NS1000

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

NS1000

Bericht door Pjotr »

Gelukkig heb ik ze nog net bewust meegemaakt.
Dus heb ik al heel lang een NS1000 op mijn verlanglijstje, maar de huidige beschikbare alternatieven in N-spoor passen me niet helemaal.

- Modelletje Guarniero: Heel mooi, maar budgettair iets te hoog
- Resin kapje: Vorig jaar aangeschaft, maar ik zoek meer kwaliteit.
- Overgaan naar H0: Geen optie

Dus maar eens wat begonnen met een 3d ontwerpje. Lastige vormen zijn de neus en de daklijn. De eerste opzet is inmiddels gereed. Er zullen nog wel wat uurtjes (hobby) ontwerptijd in gestoken moeten worden.

Hierbij vast een eerste indruk.

Weet iemand welke donor het meest geschikt is, rekening houdend met kleine compromissen ?


Groeten,
Pieter
Bijlagen
NS1000 3d schets.jpg
NS1000 3d schets.jpg (55.38 KiB) 7669 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: NS1000

Bericht door Overdijk »

Heb je met de Piko E18 niet een modern onderstel als donor?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS1000

Bericht door mikey »

Goed initiatief Pieter!

Er zitten wel wat maars aan de donoren:

De 1000 loc heeft 6 assen met open spaken waarvan de 4 middelste op gelijke afstand van elkaar staan.
Ik heb al wat onderzoek gedaan naar donoren (ik heb zelf een kapje en ombouwset liggen van Guarniero).
Piko en Arnold komen daarvoor het dichts bij met een donor. De goedkoopste oplossing is een Arnold E18. Deze kun je vaak 2e hands vinden voor ongeveer 75 euro.
-Helaas heeft deze donor dichte wielen.
-Dan komt er ook nog bij kijken dat de middelste 4 assen niet op gelijke afstand staan. Tussen de middelste 2 assen zit meer ruimte. Guaniero heeft dit opgelost door een ombouwset waarbij de 2 middelste assen iets verplaatst worden.
-De buitenste 2 assen moeten verder naar buiten toe. Ook hierbij heeft Guaniero een nieuw houdertje voor.

Arnold heeft dan nog een donor. Ik dacht de E16, dan wel de zwarte spaken versie opzoeken (wel weer alle assen iets verplaatsen).

Piko gaat aan het einde van het jaar een nieuw model uitbrengen. De E16. Er staat nog geen plaatje op de site van het model zelf, dus ik kan de wielen nog niet checken. Maar met een beetje geluk komt deze met open spaken uit. De adviesprijs van deze donor is 199 euro, maar ik gok als je bij Piko site alleen de benodigde onderdelen los koopt (dus zonder kap) deze iets voordeliger is.

Mocht je interesse hebben kan ik alle houders wel even opzoeken en wat foto's maken met de maten. Dan moet je wel even geduld hebben, wat deze liggen op mijn vereniging. Daar moet ik ze nog opzoeken.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS1000

Bericht door FidOo »

Is een messing eigen getekend frame geen optie? Is wel wat lastiger als een donor. Maar als ik de ome c van Fred bekijk dan moet dit toch ook mogelijk zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS1000

Bericht door mikey »

FidOo schreef:Is een messing eigen getekend frame geen optie? Is wel wat lastiger als een donor. Maar als ik de ome c van Fred bekijk dan moet dit toch ook mogelijk zijn.
Dan kan je van Piko alleen de motor, tandwielen en assen bestellen. Moet deze nog wel even uitgebracht worden :P


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS1000

Bericht door WilcoV »

De Zwitserse Ae 4/6 heeft model gestaan voor de 1:1 NS 1000. Je moet dan uiteraard de latere modellen zonder aandrijfstangen hebben. Voornaamste probleem is hiervan de ruimte tussen de middelste twee grote wielen. Bij de 1000 staan de grote wielen allen op gelijke afstand en bij de SBB loc is de aftand tussen de voorste twee en achterste twee groter. Lemaco heeft deze ooit uitgebracht.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: NS1000

Bericht door robert »

Pieter,

Geen ervaring hebbende met 3 d print(alleen kopen) de volgende suggestie. Voor de puristen een kap en nieuw onderstel. Voor degenen die minder vragen, een kap voor op een standaard donor. Nogmaals, geen idee hoe lastig dit is.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Misschien dat ik voor fase 1 van dit project de kap eerst maar eens aanpas naar een standaard donor. Ik heb hier nog een Arnold BR117 liggen met rode wielen, maar dat is wel aan te passen.
In een latere fase zouden we eens kunnen kijken naar aanpassingen van het onderstel. Het initiatief van Fred (3dBuilder) was best gaaf, maar dat kan best complex worden bij dit model.

Eerst maar eens een weekje of drie op vakantie.



Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: NS1000

Bericht door ns1200 »

Hallo Pieter.

Zelf heb ik natuurlijk de resin kap.
Ik heb daar een E17 in zitten omdat de assen dichterbij elkaar staan.
Heb daar wel de zwarte spaakwielen ingedaan van een E16. Moet je eea aanpassen. Je zet alleen de wielen om niet de assen anders klopt de aandrijving niet meer. Hij rijdt wel en dat is het belangrijkste.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Rick,


Jouw oplossing spreekt me voor een eerste versie het meeste aan. Inmiddels heb ik een Arnold E17 bemachtigd. Eerst maar eens de kap aanpassen aan dit chassis. Voor betere alternatieven sta ik natuurlijk altijd open. Misschien dat ik ook nog op korte termijn een Arnold of een Piko E18 kan bemachtigen.

De ontwikkeling van de NS1000 kap is ook weer een stukje gevorderd. Voor de relingen denk ik er over om deze te maken van 0,3 mm messing. Isolatoren worden als losse onderdelen meegeprint.

Ik verwacht met een maand een eerste proefprint te kunnen maken.


Groeten,
Pieter
Bijlagen
NS1000 kap ontwerp.jpg
NS1000 kap ontwerp.jpg (65.88 KiB) 7243 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1000

Bericht door Ronald2016 »

:o Dat ziet er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: NS1000

Bericht door ns1200 »

Nice gedaan maar ik mis wel de punten aan de onderkant.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Rick,


De zandkasten zijn nog volop in ontwikkeling. Omdat de plaats van de wielen hierbij bepalend is, wil ik de positie van de zandkasten aanpasbaar maken aan de hand van de gebruikte donor.

Er komen binnenkort ook nog verdere details bij, zoals de trapjes, buffers en isolatoren e.d.


Groeten,
Pieter

PBN-Design ontwerpen voor N-Spoor bij ShapeWays.
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS1000

Bericht door 3dbuildr »

Mooi werk! benieuwd naar de 1e print ...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Eerste proefprint is inmiddels binnen. Deze is ook al in de primer gezet.
Bijlagen
NS1000 SW-proto primer 02.jpg
NS1000 SW-proto primer 02.jpg (120.89 KiB) 7039 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: NS1000

Bericht door ns1200 »

Van Welk onderstel ben je nu uit gegaan?
Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Rick,

Dit eerste ontwerp gaat uit van een Arnold BR117 als donor. Breedte van de BR117 komt ook overeen met deze kap.
Ik heb het zo opgezet dat deze versie eenvoudig is aan te passen aan een andere positie van de wielen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS1000

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er heel fraai uit! Glasvezelpotloodje eroverheen en hij wordt nog strakker...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS1000

Bericht door 3dbuildr »

Ik zat nog eens te denken: als de roosters aan de zijkant van de kap niet goed uit de 3D printer rollen zou je kunnen overwegen om die roosters in messing te laten etsen en apart in te zetten?

Mooi project!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Hoi Fred,

De roosters komen er wel redelijk uit, naar mijn mening. De vlakke delen vertonen echter nog iets teveel printrelief bij dit exemplaar in Smooth Detail. Je kan het uiteindelijk pas goed beoordelen als het spuitwerk achter de rug is.

Ik ga de volgende versie in Smoothest Detail uitproberen. Mijn ervaring uit het verleden is echter dat dit toen niet veel uitmaakte.
Wel zie ik dat de printkwaliteit van SW in het geheel wat verbeterd is, dus wellicht het proberen waard.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Omdat het werken met lichtgeleiders van 0,5 mm voor de sluitlichten best een uitdaging vormt, ben ik momenteel aan het experimenteren met een 3d geprint lichtblok van transparant (rood) materiaal. Dit blok kan vervolgens voorzien worden van (bedrade) 0603 SMD-ledjes en in z'n geheel gemonteerd worden met Kristal Klear o.i.d.

Voor de frontlichten heb ik meteen ook een ontwerpje gemaakt. Dit wordt dan in transparant helder materiaal geprint. Hier kunnen wat de wat grotere 1206 SMD leds in geplaatst worden.

Komende tijd maar eens kijken hoeveel licht het 3d printhars kan doorlaten en of er nog wat polijstwerk aan te pas moet komen. De leds produceren in principe voldoende licht om een effect te sorteren. Helaas biedt ShapeWays niet de mogelijkheid om in transparante kleur te printen, dus het zal bij succes een eigen productie worden.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS1000

Bericht door FidOo »

Ik denk dat als je transparant resin print dat dit prima gaat werken. Wat een goed idee eigenlijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS1000

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Ik had ook al aan zoiets zitten denken voor mijn modellen, ik zie dat je goed bezig bent, ziet er goed uit. Ik heb zelf vier perronlampen geprint van zwarte resin met plaats voor een 0402 SMD en daarop een transparant glazen bolletje als lampenglas, polijsten is niet echt nodig lampenglas is ongeveer 1 mm lang tot SMD en geeft prima licht door.

Afbeelding
LED moet eigenlijk nog iets worden gedimd.

Afbeelding
Hier al een lamp aangebracht, LED geeft goed licht via transparante staafje.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000

Bericht door Pjotr »

Mooi werk Guus,

Goed om op voorhand te weten dat dit kan. Ik ga ook nog wat 1,2 mm rode Sik zwaailichten maken op deze manier. Die zijn namelijk nagenoeg niet meer te krijgen. Piko heeft ze ook niet meer voorradig.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: NS1000

Bericht door ns1200 »

He Pieter.

Die lichtgeleiders wil ik ook wel hebben. Heb in mijn nu geen licht zitten. Heb trouwens nog een aantal onderstellen met spaakwielen liggen.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Plaats reactie