Beginner met een bescheiden start voor ogen

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

Beste allen,

Ergens in de vorige eeuw heb ik een H0 baan gehad, volledig gebouwd door mijn oom, maar vanwege een verhuizing op mijn 11e moest de baan helaas worden afgebroken en is het mij niet meer gelukt om zelfstandig een "doorstart" te maken. Sinds enige tijd zit ik weer wat naar modeltreinen en diorama's te kijken en wil op termijn de sprong gaan wagen. Ik weet niet wat de directe aanleiding was om hier weer wat meer naar te kijken, misschien is het wel om een tegenwicht te bieden aan het nieuws de afgelopen tijd.

Aangezien ik weinig technisch ben en ik ook onzeker ben of de praktische uitvoering mij ook zo aangrijpt als het idee dat ik erover heb, wil ik graag klein beginnen. Ik heb inmiddels al aardig wat YouTube filmpjes achter de rug en her en der gelezen op de verschillende fora, waarbij uiteindelijk mijn keuze op n-schaal viel. Qua grootte van de module dacht ik aan zo'n 122x60 centimeter. Op het vlak van rails dacht ik eerst aan Fleischmann Piccolo, maar bij nader onderzoek denk ik dat ik het spoor liever zelf wil ballasten, omdat het voor het oog een mooier effect heeft, dus dacht ik aan Minitrix, maar heb ook wel gehoord dat anderen Peco55 beter bevalt (hoewel je dan volgens mij weer meer met flex-rails zit en vraag me af of dit voor een niet zo'n handige beginner niet te hoog is gegrepen). Indien deze kleine baan een succes wordt, dan ligt uitbreiding voor de hand en dan nu ook voor mij een nieuwe keuze: nu al digitaal (en dan welke? Een startset van Minitrix of losse digitale startmodule van Marklin of toch een ander merk?) of voorlopig analoog? Kortom, allemaal beginners onderzoeken, die natuurlijk onderdeel uitmaken van de ontdekkingsreis.

Aanvankelijk probeerde ik een spoorplan te maken met traxeditor, maar afgelopen week besloten om toch maar Anyrail aan te schaffen. Volgens mij is dit redelijk volledig en loopt ook niet zo vast. Ik heb een voorlopige lay-out met een klein rangeergedeelte en een uitloopspoor naar een industrie en twee "main-lines" die aan weerszijden van het bord aflopen. Voor deze kleine setting zit ik ook te denken aan een eerdere periode I of II, maar heb ook inspiratie opgedaan op Insta, waarin ook wel realistische modernere settings mogelijk zijn (mogelijk dat de lengte van de trein en de lengte van de rangeergedeeltes een bottle-neck zijn om een wat realistisch beeld te scheppen?).

In ieder geval, er is een wereld voor mij open gegaan!

Hartelijke groet,
Bert



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door robvanwijngaarden »

Hoi Bert. Ik ben benieuwd naar je voorlopige layout. Kan je al wat delen? Veel plezier hier.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door OBBinN »

Welkom. Fleischmann heeft ook rails die je zelf kan ballasten.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Pierre »

Welkom op het forum Bert en veel plezier hier. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

