Er gaat een wereld open...

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Liebherr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2022 13:21
Locatie: Berlicum N.B

Er gaat een wereld open...

Bericht door Liebherr »

Hallo allemaal,

Sinds vandaag geregistreerd hier op het forum en dus ook mezelf maar even voorstellen.
Mijn naam is Rogier, 51 jaar oud en woonachtig in Berlicum.
Werkzaam op een telescoopkraan( het merk laat zich raden :) )
Na jaren van alles al te hebben gedaan op Modelbouw gebied, radiografische auto's,vliegtuigen en helicopters, ben ik die kant eigenlijk een beetje moe. Veel slijtbare onderdelen, crashes en vooral ook steeds duurdere onderdelen, hebben me er toe gezet om wat anders te gaan doen.
Deze tak van Modelbouw is helemaal nieuw maar interesse bestaat er al veel langer voor. De techniek, de beleving en vooral ook...het thuis hobbyen spreekt me zeer aan.
Vanwege de nu nog wat beperkte ruimte ben ik zover gekomen om in ieder geval te beginnen met N spoor. Al menig uurtje hier doorgebracht om me proberen in te lezen op de verschillende merken,types,banen etetc. maar te veel gelezen en nu eigenlijk weer spoor bijster...
Dus nu wat opstart hulp nodig...wat wil ik...
Een N spoor baan met hoofdzakelijk transport treinen, Nederlands en Duits. Tijdperk III IV V ongeveer.
Startsets heb ik niets mee, vaak bijelkaar geraapt en uiteindelijk verander je toch weer.
Wat betreft het spoor, het word peco code 55. Misschien niet het makkelijkste maar het is hobby en daar mag wat tijd in verdwijnen vind ik.
Het enige waar ik wel moeite mee heb is het zoeken van een baanplan. Ruimte is nu 3 meter bij 1 meter ongeveer en zoek nu ook een baanplan die gebruik maakt van de peco rails en waar ik mee kan beginnen.
Bedankt zover,

Groet Rogier


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door traiNiac »

Welkom Rogier,

Ik kan je echter niet helpen aann baanplannen, maar ander forumdeelnemers ongetwijfeld wel.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door OBBinN »

Welkom Rogier!

Merk telekraan geen idee.. haha
Wat betreft de baan, of baanplan.. Wat wil je gaan doen? Wil je juist rijden of wil je juist wat meer 'spelen' dmv rangeren.. Dat is ook handig om te weten om een baanplan te verzinnen. Straks heb je een grote haven en veel rangeerwerk terwijl je juist het rijden leuk vindt, of visa versa natuurlijk. Qua tijdperk en land is er meer dan genoeg rijdend materiaal beschikbaar.

Wat ook handig is om vooraf voor jezelf bekend te hebben, wil je analoog, digitaal met de hand of computergestuurd digitaal gaan rijden? Heeft geen invloed op je sporen plan, maar wel handig ook voor je zelf al te weten.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Liebherr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2022 13:21
Locatie: Berlicum N.B

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Liebherr »

Thanks Wouter! en Harry ook natuurlijk :)

De industriele sector van het spoor trekt mij toch het meeste. Wil graag rijden en spelen maar onderwijl ook de technieken onder de knie willen krijgen van het bouwen van een spoorbaan. De baan waar ik mee wil gaan starten zal nog weinig landscaping bevatten aangezien dit maar een tijdelijke baan word voor een jaar of 2. Zodra de garage klaar is dan ga ik daar op zolder een grotere baan bouwen en verder gaan inrichten op een blijvende baan. Wil graag met een stuk of 4 a 5 treinen op de baan gaan rijden en voorkeur ligt dan ook bij digitaal. Vooralsnog met de hand en als ik zover ben voor een grotere baan dan meer computer gestuurd.
Kwam deze layout tegen ergens op internet, zoiets heeft volgens mij genoeg uitdaging om als beginner te gaan bouwen en aansturen.
Het is een voorbeeld en niet mijn ontwerp, hopelijk heeft iemand iets dergelijks gebouwd met peco rails en kan mij daar in adviseren, Baan kan max.1 meter breed en 3 meter lang zijn.

Afbeelding



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door EdwinB »

Rogier,

ik heb ongeveer dezelfde afmetingen qua baan. Ik heb een schaduwstation wat onder een stadstafereel met keermuren komt en op de voorgrond en redelijk station met rangeerterrein en haven. Van het station kan jij zeker een groot rangeerterrein maken ;) . Wellicht kan dit uitgangspunt zijn voor jou. Doe er je voordeel mee:

Afbeelding

zie verder:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 22#p248122

Ik rij digitaal met traincontroller en ja alles met peco rails :D

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Liebherr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2022 13:21
Locatie: Berlicum N.B

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Liebherr »

Hoi Edwin,

Dit ziet er zeker heel goed uit! Trouwens leuk topic ook om te lezen van de zugeheim 2.
Kun je mij misschien wat op weg helpen met de gebruikte rails en wissels?

Thanks!



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door EdwinB »

Rogier,

Rails is peco 55 en al mijn wissels zijn SL-E389F en SL-E388F.
Ik heb de baan getekend met Scarm, daar staan alle peco 55 artikelen al in. Op youtube zijn goede tutorials te vinden hoe Scarm werkt. http://www.scarm.info/index.php

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door MJMaverick »

Als alternatief voor Scram (ik kan alleen een windows client vinden) is RailModeller Pro een optie. Deze bevat ook veel (alle?) Peko 55 rail stukken.


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Mg1982nl »

Welkom rogier vanuit heeswijk.

Succes met het baanplan.

Voor inspiratie ben ik langs diverse stations in Nederland gegaan. Ik rij dan ook alleen Nederlands materieel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Liebherr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2022 13:21
Locatie: Berlicum N.B

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Liebherr »

Afbeelding

Bedankt Edwin, heeft even wat geduld gevergd maar voorlopig kan ik vooruit.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Krab »

Welkom Rogier op het N forum .

Ben zelf ook bezig met een nieuwe baan van 360 x80 cm .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Hoontje »

Welkom op het mooie forum! Veel plezier met de nieuwe (geweldige) hobby!

Groetjes

Hoontje



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door EdwinB »

Rogier,

Ziet er goed uit zo, mooie variatie op mijn ontwerp. Top! Hou wel goed de lengtes van je station en schaduwstation in de gaten zodat de treinen gaan passen ( ook achter elkaar in het schaduwstation). Dus deel je blokken goed in en zorg dat de bezetmelding ( als je die gaat gebruiken) op de juiste plekken komen.Je kunt nog wat lengte winnen bij je rangeersporen door de wissels wat anders te leggen denk ik.

Andere tip: maak een apart draadje van je ontwerp en bouw fase en plaats dat in Mijn N-Baan/Collectie. Geef je baan een naam/onderwerp zo kunnen we makkelijker met zijn allen je van advies dienen in deze fase van je ontwerp en bouw. Anders blijven we te veel in dit draadje plakken.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Peter Ruifrok »

En als tip: leg straks niet de sporen evenwijdig aan de rand van de baan, maar onder een kleine hoek. Staat veel leuker.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Nijboer »

Ik zou me gaan afvragen welke elementen je op de baan zou willen hebben. Bijvoorbeeld, een stoomdepot, een industriegebied, een rangeergebied, een berg, een spoorbrug, een stad/dorp, een paradespoor, een groot station etc..... etc..... Dat soort elementen bepalen vaak ook wat je wel/niet kan met je baanplan. Het beste is om inspiratie op te doen op het internet, beurzen, tentoonstellingen etc.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Liebherr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2022 13:21
Locatie: Berlicum N.B

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Liebherr »

Bedankt voor de tips en leuke reacties allemaal.
Zijn weer paar weken verder en baan is al wel 20 keer aangepast..
Inmiddels ook weer verder door het forum gesnuffeld en ik moet zeggen, wijzer geworden maar ook lastiger. Dingen tegen gekomen waar ik nooit aan gedacht had en ook dingen waar ik moeilijk over dacht juist prima te doen zijn.
1 tip komt eigenlijk overal terug en dat is "begin simpel"...
En na al dat naslagwerk proberen uit pluizen, ga ik dat ook doen.
Ik ben weer stap verder...
Peco code 55 rails en wissels aangeschaft, Intellibox 2 met voeding, loconet terugmeldmodule en een wisseldecoder met polarisering functie. Allemaal van Uhlenbrock om het gewoon bij elkaar te houden.
Ga dus een hondebot vorm baan maken met een aantal wissels om eerst maar eens de basis technieken onder de knie te krijgen...aanleggen,bekabelen en programmeren.
Heb inmiddels ook al een idee wat voor spoorbaan het gaat worden en dat is industrieel. Dat is meteen weer een uitdaging want het aanbod is zo gigantisch en ik heb nog te weinig kennis om passend treinstellen bij elkaar te zoeken. Tijdperk 4/5 vind ik het mooiste. Als eerste wil ik een br 132 of 134 db loc en ben dus ook op zoek naar een mooi realistisch model met goede rijeigenschappen. Op internet ook op zoek naar foto's hiervan om de wagons ook uit te kunnen kiezen.
In de komende kerstvakantie ga ik de tafel maken, L vorm van 2 x 0.8 en 1.4 x 0.6 meter. Voorlopig ga ik niet meer kwijt kunnen maar ga ze wel in module bouwen zodat ze later onderdeel kunnen worden van grotere baan ook.
Zou het eigenlijk erg leuk vinden om eens bij een ervaren modelspoorder te kijken in de buurt van mijn woonplaats.

Goed weekend!


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door jeemka »

@Rogier,

Goed bezig. Heb je al nagedacht met welk programma je de baan gaat besturen? Ik kan je iTrain aanbevelen. Dat is betaald, een gratis optie is RocRail, is wat technischer.
Zet ook eens je woonplaats Berlicum in je profiel bij Locatie.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Liebherr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2022 13:21
Locatie: Berlicum N.B

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door Liebherr »

@jeemka

Thanks, woonplaats vermeld 😊
Heb nog geen idee welk programma, ik ga er vanuit dat ik voorlopig nog met de ib als centrale aan de slag ga. Ga eens even op jouw site rond snuffelen. 😁


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Er gaat een wereld open...

Bericht door jeemka »

@Rogier,
Met de IB kan je inderdaad best rijden. Sowieso kan je treinen tegelijk laten rijden. En wissels bedienen gaat ook. Dat afwisselend doen vraagt denk ik wel wat vingervlugheid, maar het gaat wel! Op mijn website zijn overigens allen wat plaatjs en filmpjes te vinden, die loopt nogal achter. In het draadje Reichenbach https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10352 zie je wel actuele ontwikkelingen van mijn baan.
Overigens ben je best welkom in Brummen, maar dat is niet echt naast de deur.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie