ANWB

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

ANWB

Bericht door nhuijgens »

Het is geel, doet eigenlijk niks en voor je het weet is het verdwenen.......

dat kan maar één ding zijn, "Het Konijn" beheert door de ANWB.

als sneeuw voor de zon verdwijnen ze maar nu als serieus model beschikbaar voor op de modelbaan.

alle mogelijke details zitten er op, alles tot vervelens toe gemeten met als resultaat de Praatpaal anno nu, nou ja, anno een paar weken geleden.
en als je echt up-to-date wil zijn kan je natuurlijk moeders vragen of ze er een hoes voor wil haken.... hahaha

binnenkort beschikbaar.

de paal met oren staat op een 3 bij 3 betontegel stoepje het brein van de paal is een los onderdeeltje.
dit omdat anders de kop niet goed te kleuren is.

aan de stikkers wordt nog gewerkt, telefoon op de oren, nummer op de zijkant van paal en of de tekst ANWB leesbaar zal zijn, weet ik nog niet.
de instructie stikker gaat helaas niet werken in de N schaal.

foto's volgen.

grt

Niels Spoorbiels br3Da modelprint
Bijlagen
beter-paal3.JPG
beter-paal3.JPG (28.86 KiB) 6017 keer bekeken
beter-paal2.JPG
beter-paal2.JPG (33.23 KiB) 6017 keer bekeken
beter-paal1.JPG
beter-paal1.JPG (44.42 KiB) 6017 keer bekeken
Laatst gewijzigd door nhuijgens op 28 aug 2017 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: ANWB

Bericht door Redskin »

Hahaha gaaf die praatpaal! :D Wel even opmerking over de onjuiste maar begrijpelijke aanname: ze zijn niet van ANWB maar van Rijkswaterstaat. Het functioneel beheer ligt wél bij ANWB; als je op de knop drukt krijg (kreeg...) je immers de meldkamer aan de lijn. Dat is een reden dat ook de uitstraling (kleur, logo) ANWB Wegenwacht is. Overigens bleken de eerste versies van deze gele konijnen (ontwerp TU Delft uit 1994) gevaarlijk; de oren veranderden bij een aanrijding in projectielen, waarop ontwerp en materiaal aangepast werden.

Oh ja over "doet eigenlijk niks": er was een tijd dat tijdens pieken (vakanties, weersomstandigheden) iedere paar minuten wel een melding via palen binnenkwam en niet alleen vanwege pech... Met de komst van de 'mobiele praatpaal' is dat vanzelfsprekend nogal veranderd en besliste Rijkswaterstaat dat ze moeten verdwijnen. Overigens is dat fasegewijs al langer aan de gang maar nu de rest drastisch in één keer.

Als ze er in N-schaal zijn, houd ik me aanbevolen! Hebben we tenminste nog wát :mrgreen:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: ANWB

Bericht door nhuijgens »

okay, bedankt voor de informatie, tekst aangepast.

en natuurlijk komen ze in onze "N" schaal, maar het model is zo gedetailleerd dat half nul ook best kan.
en ik wil zelfs proberen om het in "Z" te maken, wel een leuke uitdaging.


oh en ik ben vergeten te bedanken de monteur van de ANWB van wie ik de het "brein" mocht nameten op kantoor.


op naar het volgende project.... de verkeerszuil.


grt

Niels Spoorbiels
br3Da modelprint


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: ANWB

Bericht door Redskin »

Ze zijn zó markant en geinig dat ik 'm inderdaad ook wel in een andere schaal (1/87 H0) zou willen. Komen er toevallig ook nog vorige versies van de praatpalen, voor modelspoorders met andere tijdperken?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: ANWB

Bericht door nhuijgens »

ja er komt ook de philips versie, dat is de rechte paal met de flappen recht naar voren gericht.
de "Duitse" paal uit 1960 welke de eerste nederlandse praatpaal was is weinig spannend maar ik zal deze ook tekenen en printen,
de "Kletskop"is zo klein dat deze zinloos is om te maken. daarnaast heeft deze alleen op de oosterschelde brug gestaan als ik mij niet vergis.
grt

Niels Spoorbiels
br3Da modelprint


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: ANWB

Bericht door nhuijgens »

beetje buiten de boot vallend, maar er was vraag voor 1:87 voor de praatpaal, die is er nu ook.
bestellen kan binnenkort.

foto's komen deze week.

grt

Niels Spoorbiels

br3Da modelprint


Als het er niet is, dan maken we het....

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: ANWB

Bericht door ns1200 »

op naar het volgende project.... de verkeerszuil.


grt

Niels Spoorbiels
br3Da modelprint[/quote]

De verkeerszuil is al gemaakt door Fred.
Heb ik een tijdje terug gevraagd en hij had ze zo af.
https://www.shapeways.com/product/NB6JG ... arketplace

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Plaats reactie