UV cureable Resin, tips?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

UV cureable Resin, tips?

Bericht door maarten »

Omdat ik een Anycubic printer heb, heb ik tot nu toe gebruik gemaakt van resin van Anycubic zelf. Ik maak geen grote producties dus die flessen gaan eigenlijk best wel lang mee bij mij. Van degradatie heb ik eigenlijk niets gemerkt, printtijden en printkwaliteit is stabiel.

Nu mijn laatste fles Anycubic Clear bijna leeg is, ben ik aan het nadenken welke fles ik nu zal gaan kopen. De Clear heeft bepaalde voordelen (licht-geleidend bijvoorbeeld), maar het schijnt daardoor ook wel langer belicht te moeten worden dan bijvoorbeeld een ondoorzichtige kleur als zwart. Zoiets meen ik ooit ergens gelezen te hebben in ieder geval en het klinkt niet onlogisch. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met strooilicht tijdens het belichten bij doorzichtige resin.

Van 123-3d.nl kreeg ik laatst een mailing met een eigen merk resin. Daar ben ik niet zo happig op maar ze hebben ook resin van BASF, en dat is natuurlijk wel een groot chemie-concern. Daar heb ik dan weer meer vertrouwen in. Maar als ik dan kijk naar de prijs dan is dat toch wel duur, € 75,- voor 1 kilo ten opzichte van < € 30,- voor 1 kg van Anycubic. Kwaliteit heeft zijn prijs maar 2,5 keer zo duur? 8)7

Siraya Tech schijnt ook een A-merk te zijn voor dit soort resins. Maar ook duurder dan het Anycubic huismerk. Dat is op zich geen probleem maar het moet het dan wel waard zijn. Krijg je er daadwerkelijk betere (mooiere) prints mee?

Een nadeel van de resin die ik nu gebruik is dat het wel erg bros is, het breekt wel erg makkelijk. Een Siraya Tech Fast Grey schijnt dat weer minder te hebben. De dingen die ik (tot nu toe) maak zijn statische modellen zonder mechanische belasting, maar het is wel een beperking. Kleine details breken door een al dan niet onhandige beweging makkelijk af. Het boren van een gaatje in en een model (bijvoorbeeld een koplamp) is dan ook een spannende onderneming.

De resins die ik tot nu toe heb gebruikt moeten gespoeld worden met alcohol. Dat ervaar ik niet als een nadeel, misschien ook omdat ik een wash&cure station heb van Anycubic. Vóór Corona, toen het nog niet zo duur was, heb ik enkele liters ingeslagen en daar doe ik eigenlijk nog steeds mee. Misschien dat de prijzen voor alcohol nu weer redelijk normaal zijn, dat weet ik eigenlijk niet. De stank vind ik meevallen, het houdt je ook alert dat je met chemische meuk bezig bent. ;) Alcohol voer je af naar de milieustraat, mocht je dat überhaupt 'afvoeren'. Hoe zit dat met water-afspoelbare resins? Mag dat eigenlijk wel door de gootsteen? Het lijkt mij eigenlijk niet, het blijft toch een chemisch goedje.

Dus, ik sta open voor onderbouwde tips. 8-) Zoals gezegd ben ik niet ontevreden over resins van Anycubic maar ik sta dus open voor alternatieven. Ik doe lang met een fles dus het zou slim zijn als ik daar met jullie hulp een doordachte keus in kan maken. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: UV cureable Resin, tips?

Bericht door Hoontje »

Ha Maarten,

Ben al enkele jaren aan het experimenteren met resins. De zwarte / grijze resins hebben bij mij juist een langere belichtingstijd nodig. Dan clear resins. Lichtverstrooiing is er altijd bij dit type printers. De laser gestuurde printers hebben dat minder.

De brosheid van de resin kan liggen aan de leeftijd van resin (Meeste elegoo en anycubic resins worden geadviseerd niet langer dan een jaar na openen te gebruiken mede hierom)
Wat sommigen doen is de dure Siraya Tech resin mixxen met bijvoorbeeld anycubic clear. Verhouding 1:9 als ik het me goed herinner, youtube staat er vol mee. Dit maakt de resin iets flexibeler en bestand tegen stoten en snel afbreken. Belichtings- en daarmee printtijden vliegen wel omhoog...
Evenals de prijs, een Siraya Tech flesje van 500ml kost al snel rond de €80,-
De meeste water washable resins (heb zowel elegoo als anycubic en nog wat "white label" soorten getest, kennen een lagere detailgraad.