robvanwijngaarden schreef: 01 mar 2022 22:28 Hoi Bert. Ik ben benieuwd naar je voorlopige layout. Kan je al wat delen? Veel plezier hier.
Ja, ik zal hieronder mijn opzet delen. De eerste van Flm Piccolo, de tweede Minitrix. Ik heb overigens ook Flm zonder ballast geprobeerd, maar kwam niet goed uit met de grootte van de module die ik voor ogen had, maar misschien heb ik onvoldoende doorgepuzzeld.
In de eerste versie twee driewegwissels extra om een lokaal perron te maken en aanvankelijk ook nog extra wissels om vanuit de hoofdlijn 1 naar het perron te komen en weer terug, maar dit werd mij teveel wissels. In de nieuwere versie deze weggehaald, maar bij het doorlezen van verschillende berichten lijkt de driewegwissel ook wel een bron van ellende en ik weet het niet met die "double slipswitch" die ik er heb geplaatst. Daarnaast kwam ik erachter dat het niet mogelijk was om vlot vanuit hoofdlijn 1 naar het rangeerterrein toe te gaan. Wat ik voor ogen heb is een kleine rangeerheuvel te maken met daarnaast een loods/werkplek. Om voldoende lengte van de lead te hebben, moet ik dit volgens mij wel zo in een bocht doen. Natuurlijker zou voor mij zijn om de reparatieloods juist aan de andere kant te hebben van die lead. De uitloper naar boven gaat, vooralsnog, naar plek met houtindustrie. Ik had deze uitloper aanvankelijk met een bocht gemaakt, maar wilde eigenlijk ook de mogelijkheid hebben om ruimte te houden voor drie wagens (wat heeft het voor zin om een uitlopertje te hebben met maar 1 wagen?). Het geheel moet een wat bosrijke omgeving worden met eventueel water aan de bovenrand. Dit waren zo mijn belangrijkste overwegingen, als jullie aanvullingen en ideeën hebben, dan zie ik ze graag tegemoet!

Afbeelding


Afbeelding



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door FidOo »

Welkom hier.

Als ik het zo goed begrijp heb je een totaal formaat van 120x60 voor ogen. Dit is natuurlijk niet bijster groot, wat uiteraard geen enkel probleem is maar iets waar je wel rekening mee dient te houden.

Sowieso zou ik voor digitaal kiezen. Dit geeft je zo veel meer vrijheden zonder ingewikkelde schakelingen. Op zo'n klein baantje kun je dan makkelijker met 2 of 3 treinen rijden zonder daarvoor ingewikkelde schakelingen te moeten verzinnen. Of dit dat een startset moet zijn hangt er naar mijn mening vooral vanaf of je daar de juiste combinatie van trein/rails in kunt vinden. Los aanschaffen is net zo goed een optie.

Op zo'n klein formaat vind ik PECO code 55 net ff te beperkend. De wissels zijn dan wel mooi slank maar nemen ook vrij veel ruimte in beslag.
Ik zou hier eerder voor Minitrix of Fleischmann zonder bedding (ex Roco) rails kiezen. Persoonlijk zou ik de 24/30 graden wissels achterwegen laten maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

Ik vraag me nu af of dit een onderdeel wordt van een grotere baan of dat het blijft. Je praat namelijk over hoofdlijnen en modules, maar nergens maak ik uit je verhaal op dat dit er later ook bij komt.

Als dit het blijft zou ik als ik eerlijk ben zou ik eerder geneigd zijn om een enkel sporige hoofdlijn te nemen en deze helemaal niet aan te leggen maar alleen een fictieve aansluiting creeëren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

Dank je Joost voor het meedenken m.b.t. rails. M.b.t. de wissels: ik zie in Anyrail bij Minitrix niet de graden erbij, ik heb nu de 11,26cm wissels gebruikt (14965 en 14936) en de double switch is 15 graden. Qua digitaal, ook hier heb ik verschillende systemen voorbij zien komen en zal ik mij verder in moeten verdiepen.

Het idee is om, indien het mij lukt en bevalt, deze module een onderdeel te laten zijn van een grotere baan. Ook heb ik voor de twee hoofdlijnen gekozen om, indien het bij een module blijft, het, hopelijk, een indruk wekt dat de omgeving groter is dan hij werkelijk is. Aanvankelijk had ik wel een grotere baan voor ogen, maar omdat er zoveel facetten komen kijken op technisch en creatief vlak en dan ook veel moet leren, ik dit liever op een wat kleiner oppervlakte doe. Ik ben erg onder de indruk van de grote banen die ik voorbij zie komen, hier op het forum en elders, nu ik weet waar allemaal wel niet aan gedacht moet worden. Een tweede reden is dat ik een baantje voorbij zag komen, dat, op foto's, een gevoel van ruimte gaf, maar qua werkelijke grootte 114x13cm is (https://123nscale.nl/interview/intervie ... ellschaft/). Dus als het mij niet lukt een kwaliteit neer te zetten op een klein formaat, dan heeft het op een groter formaat ook niet zoveel zin.



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door FidOo »

Ja op een kleine module kan je leuk beginnen, alleen ik denk dat je moet oppassen dat je met bovenstaande plannen wel even moet nadenken of hier ook wel iets van rijden of rangeren mogelijk is. Ik zou toch de focus leggen op een beginnersbaantje en mocht je ooit groter willen deze baan toch opnieuw te maken.
Ik denk dat het dubbelspoor je hier heel erg beperkt in het aankleden van je baan. Of er toch voor kiezen om wat groter te bouwen. (denk dan aan 170 - 200cm en 60cm diep)

Ik kan je deze site nog eens aanraden.
https://www.mm-xtra.de/


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

Wat een ontzettend leuke website! Erg inspirerend! De gedachte achter dat dubbelspoor was om, bij het vergroten van de baan hier eerst zo'n hondenbot constructie van te maken, zodat het eigenlijk niet echt een dubbelspoor is, maar een illusie ervan. Bij verder uitbouwen zou het dan een echt dubbelspoor kunnen worden. Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen in eerste instantie het dubbelspoor weg te laten en het er later in te bouwen, dat scheelt weer een aantal wissels die nu toch ook geen grote functie vervullen. Maar ik zal ook eens gaan ontwerpen met het formaat dat jij suggereert. Ik heb nog even naar jouw baan gekeken, ook best een aardig formaat! Ben je er nog mee bezig?



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door FidOo »

Mijn eerste baantje was met minitrix op 170x60 (zo uit t blote hoofd) en had best een interessant spoorplan. Maar ik vind die van MM-xtra ook altijd zeer mooi en kunstige sporenverloop hebben.

Mijn eigen baan heeft in vergelijking tot andere banen hier nog de overzichtelijke grote van 240x175cm (als een Donut of O), er gebeurd momenteel niet veel aan de baan. Er wordt regelmatig even gereden maar echt voortgang zit er niet in. (dat krijg je met kindjes, drukke baan en alles daarnaast)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

Ja, kinderen en een drukke baan herken ik! Vandaar dat ik ook niet al te groot wil beginnen, wordt mijn partner ook niet blij van denk ik, want ze keek al een beetje met opgetrokken wenkbrauw toen ik met dit idee aankwam! Ik zal eens kijken wat ik op je voorgestelde formaat kan maken m.b.t. Lay-out. Toch zal ik ook echt moeten oefenen met scenery enzo op kleinere oppervlaktes. Ik heb liever iets kleiners dat ik ook tot een redelijke staat van “af” kan maken dan te groot waarbij ik misschien wel verzand. Als ik een baantje heb ontworpen zal ik dit plaatsen in de banenfolder hier op het forum. Voorlopig komt het er in de praktijk nog niet van, omdat we eerst zullen gaan verhuizen.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Krab »

Welkom Bert op het N - forum en succes met de aanstaande verhuizing .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

Dank je wel, Sjaak!



u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door u43hvs »

Klein beginnen levert ook al genoeg werk op


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

u43hvs schreef: 05 mar 2022 17:35 Klein beginnen levert ook al genoeg werk op
Haha, ja, dat leek mij ook al, hoewel het natuurlijk wel leuk is om wat rond te kunnen rijden met een trein en dat is met mijn module opzet in ieder geval in beginsel niet zo goed mogelijk. Maar met alleen een ovaaltje wordt het rijden ook snel saai... Ik probeer nu in Anyrail te ontwerpen, maar dat is ook al wel een uitdaging om de ovaal goed rond te krijgen als je her en der wat wissels ertussen stopt en ook nog eens een bochtje wil nemen om niet bij de standaard tafelrandbaan uit te komen. Hoe ziet jouw baanplan er uit? Heb je die hier op het forum staan?



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door FidOo »

Even als tip bert. Hou al je baanplannen in 1 topic. Anders wordt het zo onoverzichtelijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Beginner met een bescheiden start voor ogen

Bericht door Bert79 »

@FidOo Ja, hier zal ik ook verder mijn baanplannen niet plaatsen of het er over hebben, wat er staat was als een reactie op Rob.


Plaats reactie