Hbis

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Hbis

Bericht door mini rijder »

Na eerst dit draadje met mijn bouwsel vervuild te hebben, vond ik het tijd worden dat het ook hier een plaatsje krijgt.
Dus kan het bovengenoemd draadje nu weer aan de onderwerp titel gebruikt worden. Er kan namelijk meer achter een 2400 dan alleen een Hbis.

Ik heb deze Hbis dus oorspronkelijk voor mezelf getekend om een roco/fleischmann cleanwagon een mooier uiterlijk te geven, dat meer past bij de rest van materiaal.

Afbeelding

Zoals eerder (in het bovengenoemd draadje) gezegd, past het onderstel, op de afmetingen na, dus niet echt bij een Hbis.
WilcoV was zo vrij om enkele beter passende alternatieven voor te stellen.
Van deze alternatieven heb ik toevallig de 8335 van fleischmann liggen, dus heb ik gekeken of mijn kap hierop past.
De radstand van deze wagon is 50mm, wat perfect is voor een Werkspoor Hbis
Tijdens het demonteren werd mij duidelijk, dat het kapje voor het roco-onderstel niet zonder aanpassingen zou passen.
En omdat het gemakkelijker is om dat digitaal te doen, in plaats van met de hand, ben ik weer aan het tekenen gegaan met dit als resultaat.

Afbeelding

Om materiaal (en dus kosten) te sparen heb ik zoveel mogelijk van de bodem weggelaten. Er zijn net twee lippen met gaatjes voor de bevestigingsschroefjes blijven staan.
Voor deze in mijn winkeltje komt, wil ik eerst een testprint laten maken, om te zien wat er aan het onderstel nog moet worden aangepast.
Wordt vervolgd.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

Geweldig Robby, bedankt voor het initiatief.
Wel even een opmerking, de 8335 van Fleischmann heeft verstevigingsbalken onder het draaistel wat de Wagencode 1910 (Werkspoor) niet had, dus wil je een goed gelijkende maken zal je die weg moeten halen.
De 1920 t/m 1940 hadden die verstevigingsbalken weer wel, maar inderdaad een iets grotere radstand van 5,6 cm in 1/160.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Hbis

Bericht door mikey »

Gaaf! Ik zie weer wat toekomstige projecten aan komen :D Een post Hbis staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
Helaas eerst al mijn andere projecten afmaken :shock:


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Hbis

Bericht door mini rijder »

WilcoV schreef: Wel even een opmerking, de 8335 van Fleischmann heeft verstevigingsbalken onder het draaistel wat de Wagencode 1910 (Werkspoor) niet had, dus wil je een goed gelijkende maken zal je die weg moeten halen.
Het is ook mijn bedoeling om die verstevigingsbalken weg te snijden. Er moeten nog een paar dingen van het onderstel verwijderd worden, om de kap te laten passen.
Ook zat ik er aan te denken, om de voetbeugels van messingdraad te maken. Hiervoor zal ik dan ook nog gaatjes in het onderstel moeten boren.
De andere Hbis-sen zijn voor een andere keer.
Eerst nog een projectje op basis van een fleischmann Gs zonder kortkoppeling.

Groetjes: Robby



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Hbis

Bericht door ns1200 »

Ha Robby
Heb in het verleden al een Hbis getekend en laten printen.
Die heb ik toen in resin laten gieten met dit resultaat.
Transfers zijn nog niet afgelakt van daar de duidelijkheid.
De resin versie verkoop ik tegenwoordig ook als kit.
Scheelt je straks tekenwerk voor de volgende.

Rick
Bijlagen
45.JPG
45.JPG (35.7 KiB) 5996 keer bekeken
44.JPG
44.JPG (41.33 KiB) 5996 keer bekeken


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

Ik hoop wel dat de versie van Robby gladder wordt in 3D dan deze resin kappen, hoewel je ontwerpen an sich wel heel netjes zijn. Maar wellicht met een goede samenwerking kan er weer een heel mooi product ontstaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Hbis

Bericht door ns1200 »

Deze kappen zijn ook eerst 3d geprint in FUD en toen pas in resin gegoten. Zijn wel even strak.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

Daar moet ik het helaas toch oneens met je zijn Rick, ik heb diverse via Shapeways geprinte kapjes en die zijn aanzienlijk strakker dan de kapjes die jij in Resin aanbied. Alles staat of valt met de resolutie waarin geprint kan worden. Het nadeel van gieten in Resin is dat je alle oneffendheden in feite uitvergroot.
In de afbeelding een detailfoto van één van je kapjes om dit aan te geven. Ik verwacht toch voor een model dat een stalen wagon voorstelt toch wel een iets gladdere afwerking.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (64.84 KiB) 5913 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Hbis

Bericht door ns1200 »

De rubbermallen nemen exact over zoals het origineel.
Dus daar ligt de reden van je ribbels.
Heb dit model toch al in 2010 laten maken,
Nu zijn de printopties weer duidelijk verbeterd.
Daarbij zijn de 3d kappen toch ook behoorlijk duurder.
Zal eens kijken waar mijn origineel is en een foto plaatsen.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

ns1200 schreef:De rubbermallen nemen exact over zoals het origineel.
Dus daar ligt de reden van je ribbels.
Heb dit model toch al in 2010 laten maken,
Nu zijn de printopties weer duidelijk verbeterd.
Daarbij zijn de 3d kappen toch ook behoorlijk duurder.
Zal eens kijken waar mijn origineel is en een foto plaatsen.

Rick
Snap ik heel goed, maar het is zeker niet glad te noemen, dus vandaar dat ik hoop dat met een mooie samenwerking middels het zeker goede/nette ontwerp van jou en de nieuwe technieken een mooi resultaat kan ontstaan. Voor de prijs had je een heel leuk alternatief gemaakt. Persoonlijk heb ik meer geld over voor een optimaler model.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Hbis

Bericht door mini rijder »

Een beetje concurrentie is nooit verkeerd. Daar worden we uiteindelijk allemaal iets beter van.
Dus de Hbis-sen met wagencode 1930 en 1940 zullen er van mijn hand (in de nabije toekomst) zeker komen.
Echter van het maken van decals heb ik geen verstand, dus misschien wil Rick hier aangeven hoe we deze bij hem kunnen bestellen?
Ook bij de kapjes die ik voor de roco clean had laten printen, waren de printlagen te zien. Maar met wat filler en de nodige aandacht heb ik deze weg kunnen werken.
De printlagen zijn met name te zien, op plaatsen waar steunmateriaal tegen de kap geprint wordt. Dit is vooral bij verdiept gelegen vlakken het geval.

Maar de testprintjes van een paar andere projecten zijn binnen, dus daar ga ik me eerst even mee bezighouden.

Afbeelding

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hbis

Bericht door Krab »

Dat is een mooi verblijfswagon Robby ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hbis

Bericht door Ronald2016 »

Zeker een mooi verblijfswagen, interessant :P


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

Top Robby, zit er misschien in de toekomst een reeks verblijfswagens in? misschien ook verblijfscontainers? Hint hint hint.
Ook bij de kapjes die ik voor de roco clean had laten printen, waren de printlagen te zien. Maar met wat filler en de nodige aandacht heb ik deze weg kunnen werken.
Dat is bij alle 3D geprint materiaal, ik heb echter de ervaring dat als je resin afgietsels maakt van een onbewerkte 3D kap deze printlagen worden uitvergroot of geaccentueerd. Direct bij de 3D print is dit nog wel met filler en/of verflagen/spuitlagen weg te krijgen, maar bij de resin afdruk nagenoeg niet meer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Hbis

Bericht door mini rijder »

Heren, bedankt voor de complimenten.
Er staat nog meer op de foto dan alleen een verblijfswagen, maar dat is voor na de Hbis-sen.
WilcoV schreef:Top Robby, zit er misschien in de toekomst een reeks verblijfswagens in? misschien ook verblijfscontainers? Hint hint hint.
In principe teken ik voor mezelf en als ik er dan tevreden mee ben, zet ik het in mijn winkeltje. Maar verzoekjes zijn ook welkom, mits je me van goede maattekeningen kunt voorzien.
Verzoekjes graag via een PB-tje.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

Zal er aan denken Robby


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Hbis

Bericht door mini rijder »

De recente belangstelling voor de Werkspoor Hbis-sen, heeft me doen besluiten om ook de door Talbot gebouwde Hbis-sen (wagencodes 1930 en 1940) beschikbaar te stellen. Deze zijn vanaf nu ook in mijn winkeltje bij Shapways te vinden.
Wagencode 1930: http://shpws.me/RjQP
Wagencode 1940: http://shpws.me/RjQJ

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hbis

Bericht door WilcoV »

Geweldig Robby, een ware aanvulling op het N spoor wagenpark.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Hbis

Bericht door Rick »

Ja, van die code 1930 komt er eentje op het lijstje. :)

Kan je eigenlijk zien hoeveel er van je ontwerpen verkocht zijn?


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Hbis

Bericht door mikey »

Hm... misschien ga ik toch maar eens een paar Hbis post wagens maken. Ik zit al enige tijd op THS post wagens te azen, maar ze worden gewoonweg niet aangeboden.

Goed bezig!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Hbis

Bericht door mini rijder »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties.
En om de vraag van Rick te beantwoorden: ja, als shopowner bij shapeways krijg je, iedere keer als er iets uit je winkeltje is besteld, een melding per e-mail van wat er verkocht is.
Ook kan je een overzicht downloaden van wat er over de toonbank is gegaan.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hbis

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Ben bezig met de bouw van een Hbis 1910 en een Hbis 1930 m.b.v. de Shapeways kapjes van Robby. Wie kan mij helpen aan correcte opschriften voor deze wagons. In het geval dat het niet lukt zal ik zelf iets moeten gaan tekenen en laten uitprinten bij iemand die decals maakt. Maar waarom het wiel uitvinden als het er al is. Hoor graag wat er eventueel mogelijk is.

Groeten, Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hbis

Bericht door Pjotr »

Ze staan ook nog op mijn verlanglijstje. De decals kan ik eventueel wel ontwikkelen a.h.v. wat voorbeelden.
Hangt er van af of je haast hebt, want ik heb nog een tweetal projectjes eerst af te ronden.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Hbis

Bericht door mini rijder »

Eerder dit jaar, heeft ons mede forumlid Jos (sjoef) een aantal decals voor mijn Hbis 1910 gemaakt.
En als ik me niet vergis, heeft hij ook de decals voor die van Rick gemaakt. https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=40
Je kunt hem eens een pb-tje sturen om te vragen, of hij deze nog eens kan printen.

Groetjes: Robby



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Hbis

Bericht door Rick »

Klopt, Jos heeft die ook voor mij gemaakt. Twee nummers voor de bruine en eentje voor de blauwe Hbis 1910, met beladingsraster. Voor de 1930 heb ik nog niet gezocht, die komt later nog eens.


Plaats reactie