Resins van o.a. BASF en nog enkele dure varianten laten op de hobbyprinters weinig echte verbetering zien t.o.v de goedkoopste Elegoo en Anycubic. Ze zijn ook bedoeld voor een andere klasse printer, wat ik begreep van 123-3dprinten.nl.

Kortom, ik heb al veel getest, geprobeerd en gedaan, maar kwam toch vaak terug bij de goedkope, basis resin. Voor sommige producten, zoals Mini's en Bovenleidingsportalen gebruik ik een mix.

Water washable resins vallen trouwens gewoon onder chemisch afval... Dus nee, dat wil je niet door je gootsteen spoelen :lol:

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: UV cureable Resin, tips?

Bericht door Hoontje »

Overigens, als je een keer isopropanol 99% moet hebben, bel dan gewoon even :lol: ... Ik koop dat "groot" in als bedrijf, een liter zal dus iets voordeliger zijn dan de huidige consumentenprijs van ongeveer €9,99-

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: UV cureable Resin, tips?

Bericht door Ad_M »

Over het afvoeren van Resins doe ik het altijd "Curen" en dan gaat het bij mij bij het plastic afval
Alcohol dat gebruikt is kan je eerst onder een UV lamp houden en daarna filteren voor hergebruik (bijvoorbeeld een koffie filter)
Wel goed ventileren of een masker dragen als je dit doet, gezond is het niet voor je :lol:
Je gaat echt "vliegen" als je dit niet doet, nog maar te zwijgen wat het met mijn 2 overige breincellen doet :lol:
De rest afvoeren als chemischafval

Ik gebruik liever geen waterbasis resins (op een na), het wordt nu wel langzaam beter, maar het gros blijkt brozer te zijn dan de non watergerdragen resins
Bepaalde duurdere resins heb ik ook geprobeerd...
Maar meer dan veel meer stank verspreiden, duur zijn, en bijna geen details kunnen produceren kwam ik niet :?
Mengen wilde ik niet aan beginnen, daar ik een kwaliteit wil houden en ik niet zo veel volume print

Lange termijn en kijken wat je resin doet hierna is ook een punt bij mij

Dus kan ik momenteel 3 resins delen die voor mij wel werken qua detail:

- ELEGOO Standard LCD UV-Curing Photopolymer Rapid Resin for 3D Printers / zwart - zeer goedkoop, perfect voor proefprints / prototypes - best broos
- ELEGOO 8K Standard Photopolymer Resin Space Grey 1000G - perfect spul!, super veel detail en positief flexibel!!
Veel belovend voor lange termijn (mijn #1 voor dit moment) :D
- Phrozen Aqua 4K 3D Printer Resin - Veel detail en flexibel - goed voor lange termijn (mijn #2 voor dit moment, echt een alleskunner)

Er is nu ook een Phrozen 8K Versie, wil ik ook eens testen

Allen zijn redelijk betaalbaar en geven goede kwaliteit in mijn beleving!
Mijn 2 cent

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: UV cureable Resin, tips?

Bericht door FidOo »

Hmm ik heb op aanraden van jou die elegoo Std black gekocht. Das opzich prima spul.
Ook abs like grey van elegoo beviel mij prima. Ik denk dat mij die nog iets beter bevalt dan de Std resin.
Maar met mijn halfbakken ervaring zou ik niet willen zeggen dat ik dus ervaringsdeskundige ben.
Heb nu nog ruim 500gr van de zwarte resin dus die gaat eerst maar eens op. Dan misschien eens kijken naar een andere soort.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: UV cureable Resin, tips?

Bericht door maarten »

Bedankt voor de reacties! Daar kan ik wel wat mee. :Thumb _o_


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: UV cureable Resin, tips?

Bericht door Pjotr »

Hallo Maarten,

Zelf gebruik ik ePax Hard Resin. Qua detaillering is deze resin geweldig. Doorgaans meng ik het met een scheut Siraya Tech Blue (1:10), dan wordt het wat minder broos.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie