

Afbeelding

In vergelijking met het originele Kuipers model…..misschien gaat ik daar nog een afgietsel van maken…..

Afijn, binnen kort is Ries hier te volgen op het forum met “Enteren”

Leuk forum hier trouwens, met niet al te veel gedoe en elkaar leuk ondersteunend en aanvullend!

Groetjes,
Ries.
Afbeelding


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door Pierre »

Welkom op het forum Ries. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door Hans »

Hallo Ries,

Leuk, zo'n uitgebreide introductie.
Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Ries, welkom, ik ben ook een spoor 0 fan maar ben uit praktisch oogpunt naar N terug gekeerd maar doe graag nog wel wat in andere schalen.

Ik heb het topic van je baan inmiddels gevonden en ook daar gereageerd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door Bjor »

Welkom Ries! Een mooie introductie en fraai spuitwerk. Daar willen we natuurlijk meer van zien.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Onderwerp starter
Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door Ries »

Dank voor het welkom mannen!

@ Michiel, voorlopig ff geen spoor 0, maar in de toekomst zal het ongetwijfeld ook wel weer gaan borrelen.

@ Ben, komt goed, alleen is m’n afplaktape nog niet gewend aan 1:160
Ben op zoek naar 0,3 mm tape.


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door Krab »

Welkom Ries op het N - forum .
Mooie rijtuigen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: Ries terug bij N spoor

Bericht door Ries »

Dankje Sjaak :Thumb

Ja die plan k rijtuigen……3x in m’n leven in bezit gehad, 3x weer verkocht.
Deze 4de aanschaf hou ik nu maar eens, krengen kosten steeds meer geld :mrgreen:


Groetjes,
Ries.
Plaats reactie