Nieuwe N-spoorder

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Plankgas
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2022 19:21

Nieuwe N-spoorder

Bericht door Plankgas »

Hallo,
Ik ben Ton Meijer, geboortejaar 1947 en oorsprong onder de rook van Rotterdam.
Tot begin 2022 bouwde ik aan mijn vierde treinbaan. De liefde voor modelspoor kwam met Sinterklaas, zo’n 60 jaar geleden, in de vorm van een BR24 van Trix Express. De eerste uitbreiding, een E10, is verdiend met een krantenwijk. Tijdens mijn jeugd kwam daar een BR71 en de VT75 bij. Er werd in de huiskamer op het zijl en tapijt gereden, met de oude rails met kartonnen bedding.
Een vaste baan kwam in beeld toen ik een jaar of drie getrouwd was en wij verhuisden naar een eengezinswoning met vier slaapkamers: Twee grote en twee kleinere kamers. De grootste werd mijn hobbykamer. Hier stond een opklapbare tafel van 3 bij 2 meter met één niveau. Nog steeds met de rails met karton. Wel met bovenleiding, van Märklin, dat vond ik mooier. Deze baan moest het veld ruimen toen onze tweede “uit de babykamer groeide” en een echte jongenskamer kreeg toebedeeld.
Er volgde toen een periode van latente belangstelling van ongeveer 20 jaar. De treinspullen stond in dozen onder in de kledingkast. Slechts af en toe ging de deksel eraf, om even te mijmeren bij de aanblik van zoveel moois. Toen ging de oudste de deur uit. Ruimte voor een baan dus. In een kamer van 2,5 bij 4 meter werd een driezijdige muurbaan gemaakt, op twee niveau’s. Hiervoor werd nieuwe rails gekocht. Wel van Trix Express, het merk dat ik steeds trouw ben gebleven. Hoewel ik de pluspunten van andere merken onderken: Detaillering, modelkeuze, techniek, is het slechts bij een of twee overwegingen gebleven om de overstap te maken naar bijv. spoor N of 2rail HO. Helaas heeft de hobby-vreugde in deze kamer slechts een paar jaar geduurd. Dochter kwam terug en kreeg uiteraard de kamer weer. Wat resteerde was het lidmaatschap van de Trix Expressclub.
Het leven gaat verder en de zoon gaat het huis uit. De eerste klus in mijn vut-tijdperk, vanaf 2004, was het renoveren van zijn “nieuwe” huis, bouwjaar pakweg 1920. De werkzaamheden waren goed verdeeld. Ik renoveerde en hij was aan het werk in Engeland. Maar het moment kwam nader: Zijn oude slaapkamer, waar in 1975 de eerste baan stond, werd in december 2007 aan mij toebedeeld. Gedurende de renovatiewerkzaamheden was er wel tijd om een ontwerp te maken. Op drie niveau’s met een schaduwstation van vijf sporen. Een tweemaal gevouwen hondenbot met twee aparte richtingen. Er is gestreefd naar het wegwerken van de bochten. Eigenwijs als ik ben, wordt er alleen handmatig gereden. Ondertussen is mijn verzameling gegroeid tot 21 locomotieven en ’n tachtigtal rijtuigen/wagons, dit alles uit periode III. Het is altijd mijn doelstelling geweest met bestaande materialen een baan te bouwen. Na wat persoonlijke tegenslagen in 2018 en een goede revalidatie een nieuw ontwerp gemaakt. Weer een hondenbotbaan, met twee niveau’s deze keer. Deze baan heeft railtechnisch het stadium compleet bereikt, alleen de scenery was incompleet.
Begin 2022 ging alles op de schop. Verhuizen naar een appartement, geen treinkamer meer, alle HO-spullen verkocht. Maar niet getreurd, er is toestemming voor twee N-modulebakken van pakweg 120 bij 100 cm met een lokaaltje uit periode 3 zonder bovenleiding. Er zijn ontwerpplannen in de maak. Binnenkort gaan we naar Engeland, waar zoonlief is blijven hangen, en in de plaatselijke Peco-winkel eens rondneuzen. U hoort nog van mij.
Groeten,
Ton


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door OBBinN »

Welkom


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door Nijboer »

En hopelijk gaat het N spoor het plezier terugbrengen in de hobby!
Heel veel succes en plezier gewenst!
Dit forum kan daar zeker een onderdeel van zijn.

Groet,
Collin



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door robvanwijngaarden »

Mooi verhaal, bedankt voor het delen.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door Momfer »

Welkom Ton,

Veel plezier bij het bouwen aan de modulebakken en hier op het forum.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door Pierre »

Da's een mooie binnenkomer met zo'n verhaal Ton. Welkom op het forum. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door maarten »

Welkom in schaal N en op het forum Ton! ;-) Mocht je in Engeland mooi materieel zien, realiseer je dan dat dit net een fractie groter is als 'normaal' N. Peco rails is wel gewoon hetzelfde.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Plankgas
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2022 19:21

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door Plankgas »

Dank voor het welkom.
Ik ben me bewust van het afwijkende materieelformaat in Engeland. De bedoeling is daar alleen rails en wissels te kopen.
Ton


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door Krab »

Welkom Ton op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuwe N-spoorder

Bericht door Hans »

Hallo Ton,

Welkom op het forum.

m.vr..gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie