WRDk stuurstand Benelux

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Na een flinke tijd bezig geweest te zijn met het ontwerp is onlangs het tweede prototype van de WRDk kap geprint. Het eerste exemplaar had nog wat onvolkomenheden, die problemen zouden opleveren bij de eindmontage. Ik heb namelijk besloten om het dak, de vouwbalg, de cabineramen en de lichtgeleiders als separate onderdelen te printen. Qua pasvorm levert dit weer hier en daar extra (kleine) uitdagingen op. Tot dusver had ik iets te krappe marges aangehouden.

Zoals elders op dit forum te lezen valt is het printen zelf een wetenschap op zich. Veel hangt af van de oriëntatie van het model, de hoeveelheid supports en de dikte hiervan en diverse printer-instellingen. Voordat een model er goed uitrolt, heb je aardig wat proefmodelletjes afgewerkt.
Vooralsnog komt dit ontwerp niet bij ShapeWays in mijn shop. De algoritmes van hun intake-proces zijn dusdanig streng, dat ik dit teveel ten koste vindt gaan van de detaillering. Mocht ik in de toekomst nog eens heel erg veel tijd over hebben, dan zal ik het ontwerp aanpassen.

Het model zal voorzien worden van messing handgrepen bij de deuren. Het dak is met 2mm ronde magneetjes afneembaar gemaakt. De tijd zal leren of deze oplossing kwalitatief goed blijft. Ik heb namelijk geen idee of het 3D printmateriaal (Resin) op langere termijn aan vervorming onderhevig is. Bij grotere delen, zoals rijtuigen kan dit wellicht nog een uitdaging worden.

Aan de achterkant is een voorziening voor een Peho kortkoppelingsmechaniek aangebracht. Voor de ramen heb ik verdiepingen aan de binnenzijde van de kap gemaakt, zodat ze niet te diep komen te liggen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pjotr op 27 jan 2022 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Inderdaad oefening baart kunst, ziet er goed uit deze print. Inderdaad zit ik met hetzelfde dilemma, voor het zelf printen is het model zo gedetailleerd te maken dat het omzetten naar een SW printable model erg veel werk wordt en niet echt een bevredigend resultaat geeft als je het eenmaal zelf geprint hebt. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Ad_M »

Ziet er strak uit op de foto Pieter :Thumb
Nog plannen voor een onderstel of een te gebruiken donor?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Hallo Ad,

Het ontwerp voor het onderstel heb ik ook inmiddels gereed. Het doel is om dit model volledig op te bouwen zonder dat je een schaarse Arnold donor moet opofferen. Alleen ben ik hier nog aan het experimenteren met verschillende soorten resins en eventueel wat extra verstevigingsribben. Het onderstel moet namelijk vrij stug zijn, wil je er probleemloos mee kunnen rijden. ShapeWays had hiervoor wel aardige materialen in het assortiment. Dat probeer ik met een eigen print straks te evenaren.

Ik zat in het kader van stevigheid ook nog te denken aan het monteren van fosforbronzen plaatjes boven de draaistellen, om de stroomvoorziening van oudere Arnold Rheingold rijtuigen te imiteren. Daar zaten destijds veertjes op de assen. Werkte best wel aardig, maar dat gaat voor mijn eerste versie misschien wat te ver.

Momenteel heb ik overigens Elegoo (ABS) Grey gebruikt. Dit is iets te flexibel en ik vind dat de krimp (7% volume) van dit materiaal te hoog is. Nu print ik met Siraya Tech Fast. Dit is wel iets beter, maar de detaillering is daarentegen weer ietsje minder.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Enkelen van jullie zullen de eerste resultaten van deze WRDk Benelux stuurstand al hebben gezien op de beursstand van Rob Bisschop in oktober.

Op basis van de praktische ervaringen van Rob zijn er nog wat wijzigingen in het ontwerp aangebracht, waardoor het geheel stabieler is geworden. Ook zijn er nog wat kleine schoonheidsfoutjes uitgehaald, waardoor het model nog beter overeenkomt met de werkelijkheid.
Alles is nu mooi demontabel, zodat het heel eenvoudig wordt om verlichting en electronica aan te brengen.

Komende tijd zal ik me aan het spuitwerk wagen.

(wordt vervolgd)

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door WilcoV »

We zijn trots op je. Komt hij ook op shapeways of biedt je hem alleen via Rob aan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Hallo Wilco,

De verkrijgbaarheid zal eerst via Rob Bisschop gaan. Voor de echte zelfbouwers onder ons zal hij binnen enkele maanden ook bij ShapeWays te vinden zijn. Daarvoor moet dit model weer opnieuw door de ontwerpmolen, omdat ShapeWays de laatste tijd nogal streng is bij hun validatieproces.

De draaistellen zullen niet via ShapeWays aangeboden worden, omdat het FUD materiaal veel te broos is. Zelf ben ik nog aan het experimenteren met een mix van diverse printharsen. De kunst is om de details te behouden in een beetje flexibel materiaal. Dan breekt de boel niet meteen af bij het monteren van een asje.

Zoals je op de tekening in mijn eerste post ziet, heb ik ook een setje cabineramen in doorzichtig materiaal. Daar heeft ShapeWays ook niet het juiste materiaal voor en de translucent printharsen krijg je ook niet heel goed transparant. Daar zou een acrylaat gietstukje het mooist kunnen zijn.

Dan kun je ook gaan nadenken over cabine-verlichting, maar dat wordt dan versie 2.0


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door WilcoV »

Bedankt voor de info, duidelijk.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Ronald2016 »

Ik zeer benieuwd als ik hem in ontvangst neem hoe deze in de stam eruit gaat zien. In de tussentijd toch maar eens me HLE 25.5 afmaken.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door caspervt »

He Pieter,

Model van de plan D zit er heel erg mooi in. Goed in verhouding, strak ontworpen, nice!!

Gr, Casper


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Bedankt voor de complimenten mannen. De HLE 25.5 van In2N ligt hier ook nog in de kast te wachten.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Voor de WRDk Benelux stuurstand was ik niet van plan om Arnold donorrijtuigen op te offeren. Daarom zijn de draaistellen ook geheel opnieuw ontwikkeld. Na veel meten en testen met Peho messing lagers heb ik eindelijk de optimale dimensies kunnen vinden.

Dit draaistel is voorzien van 13,9 mm assen. De diameter van het loopvlak is 5,6 mm. Door de Peho lagers loopt de boel als een zonnetje.
Nu nog in de kleur zetten een subtiel weatheren.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pierre »

Wat een prachtig ontwerp. Geweldig. ;)


Groet Pierre.

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door ns1200 »

Zien er goed uit.
Kan ik ook nog wel een paar van gebruiken.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Hallo Rick,

Inmiddels zijn ze als setje van twee bij Shapeways verkrijgbaar.
https://www.shapeways.com/product/VAS3A ... 5&li=shops

Ik zit er over na te denken om ze na de zomer eventueel heel kleinschalig als eigen printproduct aan te bieden aan liefhebbers Maar op dit moment is mijn favoriete merk printhars slecht leverbaar.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Paul_DMV »

Ziet er goed uit!

waarom smoothest FDP? met normaal FDP heb je al best aardige kwaliteit en scheelt een hoop in de kosten. Ik bestel eigenlijk nooit smoothest omdat het verschil vaak nihil is en de kosten behoorlijk hoger.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Hoi Paul,

Ik ben zelf minder enthousiast over 'smooth' De laagjesstructuur is voor mij persoonlijk iets te grof. Sinds ik zelf print met een resin printer vind ik het eigenlijk geen acceptabele kwaliteit meer. Eventueel kan ik je twee exemplaren toesturen voor de prijs van smooth, dan zie je het verschil.
Ook de flexibiliteit van resin prints is wat beter.

Maar als je deze optie erbij wilt, kan ik het natuurlijk wel voor je inschakelen.
Eventueel kan ik je twee exemplaren toesturen voor de SW prijs van smooth, dan zie je het verschil.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Paul_DMV »

Is de resin ook minder breekbaar, ivm assen monteren? Welke asjes doe je er in? Er zit veel verschil in de lengte van de puntjes van verschillende merken assen.

Ik heb zelf een aantal handgebouwde plan d's waarvan het lijkt dat ze er plan e onderstellen onder hebben gezet. Ik zal eens inventariseren wat ik nodig heb.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Afhankelijk van het merk is Resin minder breekbaar dan het materiaal van Shapeways. Zelf gebruik ik een mix van ePax Hard en Siraya Tech Blue. Dat geeft een goed compomis tussen detaillering, hardheid en flexibiliteit. Ik voorzie mijn draaistellen nog van Peho lagertjes en dan passen 14,0 mm assen goed. Ik meen dat dit overeenkomt met Roco. Je zou ook nog bedrade Peho lagers kunnen aanbrengen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door bisschop »

Hoi,

Ook wij zijn bezig met de WRDk van Pieter deze is al te zien en te bestellen bij ons.
Maar nu hebben wij hem ook al Mw meetrijtuig.
Afbeelding
Vanaf a.s. zaterdag ook af te zien bij ons in de kraam te Houten.
Groetjes Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Pjotr »

Hij ziet er fantastisch uit Rob. Mooi gedaan !


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: WRDk stuurstand Benelux

Bericht door Raymond »

Mooi Rob👍🏻

Groet,
Raymond


Plaats reactie